تبیان، دستیار زندگی
مراقب تکان دادن نوزاد خود باشید، چه در بازی یا شرایط دیگر. ممکن است همین تکان‌دادن‌های ساده باعث خونریزی‌های شدیدی در مغز او و حتی باعث مرگ وی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای پس از بارداری

نوزاد

از 9 ماه بارداری جان سالم به در برده‌اید و نوزادتان صحیح و سالم به دنیا آمده و حالا می‌خواهید بچه‌داری کنید اما آن‌قدر با چیزهای پیش‌بینی ‌نشده و عجیب و غریب در دنیای بچه‌داری مواجه می‌شوید که حسابی گیج و سردرگم می‌شوید. خب، ما کمک‌تان می‌کنیم. فقط یادتان باشد که بچه‌داری هم مثل هر کار دیگری نیازمند اعتماد به نفس‌ است. پس به خودتان مطمئن باشید و با ما همراه شوید...

1- کمک‌ گرفتن از آنهایی که می‌توانند کمکی به شما  بدهند، مخصوصا در مورد بچه‌داری، هیچ جای خجالت و رودربایستی ندارد. کمک‌دهنده می‌تواند یک پرستار بچه یا یک دوست جوان یا یک همسایه با‌حوصله یا مادر خودتان یا همسرتان باشد.

2- همیشه مراقب سرو گردن نوزاد باشید و از این نواحی با دقت بیشتری مراقبت کنید. زمانی که کودک‌تان در گهواره است یا او را در سبد مخصوصش حمل می‌کنید، حتما از سر و گردن او مراقبت کنید و وسیله‌ای را برای حمایت از این اعضا تدارک ببینید.

زمانی که کودک‌تان در گهواره است یا او را در سبد مخصوصش حمل می‌کنید، حتما از سر و گردن او مراقبت کنید و وسیله‌ای را برای حمایت از این اعضا تدارک ببینید.

3- مراقب تکان دادن نوزاد خود باشید، چه در بازی یا شرایط دیگر. ممکن است همین تکان‌دادن‌های ساده باعث خونریزی‌های شدیدی در مغز او و حتی باعث مرگ وی شود. زمانی که کودک‌تان در گهواره است یا او را در سبد مخصوصش حمل می‌کنید، حتما از سر و گردن او مراقبت کنید و وسیله‌ای را برای حمایت از این اعضا تدارک ببینید.

4- اگر می‌خواهید نوزادتان را از خواب بیدار کنید، هرگز او را تکان ندهید؛ بلکه به آرامی و با خاراندن پای او یا زدن ضربه‌ای بسیار آرام در حد تلنگر به گونه‌اش، می‌توانید او را بیدار کنید.

5- روند در آغوش گرفتن با بلند کردن او از روی زمین با نوازش سر او و ضربه‌های خفیف و متناوب و گونا‌گون با نوک انگشت به بدن او آغاز می‌شود. هم شما و هم همسرتان می‌توانید این فرصت را غنیمت بشمرید و در هنگام بغل کردن یا مثلا شیر دادن با تماس بدنی یا پوست به پوست او را مورد حمایت عاطفی قرار دهید. برخی از انواع در آغوش گرفتن و ماساژ ممکن است به ارتقای رشد کودک و تکامل او کمک کنند.

نوزاد

6- وقتی که پوشک کودک پسر را تعویض می‌کنید باید به دقت این کار را انجام دهید چون ممکن است به ادرار کردن تحریک شود.

7- وقتی که پوشک یک کودک دختر را تعویض می‌کنید، باید از جلو به عقب بشویید تا عفونت به نقاط دیگر او سرایت نکند و دچار عفونت ادراری نشود.

8- برای جلوگیری از بثورات ناشی از پوشک یا درمان آن سعی کنید پوشک کودک را مکرر و در اسرع وقت پس از دفع مدفوع تعویض کنید. پس از تمیز کردن این منطقه با صابون ملایم و آب و یا از میان بردن مواد اضافه، موضع را با یک کرم مانند اکسید روی بپوشانید تا از این ناحیه محافظت کند. آنها را با مواد شوینده بدون رنگ و عطر بشویید و اجازه بدهید که برای بخشی از روز بدون پوشک باشد. این کار این فرصت را به پوست می‌دهد که کمی در برابر هوا قرار گیرد.

9- در صورتی که خارش پوشک برای بیش از 3 رو ادامه یابد یا به نظر ‌رسد که بدتر شده است، با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید چون ممکن است نوعی عفونت قارچی باشد که نیاز به نسخه پزشکی دارد.

ممکن است  تکان‌دادن‌های ساده باعث خونریزی‌های شدیدی در مغز او و حتی باعث مرگ وی شود.

10- زمان شیر دادن به نوزاد بر اساس تقاضا و نیاز و احساس گرسنگی اوست و نشانه‌های آن شامل گریه کردن، گذاشتن انگشت در دهان و مکیدن آن و بی‌قراری است. باور های قدیمی که باید تغذیه نوزاد طبق برنامه و ساعات مشخصی انجام شود در حال حاضر قابل اعتماد نیست.

11- اگر در نظر دارید شیر مادر بدهید، بگذارید از هرطرف 10 تا 15 دقیقه شیر بخورد. اگر شما شیر خشک به او می‌دهید، هر بار 60 تا90 میلی‌لیتر شیر می‌خورد.

12- اما برای مادرانی که شیر خود را می‌دهند، نشانه‌هایی چون، وزن‌گیری مناسب، فعالیت کافی، خواب خوب، حدود 6 بار دفع ادرار و چند بار دفع مدفوع در روز و در مجموع 10 بار پوشک عوض کردن و آرامشی که به طور کلی در نوزاد وجود خواهد داشت، حاکی از تغذیه کافی نوزاد است.

13- معمولا یکی از مشکلات والدین بعد از شیر خوردن نوزادشان، تجمع گاز در معده است.  در صورتی که نوزادتان به شدت در هنگام شیر خوردن یا پس از آن سر و صدا می‌کند یا به ریفلاکس دچار است یا گاز زیادی در معده‌اش تجمع می‌یابد، اگر شیر مادر می‌خورد، هر 5 دقیقه و اگر شیر خشک می‌خورد، با هر 30 سی‌سی شیری که می‌خورد، باید با روشی او را وادار به آروغ زدن کنید.

سلامت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نوزادان را طاقباز بخوابانید

همه چیز درباره شیر مادر

مشکلات نوزاد نورسیده

تراشیدن موی سر نوزاد خوب است؟

با روند تكامل كودك خود آشنا شوید ؟

نوزادان دانشمند

قصه لالایی تو، حس من

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.