تبیان، دستیار زندگی
دنیای حیوانات بسیار پر رمز و راز و جالب است. اغلب حیوانات توانایی‌های ویژه‌ای دارند، اما سطح هوش آنها بسیار متفاوت است و تنها منحصر به گونه‌ خاصی نیست. در این میان بسیاری از اعمال حیوانات از روی غریزه انجام می‌شود كه نباید آن را با هوش آنها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باهوش‌ترین حیوانات

دنیای حیوانات بسیار پر رمز و راز و جالب است. اغلب حیوانات توانایی‌های ویژه‌ای دارند، اما سطح هوش آنها بسیار متفاوت است و تنها منحصر به گونه‌ خاصی نیست. در این میان بسیاری از اعمال حیوانات از روی غریزه انجام می‌شود كه نباید آن را با هوش آنها اشتباه گرفت .

شامپانزه باهوش‌ترین جانور حیات وحش است. این گونه میمون به طور گروهی زندگی می‌كند و قادر به استفاده از ابزار برای دستیابی به غذا و حتی دفاع از خود است.

شامپانزه

طوطی خاكستری باهوش‌ترین پرنده است. این طوطی قادر به تشخیص رنگ‌ها بوده و با آموزش می‌تواند در پاسخ به پرسش‌ها بیش از 300 جمله مربوط را بگوید. اصولا طوطی‌ها پس از شامپانزه‌ها و دلفین‌ها سومین گونه جانوران باهوش محسوب می‌شوند.

دلفین‌ها در دنیای حیوانات پس از شامپانزه‌ها باهوش‌ترین حیوان هستند. دلفین‌ها از طریق امواج صوتی قادر به ارتباط با یكدیگر بوده و دارای حس همكاری قوی هستند. در عین حال، دلفین از حس درك نسبت به خود و سایرین برخوردار است و این توانایی‌ها موجب شده كه كوسه‌ها حتی كوسه سفید، شكارچی مطلق اقیانوس‌ها، از برخورد با دلفین‌ها اجتناب كنند.

دلفین

موش صحرایی بیش از هر چیز به حس بویایی بسیار قوی و دقیق این جانور ارتباط دارد.

موش صحرایی

هشت پا دومین موجود باهوش دریایی است. بیش از نیمی از نورون‌های عصبی هشت پا در بازوهای آن قرار دارند، بنا براین اختاپوس در هر بازویش دارای یك مغز كوچك است كه به جانور امكان می‌دهد هماهنگی فوق‌العاده‌ای در اندام‌هایش داشته باشد. این جانور در برابر مسائل پیچیده می‌تواند بسرعت واكنش نشان داده و آنها را از سر راه بردارد.

هشت پا

سگ گلدن، هوشی فراتر از سایر سگ‌ها دارد و به همین دلیل از این نوع سگ در عملیات نجات استفاده می‌شود. سگ نژاد گلدن علاوه بر این، احساس مسوولیت بسیار و شجاعت فراوان دارد كه این حیوان را به یك نجات دهنده منحصر به فرد تبدیل كرده است.

سگ

اوركا به دلیل هوش بالایی كه دارد یك شكاچی بسیار موفق است. اوركا‌ها نیز مانند دلفین‌ها به طور گروهی شكار می‌كنند و شیوه شكار این جانور با شرایط جغرافیایی متفاوت تغییر می‌كند.

اورکا

فیل‌ها نیز از جمله باهوش ترین حیوانات هستند. این جانور غول پیكر از حافظه‌ای فوق‌العاده برخوردار است. فیل‌ها به صورت گروه خانوادگی كه همه تحت فرمان مسن‌ترین فیل ماده هستند، زندگی می‌كنند.

فیل

گوسفندان طبق تحقیقات جدید، ضریب هوشی گوسفندان در به خاطر آوردن آنچه برای آنها رخ داده است باوركردنی نیست. براین اساس گوسفندان در به خاطر آوردن چهره‌های قدیمی كه با آنها بوده‌اند نظیر چوپان‌های گله و نیز خودگله‌ای كه با آن بوده‌اند، قدرت شگفت‌آوری دارند و براحتی صاحبان قبلی و مكان سابق خود را تشخیص می‌دهند.

گوسفند

مورچه‌ها : دانشمندان طی یك آزمایش عجیب، برای دسته‌ای از مورچگان كفش‌هایی كه پاهای آنها را بلند می‌كرد تهیه كردند و رفتار حركتی آنها را بررسی كردند، نتیجه بیانگر این نكته بود كه این حیوانات برای اندازه‌گیری مسافت‌های مختلف و جهت‌یابی، قدم‌هایشان را می‌شمرند. محققان بر این باورند مورچه‌های صحرایی از نوری كه از ستارگان در آسمان شب تابیده می‌شود، به عنوان كلیدی برای بازگشت به لانه‌هایشان استفاده می‌كنند، اما هنوز در این خصوص كه مورچه‌ها چگونه قادر به اندازه گیری دقیق فاصله‌ها هستند، شك و شبهه فراوان وجود دارد.

مورچه

ثبت شده توسط : rubah_68

بخش مطالب روزانه اعضا

تنظیم: کودک و نوجوان

*******************

مطالب مرتبط

کوسه های بیچاره

یازده حیوان هنر مند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.