تبیان، دستیار زندگی
محمد ابوبکرش از همان کودکی پرچم مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی را بر دوش گذاشت و زمانی که دید دشمنان در فلسطین فساد و تباهی می‏کنند عزم خود را جزم کرد که سرزمینش را از لوث این فاسدان بپالاید و قبل از فرار صهیونیست‏ها از نوار غزه با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قربانی تروریسم

شهید محمد ابوکرش
مسجد الاقصی

محمد ابوکرش از همان کودکی پرچم مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی را بر دوش گذاشت و زمانی که دید دشمنان در فلسطین فساد و تباهی می‏کنند عزم خود را جزم کرد که سرزمینش را از لوث این فاسدان بپالاید و قبل از فرار صهیونیست‏ها از نوار غزه با پرتاب سنگ به مبارزه با جنایت پیشگان بر می‏خاست و پس از این که این متجاوزان نوار غزه پا به فرار گذاشتند به حملات موشکی به مناطق صهیونیستی روی آورد. وی در سال 2000 به  همراه همرزمانش محمد تتر و عاصم السوسی به عضویت ارتش مردمی در آمدند. این اقدام پس از موافقت شیخ احمد یاسین رهبر معنوی حماس و رایزنی‏ وی با مسولان ذیربط صورت گرفت و آنان در  سال 2002 به عضویت نخستین گروه از گردان‏های شهید عزالدین قسام در منطقه تل اسلام در آمدند.

در آغاز فعالیت‏هایش در این گردان‏ها محمد دوره‏های مقدماتی نظامی را پشت سر گذاشت و با موفقیت فعالیت خود در قالب یگان‏ها، مرزبانی را به اتمام رساند. پس از مدتی کوتاه از خود شجاعت و لیاقت نشان داد و در سایه آن توانست به عنوان فرمانده یگان مرزبانی انتخاب شود و سپس به یکی از فرماندهان یگان گردان‏های قسام مبدل شود و پس از اینکه برادران مسئول این گردان‏ها موفقیت و توانمندی و لیاقت او را دیدند و او را به عنوان فرمانده یکی از گروهان این گردان‏ها برگزیدند و سپس به عنوان عضو شورای نظامی منطقه تل اسلام و الصبره و الزیتون انتخاب شد.

فرماندهان اقسام به خاطر توانمندی فوق‏العاده محمد و روحیه پرجوش و خروش و آمادگی بالایش برای مبارزه و مقاومت او را برای شرکت در دوره آموزشی پیشرفته (یگان ویژه) معرفی کردند و او نیز با موفقیت این  دوره را به سرانجام رساند و پس از آن به عنوان یکی از مربیان کارورزیده و پخته گردان‏های قسام مبدل گشت.

وی در مقابله با حملات و یورش‏های وحشیانه اشغالگران صهیونیست سربلند و سرافراز از میدان بیرون آمد؛ به ویژه در مقابله با حملات اشغالگران صهیونیست به محله الزیتون و یورش به بازار خودروها در جنوب غزه و یورش به محله تل الاسلام که در آن با حملات خمپاره خودروهای دشمن را هدف قرار داد.

فرماندهان اقسام به خاطر توانمندی فوق‏العاده محمد و روحیه پرجوش و خروش و آمادگی بالایش برای مبارزه و مقاومت او را برای شرکت در دوره آموزشی پیشرفته (یگان ویژه) معرفی کردند و او نیز با موفقیت این  دوره را به سرانجام رساند و پس از آن به عنوان یکی از مربیان کارورزیده و پخته گردان‏های قسام مبدل گشت.

فرماندهان گردان‏های قسام او را برای گذراندن دوره موسوم به «یگان ویژه» به مدت 6 ماه بر گزیدند و طی این مدت این مبارزه موفق شد تا تاکتیک‏ها و فنون پیشرفته رزمی و ساخت و شلیک موشک و دیگر فنون عملیاتی و یورش به کمین‏ها و بسیاری از مسائل نظامی که مبارزه فلسطینی را برای نبرد با دشمن صهیونیستی  کاملاً آماده می‏کند، فرا گیرد و پس از آن شروع به فراگیری فنون نظامی موسوم به حملات موشکی کرد که پس از آن به یکی از فرماندهان عملیات حملات موشکی به شهرک‏های نتزاریم و مین گذاری در مسیر حرکت کاروان‏های نظامی صهیونیستی مبدل گشت.

مسجد الاقصی

ترور محمد ابوکرش

محمد در راه مبارزه و مقاومت و دفاع از سرزمینش که قبل از صهیونیست‏ها خود سرسپرده‏های داخلی در کمین آن نشسته‏اند، از خود رشادت‏ها و جانفشانی‏های زیادی به خرج داد و عناصر سازمان حفاظت اطلاعات تشکیلات خود گردان 5 بار درصد ترور محمد برآمدند که در جریان آن یکی از برادرانش زخمی شد و در یکی دیگر از اقدامات تروریستی در 16/5/2006 جان سالم به در برد، اما همرزم و دوستش عمر محمد تتر شهید شد.

پس از آن دوران تعقیب محمد از سوی دشمن صهیونیستی و عناصر سرویس‏های امنیتی آغاز شد تا اینکه عناصر محمد دحلان او را در تاریخ 6/2/2007 ترور کردند و این عناصر کمیتی در مسیر حرکت او نصب کردند و در حالی که با یکی از برادران مجروحش راهی بیمارستان شفاء بود او را مورد سوء قصد قرار دادند.

حلمی عابد یکی از مجروحان این اقدام ناجوانمردانه صحنه ترور را این چنین بازگو می‏کند: «در حالی که راهی بیمارستان الشفاء بودیم گروهی از جیره خواران اسراییل وابسته به محمد دحلان خودرو ما را محاصره  کردند و از ما خواستند تا پیاده شویم و رو به دیوار بایستیم و دست‏هایمان را بالا بگیریم و در همین حال ناگهان آنان به سوی ما تیراندازی کردند که در پی این اقدامات ناجوانمردانه محمد به شهادت رسید و دو تن از برادران نیز زخمی شدند. به این خاطر خانواده محمد گفت تا زمانی که انتقام خون فرزندنمان را نگیریم هرگز مجلس عزاء برگزار نخواهیم کرد.

وداع گردان‏های قسام با یکی از شهسواران گردان‏های شهید عزالدین قسام طی بیانیه‏ای که نسخه‏ای از آن به مرکز اطلاع رسانی فلسطین نمابر شد، شهادت محمد دیب سلیم ابوکرش 24 ساله را به خانواده شریف و ملت فلسطین و امت‏های عربی و اسلامی تبریک و تسلیت گفتند.

در حالی که راهی بیمارستان الشفاء بودیم گروهی از جیره خواران اسراییل وابسته به محمد دحلان خودرو ما را محاصره  کردند و از ما خواستند تا پیاده شویم و رو به دیوار بایستیم و دست‏هایمان را بالا بگیریم و در همین حال ناگهان آنان به سوی ما تیراندازی کردند که در پی این اقدامات ناجوانمردانه محمد به شهادت رسید .

"شماری از عناصر جیره خوار اسراییل وابسته به محمد دحلان خودروی این رادمرد را به هنگام عبور از محله الرمال در نزدیکی منزل دحلان متوقف کردند و سرنشینانش را پیاده و آنان را به گلوله بستند که در پی جنایت وی در خونش غلطید و سه تن از مجاهدان قسام نیز زخمی شدند که حال دو تن از آنان وخیم گزارش شده است.

از خداوند متعال مسئلت داریم تا این شهید را در فردوس برین منزل دهد و به خانواده‏اش صبر و شکیبایی عنایت فرماید و ما با این شهید و تمامی شهدای فلسطین اشغالی پیمان می‏بندیم که راهشان را ادامه خواهیم داد و در مقابل منافقان و صهیونیست زدگان ایستادگی خواهیم کرد و از کرامت و حقوق حقه و مشروع و مسلم ملتمان پاسداری خواهیم کرد."

از سوی دیگر، اسماعیل رضوان سخنگوی حماس طی یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ 7/2/2007 ضمن محکوم کردن این جنایت وحشیانه جریان کودتاگر و صهیونیست زده و خدمتگزاران رژیم صهیونیستی را مسئول این جنایت هولناک و شرم آور خواند و گفت که این تعدی بزدلانه به منزله نقض آشکار توافقنامه آتش بس امضا شده میان حماس و فتح به شمار می‏رود.

رضوان از جنبش فتح و هیات امنیتی و اتاق عملیات مشترک خواست تا به تمامی اقدامات جنایتکارانه پایان بخشند و عاملان این‏گونه جنایات را به دست دستگاه‏های قضایی بسپارند و در جهت پایان بخشیدن به جنایت‏ هولناک جریان کودتاگر علیه ملت فلسطین تلاش کنند.

وی همچنین از کمیته عالی گروه‏های فلسطینی خواست تا این جنایات بی‏شرمانه را محکوم و جنایات این جریان کودتاگر و مخالف وحدت و انسجام ملی را رسوا سازند.


منبع :

ماهنامه شمیم عشق

تنظیم برای تبیان :

بخش هنرمردان خدا - سیفی