تبیان، دستیار زندگی
مدیرمسوول مركز نشر دانشگاهی از آمادگی این مركز برای چاپ رساله‌های برگزیده دكترای دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی در قالب كتاب خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رساله‌هاي برگزيده دانشجويان، كتاب مي‌شوند
 تهرانچی

مديرمسوول مركز نشر دانشگاهي از آمادگي اين مركز براي چاپ رساله‌هاي برگزيده دكتراي دانشجويان رشته‌هاي مختلف علوم انساني در قالب كتاب خبر داد.

محمدمهدي تهرانچي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: از دي ماه سال گذشته، مباحثي در لزوم توجه به پژوهش‌هاي علوم انساني در اين مركز مطرح شد كه انتشار رساله‌هاي دكتراي دانشجويان در اين راستا به تصويب رسيد.

وي ادامه داد: استفاده از رساله دانشجويان رشته‌هاي مختلف علوم انساني در هماهنگي با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان يك برنامه در شوراي عالي مركز به تصويب رسيده است.

تهرانچي با اشاره به لزوم استفاده از پژوهش‌هاي دانشجويي اظهار داشت: هم‌اكنون بايد به سراغ كتا‌ب‌هايي رفت كه حاصل پژوهش‌اند و در اين ميان بهترين پژوهش‌ها، رساله‌هاي مقطع دكترا هستند.

وي، بلا‌استفاده بودن اين تحقيقات را يكي از مشكلات نشر دانشگاهي دانست و افزود: اغلب اين رساله‌ها، بر مبناي تحقيقات معتبر و كاربردي شكل گرفته‌اند كه متاسفانه پس از دفاع دانشجو از آن‌ها در كتابخانه دانشگاه خاك مي‌خورد و هيچ استفاده‌اي از آن نمي‌شود.

مدير مسوول مركز نشر دانشگاهي با بيان اين‌كه سالانه حدود پنج هزار دانشجو در رشته‌هاي مختلف دكترا فار‌غ‌التحصيل مي‌شوند، اظهار داشت: با نگاهي به تعداد دانشجويان و نيز تعداد رساله‌ها، مي‌توان گفت حداقل 10 درصد اين رساله‌ها شرايط لازم براي تبديل شدن به كتاب را دارند.

تهرانچي، تصريح كرد: در صورتي كه معتبر بودن اين رساله‌ها از سوي هيات‌داوران قابل نشر در كتاب باشند، اين آثار به عنوان كتاب دانشگاهي منتشر خواهند شد.

وي با بيان اين‌كه با اجرايي شدن اين طرح، تحولي جدي در حوزه انتشار كتاب‌هاي دانشگاهي پديد مي‌آيد، يادآور شد: براي اجرايي شدن اين طرح مقدماتي لازم است و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان آبان ماه جاري با مساعدت و همكاري دانشگاه‌هاي كشور به دنبال تحقق اهداق خود در اين حوزه باشيم.