تبیان، دستیار زندگی
متنی که می خوانید بر گرفته از سخنان استاد رحیم پور ازغدی ، در مراسم اختتامیه یازدهمین یادواره سراسری شهدای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشانه سقوط ملت

متنی که می خوانید بر گرفته از سخنان استاد رحیم پور ازغدی ، در مراسم اختتامیه یازدهمین یادواره سراسری شهدای دانشجو که در محل یادمان شهدای مسجد دانشگاه شریف برگزار شد ه ، است .

رحیم پور ازغدی

فراموشی یاد شهدا نشان دهنده سقوط ملت و ضعف فرهنگی جامعه است .

امروز اگر کسی با فرهنگ شهادت آشنایی و ارتباط نداشته باشد، باز هم باید به شهدا احترام بگذارد.

حتی در اروپا و آمریکا نیز پس از گذشت چندین سال به کشتگان خود با احترام یاد کرده و آنها را مقدس می دانند و این در حالی است که آنها دارای قهرمانان دروغی هستند. متاسفانه زمانی در کشور ایران از شهدای ما که قهرمانان واقعی کشور هستند، طوری یاد می شد که حتی فرزندان آنها نمی توانستند سر خود را بالا بگیرند که پیدایش این موضوع، نشان دهنده سقوط یک ملت و ضعف فرهنگی در آن جامعه است که قهرمانان واقعی را غیرقهرمان و قهرمانان غیرواقعی را قهرمان واقعی برشمرند.

در دنیا دو نوع جنگ وجود دارد، نوع اول، جنگ برای کسب منافع بوده و به عنوان جنگ غیر مقدس تلقی می شود، اما نوع دیگر، جنگ در جهت اعتلای انسان به عنوان جنگ مقدس است که در واقع هر صلحی هم که این چنین باشد به عنوان صلح غیرمقدس و صلح مقدس نامیده می شود. در واقع جنگ و صلح مقدس برای مهار خشونت در دنیا علیه متجاوز است، در صورتی که جنگ و صلح غیر مقدس علیه مظلومان و مردم عادی تحمیل شده و به دنبال انحطاط انسان است.

در دنیا دو نوع جنگ وجود دارد، نوع اول، جنگ برای کسب منافع بوده و به عنوان جنگ غیر مقدس تلقی می شود، اما نوع دیگر، جنگ در جهت اعتلای انسان به عنوان جنگ مقدس است .

اولین موضوعی که از مفهوم جنگ مشخص می شود، آثار تخریبی جنگ است و اصولا هیچ انسان عاقلی از جنگ دفاع نمی کند، مگر اینکه آن شخص دارای هویت غیرانسانی باشد، اما جنگ پرستی هیچ گاه در آیین ملت ایران نبوده است. علاوه بر آثار تخریبی برآمده از جنگ، بُعد دیگری که به مفهوم جنگ در دنیا نگاه می شود علم جنگ یا جنگ شناسی است که با علوم نظامی متفاوت است و به بررسی جامع شناسی نقش جنگ ها در تاریخ بشری می پردازد.

در علم جنگ و مطالعات انجام شده در دنیا، مشخص شده که جنگ ها بدون شک منفورترین عامل در ایجاد تغییر تمدن ها بوده و همواره یک تمدن جدید پس از هر جنگی در دنیا شکل گرفته که این تمدن متعلق به صاحبات قدرت و کسانی است که از قدرت و ثروت بیشتری برخوردار هستند.

امروز نیز تمدن جدیدی در دنیا توسط فاتحان قدرت نظامی و ثروت شکل گرفته که مفاهیمی همچون جهانی بودن، امروزی بودن و مترقی بودن متعلق به کشورهای همراه کننده با این فاتحان است و در مقابل مفاهیم متضاد با چنین واژه هایی از قبیل منزوی بودن مربوط به کشورهایی است که به سازش با این کشورها نمی پردازند.

رحیم پور ازغدی

جنگ در موضوعات مختلفی از قبیل اساطیر، مذاهب، فلسفه و غیره مورد بحث قرار گرفته است، در مفهوم شناسی الهی تفاوتی با سایر موضوعات مورد بحث جنگ وجود دارد، به این معنی که جنگ مقدس در فرهنگ اسلام از مفاهیم ایمان، عشق، اخلاق، عدالت و حقوق بشر جدا شدنی نیست و از جنس شهادت و عشق ورزی عرفانی است.

در مقابل در فرهنگ مادی که پایه گذار جامعه مادی است، جنگ و صلح اهدافی همچون پیشرفت و توسعه را دنبال می کنند و موفقیت و شکست در این اهداف متفاوت از هم عمل می کنند.

دو مبنا و فرهنگ برای درک یاد شهدا و بزرگداشت آنها وجود دارد، یک فرهنگ وجود دارد که با انکار بهشت اخروی، سعی در ساختن بهشت دیگری در زمین از طریق کمک ایدئولوژی است که با آوردن دیدگاه های نسبی گرایی، شکاکیت و در نهایت پوچ گرایی، قدرت و ثروت را عامل پیشرفت و توسعه دانسته و در صدد دستیابی به بیشترین زر و زور با طی کردن کوتاه ترین مسیر است که این فرهنگ مفهوم خلیفه اللهی انسان را مورد تمسخر قرار داده و با استفاده از دین ظاهری به دنبال قداست دادن به ثروت و قدرت است.

 فرهنگ دیگر که تفکر توحیدی است به اصالت انسان توجه ویژه ای دارد که آیات قرآن نیز دلالت بر این مساله دارد و برای شهدا که راه الهی را در پیش گرفتند، پاداش زیادی در نظر گرفته است و بر این عقیده است که خداوند در تمام ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار است.

در تفکر مادی اصالت انسان به سمت خوی حیوانی گرایش پیدا کرده و سعی دارد تا با تسلط بر طبیعت و انسان و حذف خدا از زندگی بشر، به توسعه و پیشرفت دست یابد.

امروز منفعت گرایی جایگزین غایت گرایی شده و با عنوان «پیشرفت» مطرح شده است که در واقع در تفکر الهی توسعه وسیله و ابزاری برای دستیابی به انسانیت به عنوان هدف است، اما در تفکر مادی توسعه هدف قرار گرفته و انسانیت ابزار است .

در فرهنگی که فلسفه مکانیکی و معرفت تجربی شد، اخلاق هم جنبه مادی پیدا می کند و صلح و جنگ نیز سازش و نبرد بین اجساد است که نه تنها اقتصاد، بلکه حقوق و فرهنگ جامعه هم وظیفه سرویس دهی به اجساد را پیدا می کند.

امروز منفعت گرایی جایگزین غایت گرایی شده و با عنوان «پیشرفت» مطرح شده است که در واقع در تفکر الهی توسعه وسیله و ابزاری برای دستیابی به انسانیت به عنوان هدف است، اما در تفکر مادی توسعه هدف قرار گرفته و انسانیت ابزار است و این مساله همان موضوعی است که رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس به خاطر آن به مقابله با دشمنی و دفاع از میهن پرداختند.

در پایان با تاکید بر اینکه احترام بر اهداف شهدا بر محترم شمردن اجساد شهیدان مقدم است، می گویم ، دانشجویان که پس از فارغ التحصیلی به مقام هایی دست پیدا می کنند، باید نحوه چگونه برخورد کردن با دو فرهنگ الهی و مادی را آموخته باشند که بهترین راه برای دستیابی به این مقوله، پیمودن مسیر شهدا است.


منبع :

برگرفته از باشگاه جوانان ایرانی

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا