تبیان، دستیار زندگی
این پرنده حدود ۱۵ سانتیمتر طول و پرهای بخش‌های بالایی بدنش قهوه‌ای و دمی تقریبا سرخ دارد. قسمت زیر بدنش مایل به سفید و پر زیر دمش به رنگ زرد و یا قرمز است. پرنده بیشتر در سوراخ درختان و طول جویبارها و در واحات سرسبز به سر می‌برد. غذای اصلی بلبل را حشرات ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلبل خرما

این پرنده حدود ۱۵ سانتیمتر طول و پرهای بخش‌های بالایی بدنش قهوه‌ای و دمی تقریبا سرخ دارد. قسمت زیر بدنش مایل به سفید و پر زیر دمش به رنگ زرد و یا قرمز است. پرنده بیشتر در سوراخ درختان و طول جویبارها و در واحات سرسبز به سر می‌برد. غذای اصلی بلبل را حشرات تشکیل می‌دهند. ماده‌اش از ۴ تا ۶ تخم قهوه‌ای زیتونی همراه با لکه ریز سیاه می‌گذارد. پرنده نابالغ خال خال ولکه لکه‌است، اما به آسانی از روی اندازهٔ بزرگتر دم بلوطی رنگ و سطح شکمی سفیدتر از سینه سرخ تمیز داده می‌شود.

بلبل خرما

در بیشه‌های مرطوب، پرچین‌های انبوه لانه می‌سازد، در نزدیکی زمین درون بوته‌های خار و گزنه کاملا پنهان می‌شود.

بلبل خرما

تشخیص پرنده نر از پرنده ماده :

بلبل خرما دارای سر و گلوی سیاه بالکه بزرگ سفید در ناحیه گونه، سطح پشتی قهوه‌ای روشن، سطح شکمی خاکستری چرک، پوشپرهای زیر دمی زرد ونارنجی و دم سیاه بانوع سفید. روی سر اثری از کاکل دارد. پرنده‌ای پر سر وصدا می‌باشد.پرنده نر و ماده مشابه هستند .اما جسارت به صورت کاملا مشخص در جنس نر بیشتر است و پرها و همچنین رنگ چشمها از جلای بیشتری برخوردار می باشد.

بلبل خرما

پراکنش :

به طور کلی بلبل خرما در مناطق پست و بیابانی کشورهای پاکستان ، افغانستان ، ایران ،عراق ، بحرین و بخش هایی از هند زندگی می کند .

این پرنده در درختان و بوته ها و مخصوصاً تمشک زارها و باغ ها ی خرما و در نزدیکی و یا در درختان داخل مناطق مسکونی به سر برده و روی بوته ها و درختان آشیانه می سازد . در ایران بومی و فراوان بوده و پیش از این در مناطق جنوبی کشور بود ولی در سال های اخیر در اغلب شهرها یا از قفس رها شده و یا خود را به مناطق شمالی تر و مرکزی کشور رسانده و به خوبی با این مناطق سازگار شده است .

بلبل خرما

ثبت شده توسط : aryanss

بخش مطالب روزانه اعضا

تنظیم: کودک و نوجوان

*******************

مطالب مرتبط

کوسه های بیچاره

یازده حیوان هنر مند

با هوش ترین حیوانات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.