تبیان، دستیار زندگی
سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی(س) در 4 آبان 1343
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انا لله و انا الیه راجعون (صوتی)

سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی(س) در 4 آبان 1343

امام خمینی

در تاریخ 4 آبان 1343 همزمان با عید ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و به دنبال تصویب قانون کاپیتولاسیون به وسیله دولت وقت، امام خمینی در قم سخنرانی تاریخی‌ای در این خصوص کردند که در آن، عید مردم ایران را عزا اعلام فرموده و به تشریح ابعاد مختلف این قانون برای مردم پرداختند.

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون. من تاثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار كنم، قلب من در فشار است؛ این چند روزی كه مسائل اخیر ایران را شنیده ام خوابم كم شده است ، ناراحت هستم، قلبم در فشار است. با تاثرات قلبی روز شماری می كنم كه چه وقت مرگ پیش بیاید.

ایران دیگر عید ندارد، عید ایران را عزا كرده اند، عزا كردند و دستجمعی رقصیدند. ما را فروختند، استقلال ما را فروختند و باز هم چراغانی كردند، پایكوبی كردند. اگر من به جای اینها بودم این چراغانی ها را منع می كردم، می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند، بالای سرخانه ها بزنند، چادر سیاه بالا ببرند. عزت ما پایكوب شد، عظمت ایران از بین رفت، عظمت ارتش ایران را پایكوب كردند.

قانونی در مجلس بردند؛ در آن قانون اولاً ما را ملحق كردند به پیمان وین و ثانیاً الحاق كردند به پیمان وین! كه تمام مستشاران نظامی آمریكا ...

این سخنرانی که در حضور جمع کثیری از قشرهای مختلف جامعه و در میان تأثرات شدید مردم بیان شد، علمای بلاد مختلف را مورد خطاب قرار داده و از آنها خواستند که به داد اسلام برسند.

نسخه‌ی صوتی کامل این سخنرانی را برایتان آورده ایم تا بیش از پیش با مقام روشنگری آن پیر هدایتگر و فساد و جنایات رژیم شاهنشاهی آشنا شویم.

برای شنیدن سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بر علیه لایحه کاپیتولاسیون کلیک کنید .

زمان: 52/28


منبع :

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

صحیفه امام؛ ج 1، ص 415-424.

تنظیم برای تبیان :

بخش هنرمردان خدا - سیفی