تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین شریفی‌نیا در اول شهریور‌ 1343 در شهرستان سبزوار در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین شریفی‌نیا

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین شریفی‌نیا

زندگی نامه

تحصیلات دانشگاهی

فعالیت های اجتماعی

آثار و نگاشته ها

زندگی نامه

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین شریفی‌نیا در اول شهریور‌ 1343 در شهرستان سبزوار در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود. تمامی سال‌های دورة‌ ابتدایی را با رتبة ممتاز (شاگرد اول مدرسه و بعضاً شهرستان) در دبستان اسرار سبزوار در سال 1354 به پایان رساند. پس از اتمام دورة ابتدایی به علت فقر خانواده و نیاز به کار  دورة راهنمایی را بطور شبانه در مدرسة راهنمایی بزرگمهر همان شهر گذراند و بلافاصله پس از پایان مقطع راهنمایی، برای تحصیل علوم حوزوی در سال 1357 به قم مهاجرت کرد.

در قم، از بین صدها داوطلب علاقمند به تحصیل در مدرسة‌ حقانی ـ که آن روزگار جزء بهترین مدارس حوزة ‌علمیه قم به شمار می‌آمد و زیر نظر شهید آیة الله دکتر بهشتی و شهید آیت الله قدوسی اداره می‌شد ـ پذیرفته شده و در آن مدرسه شروع به آموختن علوم دینی نمود. در این سال‌ها که مصادف با انقلاب شکوهمند ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود،با وجود سن کم چونان قطره‌ای از اقیانوس موّاج و طوفانی ملت سعی داشتم به اندازة توان خویش در صحنه‌های مختلف انقلاب از قبیل شرکت در راهپیمائی‌ها و درگیری‌ها، پخش نوارها و اعلامیه‌های حضرت امام (ره) و سران نهضت، و بعضاً سخنرانی در محافل و مجالس و روستاها نقش کوچکی ایفا نماید. بر همین اساس در سال 1356 در حالی که به خاطر بدرقه پدر که عازم خانه خدا بود، برای اولین بار به تهران آمده بود، به همراه بعضی نزدیکان در مراسم چهلم مرحوم آیةالله سیدمصطفی خمینی در مسجد جامع بازار شرکت نموده و پس از حمله کماندوها، ایشان نیز مورد ضرب و شتم سربازان قرار گرفت. پس از آن معمولاً در راهپیمایی‌ها، تجمعات و جلسات خصوصی مبارزین و انقلابیون حضور داشته و شاهد حوادث خونبار متعددی بود.

پس از پیروزی انقلاب، به دستور شهید قدوسی دو سال در دادستانی انقلاب مرکز در کنار شهید لاجوردی به کار پرداخت که این سال‌ها جزء سال‌های پر التهاب، دشوار و در عین حال آموزندة زندگی ایشان محسوب می‌شود. بعد از شهادت شهید قدوسی در شهریور 1360 به حوزة‌ علمیة قم برگشت و همراه با تحصیلات حوزوی، درس‌های دبیرستان را به طور شبانه ادامه داده تا در سال 1363 دیپلم خود را در رشتة اقتصاد و علوم انسانی اخذ نمود.

حضور در جبهه های جنگ تحمیلی

در طول سال‌های دفاع مقدس مهم‌ترین وظیفة خویش را دفاع از کیان انقلاب و تمامیت ارضی کشور دانسته و همراه با خیل عظیم بسیجیان سلحشور مکرراً در جبهه‌های عشق و شهادت حضور یافته و در عملیات‌های متعدد رزمندگان اسلام به عنوان روحانی گردان و تیپ و یا مسئولیت‌های عملیاتی دیگری همچون فرماندهی گردان و مسئولیت اطلاعات روحانیون کرد عراقی شرکت داشت. بدین ترتیب توفیق بیش از 27 ماه حضور در جبهه و شرکت مستقیم ـ به معنای سرازیر شدن از خط مقدم برای حمله به دشمن در شب عملیات ـ در 15 عملیات، از جمله عملیات‌های رمضان، خیبر، بدر، والفجر 3، والفجر 4، والفجر 8، کربلای 5 و کربلای 10 نصیبش گردید که از این رگذر بارها مجروح شد و هر چند از فیض عظمای شهادت محروم ماند، اما توفیق جانبازی در راه حق را یافتم و اینک دارای 50٪ جانبازی می‌باشد.

تحصیلات دانشگاهی

حضور در جبهه مانع از ادامة تحصیل در حوزه و دانشگاه نبود. به همین جهت با وجود اشتغال به دروس سطح عالی حوزه با شرکت در کنکور سراسری سال 1364 با رتبة‌51 در رشتة روان‌شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شد. به خاطر حضور متوالی در جبهه‌ها و مجروحیت‌های پیاپی و مسئولیت‌های اجرایی همچون مسئول واحد اطلاعات سیاسی ـ اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی قم و ... دورة کارشناسی تا سال 1370 بطول انجامید. در سال 1372 در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدم و در سال 1374 به عنوان رتبة اول دانشجوی ایثارگر کشور از دست رئیس جمهور وقت، جناب آقای هاشمی رفسنجانی جایزه و لوح تقدیر دریافت نمود.

در سال 1376 به خاطر موفقیت‌های علمی به دست آمده و نیاز مبرم حوزه‌های علمیه به متخصصین روان‌شناسی، اعزام ایشان به خارج از کشور برای تحصیل در مقطع دکتری مورد تصویب هیأت رئیسة مؤسسة آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی (ره) که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها مرجع قانونی اعزام روحانیون به خارج برای ادامة تحصیلات دانشگاهی بوده، قرار گرفت. همزمان در زمستان همان سال برای نظارت بر ذبح شرعی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به نیوزلند اعزام شد.

ایشان نیز ضمن اغتنام فرصت تز دکتری خود را تحت عنوان «درمان اختلالات خلقی، اضطرابی و شخصیتی بر اساس عشق عرفانی» که بر اساس کاربرد دیدگاه عارف بزرگ اسلام و ایران، مولانا جلال‌ الدین محمد رومی  در درمان اختلالات روانی استوار است را به تعدادی از اساتید دانشگاه‌های آن کشور ارائه داد. از میان آنها پرفسور گراهام وون استاد و رئیس دپارتمان روان‌شناسی دانشگاه آکلند، پروفسور سیمون کمپ استاد دپارتمان روان‌شناسی دانشگاه کنتربری و پروفسور رابرت نایت  استاد دپارتمان روان‌شناسی دانشگاه اوتاگو  آن را تأیید و آمادگی خود را برای پذیرش راهنمایی آن اعلام نمودند. اما طوفان سهمگین فضای سیاسی سال 1376 کشور و تنگ‌نظری‌های جناحی امان نداد و با قطع حمایت مالی از ایشان، ناچار تحصیل خود را نیمه تمام رها کرده و به ایران بازگشتم.

از سال 1370 همزمان با تحصیل، فعالیت خود را در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (دفتر همکاری حوزه و دانشگاه سابق) آغاز نمود که از سال 1380 این همکاری با عنوان عضو هیأت علمی ادامه یافت. در کنار آن از سال 1373 به تدریس دروس حوزوی و روان‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حوزه نیز اشتغال دارد.

فعالیت های اجتماعی

با توجه به شیوع فراوان پریشانی‌های روانی و ناهنجاری‌های رفتاری و نیاز مبرم جامعه مخصوصاً جوانان به راهنمایی، مشاوره و روان‌درمانی و حل مشکلات عاطفی، خانوادگی و عقیدتی، در سال 1378 اولین مرکز خدمات مشاوره‌ای استان قم را تأسیس نمود که مورد توجه و استقبال خوب مردم قرار گرفت و در سال‌های 79 و 80 جزء‌ موفق‌ترین مراکز خدمات مشاوره‌ای کشور معرفی گردید.

در سال 1379 سردبیری فصلنامة علمی ـ تخصصی حوزه و دانشگاه را به عهده گرفت که این مسئولیت تا سال 1383 ادامه یافت. به سال 1381 همزمان با پذیرفته شدن در دانشگاه تربیت مدرس، مجدداً دورة دکتری روان‌شناسی را شروع کرد و با رتبة اول از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم.

از سال 1383 به اصرار دکتر غلامعلی افرو رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور و پیگیری‌های مجدانه مدیر کل محترم سازمان زندان‌های استان قم، طرح روان‌درمانی و اصلاح رفتار زندانیان را که پس از اقدامات مؤثر دکتر جلالی تهرانی در مشهد و تهران متوقف شده بود، را در زندان قم شروع و با عنایت پروردگار ضمن درمان و اصلاح رفتار صدها زندانی و بازگرداندن آنها به دامان خانواده‌هایشان، با در هم آمیختن فنون درمانی مکاتب مختلف روان‌درمانی و آموزه‌های عرفانی ـ اخلاقی اسلام روش درمانی جدیدی تحت عنوان روش درمان یکپارچه‌توحیدی را تدوین و به جامعه علمی معرفی نمودم. ضمناً در سال 1383 به عنوان نفر اول دانشجویان نمونه کشوری و در سال 1384 به عنوان برگزیده جشنواره مبتکرین و مخترعین بسیجی و ایثارگر کشور معرفی گردیدم. در سال 1387 نیز رساله دکتری‌ام با عنوان «مقایسه درمان یکپارچه‌توحیدی و شناخت‌درمانی در درمان اعتیاد و اختلالات همایند زندانیان» در دومین جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان تنها اثر برگزیده گروه روان‌شناسی معرفی گردید.

در حال حاضر ضمن اجرای طرحی عظیم روان‌درمانی در زندان‌های کشور برای اصلاح رفتار و بازسازی شخصیت مجرمین و بازگشت سعادتمندانه آنان به جامعه، در راستای تحقق آرمان بلند مقام معظم رهبری در باب نهضت نرم‌افزاری وتولید علم و نظریه‌پردازی در علوم انسانی، مشغول تدوین نظریه جامع یکپارچگی توحیدی می‌باشد. لازم به ذکر است که این نظریه برای اولین‌بار در جهان مطرح شده و در صورت تکمیل، می‌تواند تحول بزرگی در دانش روان‌شناسی معاصر ایجاد نماید.

 آثار و نگاشته ها

1.بررسی چگونگی شکل‌گیری و گسترش شایعه در جامعه / 17 صفحه / مجری / شورای فرهنگ عمومی کشور / بهار 1372.

2. روش استفاده از آزمون‌های روان‌شناختی و شخصیتی در گزینش و هدایت طلاب خارج از کشور / 64 صفحه / مجری / سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیة خارج از کشور / زمستان 1374.

3. چگونگی کاربرد آزمون‌های روانی برای تشخیص اختلالات رفتاری طلاب خارجی / 150 صفحه /  مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / بهار 1375.

4. معرفی مجموعه آزمون‌های شناختی (هوشی) و چگونگی استفاده از آن در گزینش طلاب خارجی / 16 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / تابستان 1375.

5.تحلیلی بر موانع تربیتی طلاب حوزه‌های علمیه خارج از کشور /120 صفحه / مجری / سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیة خارج از کشور / تابستان 1375.

6. طرح تأسیس مرکز مشاورة ‌طلاب خارجی و تدوین ساختار و شرح وظایف آن / 22 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / آبان 1375.

7.اصول و روش‌های ویژة مشاوره و راهنمایی طلاب خارجی مقیم قم / 25 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / پاییز 1375.

8.بررسی انواع اختلالات شخصیتی موجود در طلاب خارجی مقیم قم و راه‌های عملی مقابله با آن / 91 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / زمستان 1375.

9.تدوین شناسنامة جامع تربیتی طلاب مرکز جهانی علوم اسلامی / 67 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / اردیبهشت 1376.

10.بررسی شیوه‌های درمان اختلالات شخصیت در طلاب خارجی / 102 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / بهار 1376.

11. نقش ازدواج در آرامش روانی طلاب خارجی مقیم قم / 13 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی/ خرداد 1376.

12. شرایط و روش انجام مصاحبة‌بالینی با طلاب خارجی / 11 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / خرداد 1376.

13.بررسی میزان شیوع افسردگی در طلاب خارجی مقیم قم و راه‌های عملی مقابله با آن / 73 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / پاییز 1376.

14.تحلیلی پیرامون روابط دختران و پسران دانش‌آموز در استان قم / 27 صفحه / مجری / مرکز مطالعات تربیت اسلامی/ زمستان 1379.

15.تدوین استراتژی مرکز جهانی علوم اسلامی / 20 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / پاییز 1380.

16.نظرسنجی جامع طلاب خارجی مقیم حوزة‌ علمیه قم / 237 صفحه / مجری / مرکز جهانی علوم اسلامی / زمستان 1381.

17. ارزیابی تأثیر روش درمان یکپارچه‌توحیدی در کاهش مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر زندانیان زندان مرکزی قم / 312 صفحه / مجری / اداره کل زندان‌های استان قم / بهار 1387.


منبع: سایت http://www.sharifinia.org

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه