تبیان، دستیار زندگی
یكى از این نشانه‏ها، آن است: شخص مؤمن، سود واقعى را در اطاعت از دستورات خدا، و زیان واقعى را، در اطاعت ‏نكردن از دستورات خدا مى‏داند. از آنجا كه خداوند به ما دستور داده است كه همیشه راست بگوییم و از دروغگویى پرهیز كنیم، مسلمان با ایمان نیز، هرگز حاضر نمى‏
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروغ یا راست؟!

دروغ و ریا

قال امیرالمومنین علی علیه‎السلام:

الایمان ان توثر الصدق حیث یضرك على الكذب حیث ینفعك(1)؛ نشانه ایمان، آن است كه راستگویى را، اگر چه به تو زیان برساند، مقدم بدارى.

شرح حدیث:

مؤمن واقعى؛ یعنى كسى كه داراى ایمان محكم و راستین است، نشانه‏هایى دارد، كه به وسیله آنها، می‎توان او را، از افراد بى‏ایمان، بازشناسى كرد.

یكى از این نشانه‏ها، آن است: شخص مؤمن، سود واقعى را در اطاعت از دستورات خدا، و زیان واقعى را، در اطاعت ‏نكردن از دستورات خدا مى‏داند. از آنجا كه خداوند به ما دستور داده است كه همیشه راست بگوییم و از دروغگویى پرهیز كنیم، مسلمان با ایمان نیز، هرگز حاضر نمى‏شود بر خلاف این دستور رفتار كند. تا جایى كه حتى اگر زمانى، راست گفتن به زیانش باشد و دروغ گفتن به او سود برساند، از سود دروغ گفتن چشم مى‏پوشد، و زیان راست گفتن را به جان مى‏پذیرد، و لب به دروغگویى باز نمى‏كند. زیرا مؤمن، سود و زیان واقعى را نزد خدا می‎داند و بس.

پی‎نوشت:

1- نهج البلاغه، ح 458 .

برگرفته از پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهج‏البلاغه .

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.