تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاهی از آثار خوشنویسی قرآنی و تذهیب با عنوان «قرآن در آیینه هنر خوشنویسی» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مفتی‌گری اعظم بلغارستان در مركز فرهنگی مفتی‌گری اعظم این كشور در صوفیه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح نمایشگاه «قرآن در آیینه هنر خوشنويسي» در بلغارستان
خطاطی

نمايشگاهی از آثار خوشنویسی قرآني و تذهيب با عنوان «قرآن در آیینه هنر خوشنويسي» به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و مفتي‌گري اعظم بلغارستان در مركز فرهنگي مفتي‌گري اعظم اين كشور در صوفيه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در مراسم افتتاحيه اين نمایشگاه كه همزمان با بازگشایی کلاس‌های دانشکده اسلامی مفتی‌گری بلغارستان بود، حسن وداد، جانشين مفتي اعظم، بيرعلي مومن، معاون فرهنگي مفتي‌گری، مايا تسنوا، استاد رشته عرب‌شناسي دانشگاه صوفيه، محقق برجسته قرآن كريم از كشور مالزي، نورالدين، امام جمعه شهر پلوديو و عده زيادي از دانشجويان دانشكده اسلامي صوفيه حضور داشتند.

در اين نمایشگاه ابتدا بيرعلي مومن، معاون فرهنگي مفتي‌گری، به تفضیل درباره فرهنگ اسلامي و جايگاه مهم ايرانيان در هنر خوشنويسي قرآني، تذهيب و آميخته‌شدن فرهنگ اسلامي با فرهنگ غني ايران سخنراني كرد.

وي گفت: ويژگي هر اثر هنري اين است كه ابتدا چشم بيننده را به خود خيره مي‌كند و بعد به دل بيننده مي‌نشيند و اثرگذاري عميقي در دل و جان بيننده دارد.

بيرعلي مومن از رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران تشكر كرد كه چند سال پياپي است با برگزاري نمايشگاه‌هاي قرآني در شهرهاي مختلف بلغارستان اين امكان را ايجاد مي‌كند تا علاقه‌مندان به هنر خوشنويسي و تذهيب آشنا شوند و مسلمانان، دانشجويان و محققان رشته‌هاي اسلامي از نزديك اين هنر را لمس كنند.

در ادامه، نماینده رایزنی فرهنگی ايران طی سخنانی با اشاره به این که دو هنر خوشنویسی و تذهیب که قرآن مجید منشا و منبع الهام آنهاست و حاصل عشق و محبت هنرمندان ایرانی به قرآن است، از لحاظ تکنیکی و هنری پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، گفت : پس از پیروزی انقلاب تاکنون چندین هزار کتاب در زمينه قرآن نوشته شده است و ده‌ها مجله و نشریه هفتگی و ماهانه هم به صورت چاپ و هم به صورت الکترونیکی انتشار مي‌یابد و دو شبکه رادیویی و تلویزیونی به صورت 24 ساعته درباره قرآن برنامه دارند.