تبیان، دستیار زندگی
گل زیبای کریم باقری، کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس كه چند هفته پیش مقابل تیم مقاومت شهید سپاسی به ثمر رساند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه‌ یك نوجوان بهزیستی به باقری

باقری کاپیتان پرسپولیس

گل زیبای کریم باقری، کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس كه چند هفته پیش مقابل تیم مقاومت شهید سپاسی به ثمر رساند نه تنها علاقه‌مندان به فوتبال و این تیم ورزشی را به وجد آورد، بلکه انگیزه‌ای شد تا "آرش" یکی از بچه‌های بهزیستی در جنوب تهران آن شب به خود ببالد که الگویی چون کریم باقری را دارد.

به نقل از ایسنا، از دوران گذشته تا کنون، پهلوانان و قهرمانان ورزشی که سری میان سرها درمی‌آوردند و کسی می‌شدند، هم مورد توجه خاص و عام قرار می‌گرفتند و هم از آن‌ها به عنوان الگوهای تاثیرگذار جامعه یاد می‌شد. مصادیق این الگوپذیری در گوشه و کنار شهر بارها و بارها نمایان بوده است.

از همین رو است که اخلاق مداران جامعه همیشه در بوق "رعایت اخلاقیات از سوی قهرمانان" می‌دمند و بر این امر اصرار می‌ورزند. امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی در خانواده هاــ به ویژه تلویزیون ــ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ستاره‌های ورزشی گاهی اوقات از معروف ترین و شناخته شده ترین افراد برای نسل نو محسوب شده و حتی در میان نوجوانان و جوانانی که از احساسات بیشتری برخوردارند، به عنوان الگویی عاطفی، سرلوحه کارهایشان قرار می گیرند.

مجیدی در بهزیستی

از همین رو است که تاکید بر حفظ معیارهای اخلاقی جامعه از سوی این ستارها دوچندان شده و حتی شرایط عادی زندگی را نیز بر آنها تنگ کرده است. اما چه می شود کرد، آنها امروز ستاره اند. ستاره‌هایی که نمی توانند تنها برای خود زندگی کنند. آنها اکنون بخشی تاثیرپذیر از جامعه‌اند. بخشی که می تواند الگوی "بهترین" برای نسل آینده ما باشد.

"آرش دهقان" پسر بچه‌ای است كه حدود 10 سال سن دارد و هم اکنون میهمان مرکز بهزیستی غیاثوند در جنوب تهران است. او هم مودب است و هم درس خوان. عاشق فوتبال است و طرفدار پرسپولیس. بی شک کاپیتان پرسپولیس نیز الگوی نخست زندگی او است. همانگونه که در نامه‌اش اشاره می کند، چندی پیش گروهی از بازیکنان فوتبال به مرکزی که او در آن حضور دارد، می‌روند. لحظات بسیار خوبی بود. با هم گپ و گفتی می‌زنند و فوتبالی بازی می‌كنند. دست آخر هم نوبت عکس های یادگاری می‌رسد.

آن روز همان‌گونه که آرش در نامه‌اش اشاره می کند، "فرهاد مجیدی"، از بازیکنان تیم رقیب (استقلال)، به این مرکز آمده بود که این مسئله مورد حسادت او قرار می گیرد اما، به هر حال از پنج گلی که باقری در این فصل به ثمر رسانده است گل بسیار زیبای او مقابل فجرسپاسی آرش را آن قدر به وجد می‌آورد که باعث می شود نامه‌ای برای "کریم باقری" بنویسد.

نامه‌ی یك نوجوان ایرانی به كریم باقری

نامه‌ای که با قلم صداقت نوشته شده و نشان می دهد که یک ستاره ورزشی چگونه توانسته از میان امواج ماهواره‌ای، تلویزیون و برنامه‌های دیگر بر قلب و روح یك نوجوان نفوذ کند و بر او این چنین تاثیر بگذارد.

متن کامل نامه‌ی "آرش" به کریم باقری به این شرح است:

«به نام خداوند مهربان

نام: آرش

نام خانوادگی: دهقان

سلام، اسم من آرش است و از بهزیستی غیاثوند برای تو نوشته‌ام. من خیلی دوست دارم تو را ببینم و دوست دارم در آینده مثل تو باشم. مثل تو شوت بزنم. تو بازی با مقاومت سپاسی گل قشنگی زدی و من با گل تو به بچه‌ها پز می دادم. راستش را بخواهی من آن روز که فرهاد مجیدی آمد به بهزیستی ما، من خیلی حسادت کردم. ولی همیشه آرزو داشتم تو یا شیث رضایی را ببینم.

دوستدار تو آرش»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری