تبیان، دستیار زندگی
ار درصد رشد داشته‌ایم دنبال هیاهو و جنجال‌سازی تبلیغاتی نیستیم نخبـه‌ها اتفـاقی وارد ورزش قهرمـانی می‌شوند وحید مرادی برای 4 سال دیگر در سمت ریاست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو ابقا شد. اما وی قبل از این انتخابات تمایلی به پر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت وگوی تفصیلی با وحید مرادی:

7 هزار درصد رشد داشته‌ایم
دنبال هیاهو و جنجال‌سازی تبلیغاتی نیستیم
نخبـه‌ها اتفـاقی وارد ورزش قهرمـانی می‌شوند

وحید مرادی برای 4 سال دیگر در سمت ریاست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو ابقا شد. اما وی قبل از این انتخابات تمایلی به پرداختن پیرامون برنامه‌های پس از انتخابات ندارد و مایل است بیشتر در مورد برنامه‌های انجام شده و به طور كلی مباحث و مشكلات پیش روی توسعه‌ی این ورزش پایه صحبت كند.

وی می‌گوید: برای رشد رشته‌های ورزشی همچون شنا، شیرجه و یا واترپلو باید مولفه‌های برنامه‌ریزی نرم‌افزاری، نیروی انسانی و مربی كارآمد و امكانات سخت‌افزاری را مهیا كرد.

وحید مرادی رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و دبیركل كنفدراسیون شنای آسیا اظهار كرد: عدم پیشرفت رشته‌های ورزشی پایه همچون شنا در ایران به چند مورد بازمی‌گردد كه یكی از دلایل آن قدمت پرداختن به این رشته‌ی ورزشی در كشور است. به طور كلی حدود 70 سال است كه شنا وارد ایران شده و این قدمت در كشورهای صاحب ورزش به حدود 120 سال قبل بازمی‌گردد. قدمت كم پرداختن به شنا در ایران از جمله عوامل پیشرفت كم این رشته است.

مرادی، یكی دیگر از علت‌های عقب‌ماندگی رشته‌ی شنا در ایران را كمبود علم و تكنولوژی در این رشته‌ی ورزشی كشور دانست و گفت: شنا به عنوان یكی از رشته‌هایی محسوب می‌شود كه به میزان بالایی به علم و تكنولوژی وابسته است. به طوری كه كشورهای صاحب علم جایگاه خوبی در رشته‌ی ورزشی شنا دارند.

وی با اشاره به مشكلات سخت‌افزاری رشته‌ی شنا در ایران تصریح كرد:‌ كمبود امكانات سخت‌افزاری و كمبود استخرهای شنا، شرایط عدم توسعه‌یافتگی رشته شنا را در ایران مهیا كرده است؛ به طوری كه اكنون سرانه استخرهای شنا در ایران 3 هزارم متر مربع است كه این میزان به هیچ وجه پاسخگوی استعدادها عظیم این كشور نیست. این میزان سرانه را به هیچ وجه نمی‌توان با میزان سرانه كشورهای توسعه‌یافته و صاحب ورزش مقایسه كرد.

مرادی ادامه داد: از طرفی دیگر هنوز رشته‌ی شنا در میان سازمان، نهادها و مردم ما نهادینه نشده است. شنا تنها رشته‌ای است كه حضرت رسول اكرم (ص) آموزش این رشته را بر عهده‌ی اولیا قرار داده ولی این موضوع هنوز در بین خانواده‌ها نهادینه نشده است. هم‌چنین عدم وجود باشگاههای پویا و سازنده در ایران از جمله مشكلات عدم پیشرفت این رشته‌ی ورزشی است. این در حالی است كه در ایتالیا حدود 5 هزار باشگاه شنا و 30 هزار استخر و در اسپانیا بالغ بر 3500 باشگاه ورزشی وجود دارد. این دلایل، شرایط عقب‌افتادگی شنا، شیرجه، واترپلو و سینكرونایز ایران را نسبت به كشورهای دیگر به وجود آورده است و فعالیت در این رشته را بسیار سخت كرده است.

رییس فدراسیون شنا با بیان این‌كه در ایران هیچ فیلتری برای شناسایی استعدادها وجود ندارد،‌ گفت:‌ در كشور ما هیچ فیلتری برای كشف استعدادهای ورزشی وجود ندارد و هیچ معیاری وجود ندارد كه نوجوانان و نونهالان به رشته‌هایی كه در آن استعداد دارند بروند. لذا مكرر شاهد آن هستیم كه استعدادهای درخشان این مرز و بوم بدون این‌كه در طول زندگی‌شان كشف شوند، از بین می‌روند. در حقیقت هنر دولت‌ها در هر كشوری كشف استعدادهای خدادادی است. در برخی از كشورها كار كشف استعداد بر عهده‌ی باشگاهها است و در یك سری كشورهای دیگر این امر بر عهده‌ی آموزش و پرورش نهاده شده است اما در ایران هیچ نهاد و یا ارگانی این امر را بر عهده ندارند و نخبه‌ها باید به صورت اتفاقی وارد سیستم ورزش قهرمانی شوند.

