تبیان، دستیار زندگی
نیروهای صهیونیست در سال 1327 ـ 66/2 درصد از شهر قدس را اشغال كردند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ دوم صهیونیست ها

سلطه رژیم صهیونیستی بر قدس شرقی
اسرائیل

نیروهای صهیونیست در سال 1327 ـ 66/2 درصد از شهر قدس را اشغال كردند. شهر قدیمی تا سال 1346 در دست عرب تبارهای فلسطین باقی ماند. یهودیان پیش از جنگ سال 1346 راهبرد خود را به سبب اهمیت دینی شهر قدس برای قوم یهود مبتنی بر وحدت این شهر و سیطره بر آن قرار داده اند.

نیروهای صهیونیست به حملات خود به منظور ضمیمه كردن شهر ادامه داده وچهار تیپ تشكیل دادند تا شهر را به كنترل خود درآورند. شهر قدس به سبب وجود به اصطلاح هیكل ودیوار گریه از اهمیت دینی خاصی در اندیشه وایدئولوژی یهود برخوردار بوده وبه سبب موقعیت راهبردی آن كلید دفاع از كرانه باختری قلمداد می شود. بنابراین پیروزی در نبرد قدس به معنای به دست آوردن همه آن است.

از سوی دیگر اسكان در اندیشه صهیونیسم محور تشكیل اسراییل محسوب شده و بدون آن اسراییل دیگر معنا و مفهومی نخواهد داشت. مانند “دیوید بن گوریون” آنجا كه گفت: اسراییل بدون قدس وقدس بدون هیكل بی معناست.

شهر قدس به سبب وجود به اصطلاح هیكل ودیوار گریه از اهمیت دینی خاصی در اندیشه وایدئولوژی یهود برخوردار بوده وبه سبب موقعیت راهبردی آن كلید دفاع از كرانه باختری قلمداد می شود. بنابراین پیروزی در نبرد قدس به معنای به دست آوردن همه آن است

نیروهای رژیم صهیونیستی در پنجم ژوئن سال 1346 شهر قدس را مورد حمله قرار داده ویك طرح سری نظامی به نام “تازیانه” را به مرحله اجرا درآوردند. هدف از این طرح حمله به شمال شهر از طریق سیطره بر ارتفاعاتی بود كه زمینه را برای محاصره شهر و مناطق پیرامون و همچنین راههای مواصلاتی به اردن فراهم می ساخت.

پیشروی نیروهای صهیونیست تا آنجا ادامه یافت كه پس از مدتی به دیوارهای شهر مقدس رسیده و سپس “باب الاسباط” در شرق را مورد حمله قرار دادند. این نیروها به سه بخش تقسیم شدند: بخشی به سوی باب العمود رفتند گروهی عازم مسجدالاقصی و گروه سوم رهسپار “حاره النصاری” (محله مسیحیان) شدند. همچنین سایر نیروها از “باب الساهره” در شمال وارد بیت المقدس شدند. این درگیری ها تا بعد از ظهر روز هفدهم خرداد 1346 ادامه یافت. در این روز نیروهای اسراییلی توانستند شهر را به كنترل خود درآورند. موشه دایان وزیر دفاع وقت رژیم اشغالگر قدس پس از ورود به شهر گفت: برای وحدت شهر مقدس بازگشتیم. به مقدس ترین نقطه برگشتیم. باز گشتیم و هرگز از آن نخواهیم رفت. نیروهای اشغالگر در ادامه اقدامات خود تدابیر گسترده ای ازجمله مصادره زمین ها و املاك درون دیوار متشكل از 595 باب منزل مسكونی 437 باب مغازه 5 باب مسجد وچهار باب مدرسه را به منظور تقویت سیطره خود بر شهر به مرحله اجرا گذاشتند.

صهیونیست ها از ابتدای اشغال شهر بیت المقدس به طور حساب شده و برنامه ریزی شده سیاست یهودی سازی شهر را از طریق انضمام اسكان و كوچاندن اجباری ساكنان اصلی قدس به مرحله اجرا درآورده و همزمان دست به تلاش برای محو هویت فرهنگی عربی شهر وتغییر آثار آن وبه عبارت بهتر یهودی سازی شهر زدند كه این طرح از طریق شیوه ها یی مانند مصادره زمین یا خرید آن با تقلب و كلاهبرداری دستكاری آمارها وپژوهش های جمعیتی وكوچ اجباری فلسطینی ها اجرا شد.

از دیگر شیوه های صهیونیست ها بدین منظور تغییر اسامی و نشانه های تاریخی بود. در این راستا اسامی خیابان ها و میدان های درون شهر قدیمی واماكن مختلف شهر به منظور تحمیل هویت دینی و فرهنگی جدید مطابق با مفاهیم دینی یهود تغییر یافت كه از مهمترین آن می توان به تغییر نام “حرم شریف” به “جبل هیكل” ویا تغییر نام “دیوار براق” به دیوار گریه (ندبه) اشاره نمود.

صهیونیست ها از ابتدای اشغال شهر بیت المقدس به طور حساب شده و برنامه ریزی شده سیاست یهودی سازی شهر را از طریق انضمام اسكان و كوچاندن اجباری ساكنان اصلی قدس به مرحله اجرا درآورده و همزمان دست به تلاش برای محو هویت فرهنگی عربی شهر وتغییر آثار آن وبه عبارت بهتر یهودی سازی شهر زدند

اشغالگران همچنین 116 دنم از زمین های بخش جنوبی محلات شهر قدیمی را به بهانه ایجاد یك محله جدید یهودی مصادره و 700 باب ساختمان سنگی را ویران كردند. از این میان 595 ساختمان متعلق به ساكنان عرب بود وفقط 105 ساختمان آنهم پیش از سال 1327 به یهودیان تعلق داشت. صهیونیست ها همچنین شركتی به نام “شركت یهودی برای توسعه شهر قدیمی” را به منظور ساخت مسكن برای یهودیان در شهر قدیمی تاسیس كردند.

بدین ترتیب اولین فرآیند اسكان صهیونیست ها در شهر قدس شكل گرفت كه هدف از آن تغییر ماهیت عربی شهر وحومه آن بود. رژیم صهیونیستی از قوانین زمین مصوب در زمان قیمومیت انگلیس بر فلسطین در خلال سالهای 1301 تا 1327 به عنوان بهانه ای برای مصادره مقدار بیشتری از زمین های عربی استفاده كرد.

این رژیم برای یهودی سازی شهر قدس و منزوی كردن آن از سایر نقاط كرانه باختری سه كمربند از شهرك های یهودی نشین را در اطراف آن ایجاد كرد كه عبارتند از:

1 ـ كمربند اطراف شهر قدیمی وحومه آن كه این شهر را به غرب مرتبط می سازد.

2 ـ كمربند اطراف محلات عربی خارج از دیوار در مناطق واقع در مرزهای شهرداری اردنی قدس.

3 ـ كمربند اطراف شهر قدس بزرگ مطابق با طرح های پیشنهادی اسراییل كه هدف نهایی آن یهودی سازی كامل این شهر است.

به رغم تلاش ها و برنامه های رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی قدس عربی از زمان اشغال آن در سال 1346 تاكنون صهیونیست ها فقط حدود 20 درصد از مساحت قدس قدیمی را در اختیار دارند و مالكیت 80 درصد باقیمانده عربی و فلسطینی می باشد. مالك واقعی زمین ها و املاك شهر مردم فلسطین هستند واماكن مقدسه اعم از اسلامی و مسیحی زیر نظر طرف های فلسطینی قرار دارد.

منبع: باشگاه اندیشه (با تلخیص)

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور