تبیان، دستیار زندگی
سید ضیاءالدین شفیعی معتقد است: قیصر امین‌پور در هیچ ‌یك از حوزه‌های اشعار عرفانی، عاشقانه، اجتماعی، انقلاب و دفاع‌مقدس متوقف نشد و با تمام این مضامین در كارنامه خود، احیاگر ظرفیت‌های خاموش شعر بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قيصر امين‌پور، ظرفيت‌هاي خاموش شعر را احیا کرد
شفیعی

سيد ضياءالدين شفيعي معتقد است: قيصر امين‌پور در هيچ ‌يك از حوزه‌هاي اشعار عرفاني، عاشقانه، اجتماعي، انقلاب و دفاع‌مقدس متوقف نشد و با تمام اين مضامين در كارنامه خود، احياگر ظرفيت‌هاي خاموش شعر بود.

سيد ضياءالدين شفيعي، شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: چهره‌هايي چون زنده‌ياد قيصر امين‌پور، سلمان هراتي و سيد حسن حسيني كه شاهد انتشار اشعارشان، همزمان با تولد انقلاب اسلامي بوده‌ايم، داراي ويژگي عدم تعصب نسبت به قالب‌ها هستند كه اگر اين خصيصه در شاعران نسل گذشته وجود داشت، شعر امروز ايران، پيشگام‌تر از موقعيت كنوني بود.

وي اضافه كرد: آن‌ها در دوران انقلاب، با ذكاوت و بدون پيش فرض، همه قالب‌هاي شعري را مورد سنجش طبع خود قرار دادند. در همين مسير، قالب‌هاي كلاسيك چون دويبتي، غزل، رباعي، مثنوي و قالب‌هاي پس از نيمايي،‌ سپيد و آزاد را نيز به آزمون گذاشتند.

دبير علمي هفدهمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس، خاطرنشان كرد: حتي بين سال‌هاي 59 تا 62، قالبي چون بحر طويل هم توسط شاعران انقلاب مورد استفاده قرار گرفت. اين پيگيري‌ها سرانجام باعث كسب تجربيات موفقي در قالب‌هاي پيش و پس از قالب نيمايي شد.

شفيعي،‌ از نگاه پيش‌داورانه شاعران دهه‌هاي گذشته ياد كرد و افزود: برخي از شاعران، كلاسيك‌سرا و بعضي هم نو سرا بودند و به همين دليل نتوانستند، ظرفيت‌ قالب‌هاي مقابل خود را بسنجند.

وي تصريح كرد: زنده‌ياد قيصر امين‌پور، تجربيات موفقي در غزل‌سرايي و اشعار نو داشت. در واقع، از تجربيات نسل‌هاي پيش از خود استفاده كرد، اما در يك قالب و يا زبان خاص، متوقف نشد.

خالق كتاب "روياي هشتم"، قيصر امين‌پور را احياگر حوزه‌هاي شعري خواند و گفت: قيصر امين‌پور، احياگر ظرفيت‌هاي زباني و معنايي حيطه‌هاي كاري‌اش بود. البته او در هيچ‌يك از حوزه‌هاي اشعار عرفاني، عاشقانه، اجتماعي، انقلاب و دفاع‌مقدس متوقف نشد و تمام اين مضامين را در كنار هم در كارنامه خود ثبت و مجموعه‌اي از اين فعاليت‌ها، قيصر امين‌پور را به احياگر ظرفيت‌هاي خاموش شعر تبديل كرده است.

سيد ضياءالدين شفيعي، در پايان يادآور شد: قيصر امين‌پور، جزو دانشجويان پيرو خط امام بود. به نظر من اگر همراهان او ديوارهاي سفارت آمريكا را درنورديدند، قيصر امين‌پور نيز ديوارهاي مرتفع مضامين شعري را فاتحانه بالا رفت.