تبیان، دستیار زندگی
در روزگاران گذشته، یكى از مخالفان حكومت را دستگیر كرده و به عنوان اسیر به نزد حاكم بردند. پادشاه بعد از شناختن او، به كشتن او فرمان داد، آن بیچاره وقتى از جان خود ناامید شد، با زبان خود، كه شاه آن را نمى فهمید، به پادشاه ناسزا و سخنان زشتى گفت و چنانكه مع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروغ مصلحت آمیز قرآنی

دروغ ممنوع

در روزگاران گذشته، یكى از مخالفان حكومت را دستگیر كرده و به عنوان اسیر به نزد حاكم بردند. پادشاه بعد از شناختن او، به كشتن او فرمان داد، آن بیچاره وقتى از جان خود ناامید شد، با زبان خود، كه شاه آن را نمى فهمید، به پادشاه ناسزا و سخنان زشتى گفت و چنانكه معروف است :

هر كه دست از جان بشوید            هر چه در دل دارد بگوید

پادشاه پرسید: او چه مى گوید؟

یكى از وزراى مصلحت اندیش و فهمیده گفت: قربان ! او آیه قرآن مى‌خواند و مى‌گوید: «وَالْكاظِمینَ الْغَیْظَ وَالْعافینَ عَنِ النّاسِ»1 انسانهاى مؤمن و پرهیزگار، خشم خود را فرو مى برند و از خطاى مردم مى گذرند. پادشاه با شنیدن این كلام نورانى بر سر رحم آمده و او را بخشید.

وزیر دیگرى كه آنجا حضور داشت و با وزیر اول ، مخالف بود، اظهار داشت: اى پادشاه ! براى امثال ما، كه در خدمت دستگاه سلطنت هستیم؛ دروغ گفتن شایسته نیست، این بى ادب شما را دشنام داده و ناسزا گفت.

امیر رو به این وزیر کرد و گفت: آن كلام دروغ، بهتر از این سخن راست توست، زیرا او بر اساس مصلحت گفت و تو بر پایه خُبث باطنى، و حكما گفته‌اند:

دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز 2


1- آل عمران / 134.

2- گلستان سعدى ، باب اول "در سیرت پادشاهان" .

جلوه هایى از نور قرآن،عبد الکریم پاک‌نیا

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان