تبیان، دستیار زندگی
ایران از عصر ابن سینا تا خواجه نصیر الدین طوسى مرکز ثقل فلسفه اسلامى بوده است به گونه‏اى که شاید بتوان گفت هر طالب علوم عقلى مى‏بایست در حوزه‏هاى فلسفى ایران به تحصیل مى‏پرداخت این کانون علوم عقلى تا زمان هجرت خواجه به بغداد ادامه داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اساتید برجسته حوزه فلسفی نجف
امام علی

ایران از عصر ابن سینا تا خواجه نصیر الدین طوسى مرکز ثقل فلسفه اسلامى بوده است به گونه‏اى که شاید بتوان گفت هر طالب علوم عقلى مى‏بایست در حوزه‏هاى فلسفى ایران به تحصیل مى‏پرداخت این کانون علوم عقلى تا زمان هجرت خواجه به بغداد ادامه داشت

" هجرت خواجه به بغداد:

وى یک بار به سال 662 هجرى و بار دیگر اندکى پیش از وفات خود به این شهر مسافرت کرد مدت اقامت‏ خواجه در بغداد به صورت دقیقى معلوم نیست. لیکن چون او براى جمع آورى کتاب و ابزار لازم جهت تاسیس و تکمیل رصدخانه مراغه به این شهر مسافرت کرده بود نمى‏بایست مدت زیادى در این شهر مانده باشد لذا اگر وى حوزه درسى در بغداد برپا نموده باشد به مسافرت دوم وى برمى‏گردد خواجه طوسى روز غدیر 672 هجرى در بغداد از دنیا رفت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

" آخوند ملا حسینقلى همدانى و شاگردانش:

پس از رحلت ‏خواجه نصیر الدین طوسى در حوزه‏هاى علمیه عراق شخصیت برجسته فلسفى دیده نشد تا اینکه آخوند ملا حسینقلى همدانى که از حوزه درسى ملاهادى سبزوارى بهره برده بود به عتبات مهاجرت نمود و در حوزه کربلا و نجف به تحصیل و تکمیل علوم نقلى پرداخت آن گاه به تربیت‏شاگردان همت گمارد.

پس از پیدایش مکتب صدر المتالهین فلسفه با عرفان و کلام اسلامى درآمیخت و روش جدیدى در علوم نقلى و فلسفى به وجود آمد آخوند ملا حسینقلى همدانى نیر که یکى از پیروان این مکتب بود شاگردان خویش را با فلسفه صدرایى و سیر و سلوک معنوى آشنا نمود.ناگفته نماند که «میرزا حسن‏» فرزند «آخوند ملا محمد اسماعیل واحد العین اصفهانى‏» نیز مدتى در کربلا حضور یافت و به تدریس فلسفه پرداخت لیکن عمده شاگردان علوم عقلى از آخوند همدانى بهره برده‏اند در واقع وى فلسفه را از سبزوار به نجف انتقال داد، مشهورترین شاگردان وى عبارتند از: - سید جمال الدین اسد آبادى - سید عبد الحسین لارى - سید احمد کربلایى - سید سعید حبوبى.

 " اساتید برجستۀ فلسفه نجف اشرف:

«آقا میرزا محمد باقر اصطهباناتى‏» از دیگر شخصیتهاى فلسفى است که از حوزه درس «آقا على حکیم‏»، «حکیم قمشه‏اى‏» و «میرزاى جلوه‏» در ایران بهره برده و جهت تکمیل علوم نقلى به نجف مهاجرت کرده بود مدتى که وى در نجف اقامت اشت‏شاگردانى چون «آیة الله شیخ محمد حسین غروى اصفهانى‏» و «شیخ محمد رضا یزدى‏» را با فلسفه الهى آشنا کرد آقا میرزا محمد باقر در جریان مشروطیت در سال 1326 در اصطهبانات به قتل رسید.

از دیگر اساتید فلسفه نجف اشرف در این دوره «آقا شیخ على محمد نجف آبادى‏» است که از اساتید شرح منظومه آیة الله غروى و «شیخ محمد حسین کاشف الغطاء» محسوب مى‏شد. همچنین مهاجرت «آقا سید حسین بادکوبه‏اى‏» به نجف از دیگر علل نشر فلسفه در این حوزه مبارکه است وى که از میرزا ابو الحسن جلوه، حکیم اشکورى و حکیم کرمانشاهى فلسفه آموخته بود این علم شریف را در نجف اشرف گسترش داد

و با تربیت‏شاگردى چون حکیم الهى استاد علامه سید محمد حسین طباطبایى قدس سره نام خویش را جاودانه ساخت. ناگفته نماند که «شیخ مرتضى طالقانى‏» از دیگر حکماى الهى نجف و معاصر «آقا سید حسین باد کوبه‏اى‏» است که شاگردى چون استاد علامه محمد تقى جعفرى را به جهان علم تقدیم داشته‏است.


منبع:پایگاه اطلاع رسانی کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت ، پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا،

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

تنظیم:مجید نقدی گروه حوزه علمیه