وی ادامه داد:‌ وجود این شرایط،‌ ویژگی سخت‌تری برای شنا به وجود می‌آورد. در شنا به زمان حداقل 12 سال نیاز دارد تا فرد مستعد سیر قهرمانی را طی كند. اگر شرایط فوق مهیا باشد، ایران دارای استعدادهای بسیار خوبی است. حتی ایران در حد كشورهای استرالیا و آمریكا نیز نیروهای مستعد دارد اما فرصت كشف این استعدادها وجود ندارد. تمامی شرایط در راه قهرمانی به صورت زنجیر به هم متصل هستند.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با اشاره به وضعیت این سه رشته‌ی ورزشی طی سال‌های گذشته گفت: این فدراسیون قبل از انقلاب، یك یا دو مدال در شیرجه داشت و یك بار در بازی‌های آسیایی تهران عنوان قهرمانی در رشته‌ی واترپلو را كسب كرده بود. اما پس از انقلاب با چند سیاست كلی كه از آن جمله می‌توان به بررسی و شناخت وضع موجود، حفظ استعدادها و برنامه‌ریزی‌های اصولی برای توسعه‌ی كمی و كیفی اشاره كرد، كار خود را آغاز نمود. در حوزه‌ی توسعه‌ی نیروی انسانی، اكنون فدراسیون شنا 7000 درصد نسبت به قبل رشد داشته كه این رشد در زمینه‌ی تربیت مربی و داور درجه یك و دو و بین‌المللی در رشته‌های شنا، شیرجه، واترپلو و سینكرونایز بوده است. این ركورد در هیچ جای دیگر سابقه‌ای ندارد. سیاست دیگر ما حفظ استعدادهای موجود بود كه سعی كردیم با برگزاری اردوهای مختلف داخلی و خارجی و تاسیس مدارس قهرمانی شنا در چند استان كشور باعث قهرمان‌پروری در این رشته شویم؛ به طوری كه پس از مدتی اعضای تیم‌های ملی از شهرهای مختلف كشور بودند.

مرادی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد شنا در سال‌های اخیر خاطرنشان كرد: این رشته تا سال 1373 اجازه‌ی حضور در میادین بین‌المللی را نداشت ولی پس از آن توانستیم در مسابقات جهانی و آسیایی شركت كنیم و در سال 74 اولین مدال شنای ایران در تاریخ ورزش كشور توسط خبازیان كسب شد و پس از آن شاهد كسب مدال‌های متعدد دیگر ورزشكاران بودیم. هم‌چنین در رشته‌ی واترپلو كه پیش از انقلاب تعداد ورزشكاران این رشته به 100 نفر نیز نمی‌رسید،‌ اكنون در شش مقطع سنی با تعداد زیادی از ورزشكار، مسابقاتی را در استان‌های مختلف كشور برگزار می‌كنیم و با رسیدن به تولید انبوه به افزایش كیفیت این رشته‌ی ورزشی فكر كردیم كه در نهایت توانستیم در این رشته به نایب‌قهرمانی جوانان آسیا دست پیدا كنیم.

وی در مورد برنامه‌های آتی این فدراسیون اظهار كرد: نمی‌خواهم در مورد برنامه‌های پس از انتخابات صحبت كنم اما به طور كلی طبق درخواست سازمان تربیت بدنی از فدراسیون‌ها برنامه‌ی پنج ساله‌ی خود را با رویكرد كاملا علمی به سازمان ارایه كردیم كه برای این برنامه 510 نفر ساعت كار كارشناسی با اصول برنامه‌ریزی انجام شده است. در این برنامه تلاش خواهیم كرد تا از هیاهو و جنجال‌سازی‌های تبلیغاتی فرار كنیم و به كارهای پایه بپردازیم و طرح ملی استعدادیابی را در رشته‌ی شنا طراحی و با حمایت سازمان تربیت بدنی اجرا كنیم. این طرح بیانگر موفقیت همكاران ما در جامعه‌ی شنا است.

وحید مرادی در مورد نحوه‌ی حضور و عملكرد فدراسیون شنا در بازی‌های همبستگی كشورهای اسلامی خاطرنشان كرد: ما در واترپلو در یك گروه شش تیمی قرار داریم كه با تیم‌های مصر،‌ عربستان، آذربایجان، الجزایر و كویت مسابقات خود را به صورت دوره‌ای انجام می‌دهیم. در صورت حمایت كمیته ملی المپیك از اردوی اوكراین، تیم ملی واترپلو به طور قطع در این بازی‌ها مدال كسب خواهیم كرد و در غیر این صورت قول هیچ مدالی را نخواهم داد. حتی ما در این مسابقات شانس كسب مدال طلا را نیز داریم. هم‌چنین در رشته‌ی شنا به دنبال این هستیم كه یك تیم چهار نفره به مسابقات اعزام كنیم؛ به طوری كه در رشته‌های امدادی شانس بسیار زیادی برای كسب مدال خواهیم داشت.