تبیان، دستیار زندگی
داود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و كارگردان تئاتر، از چاپ و انتشار نسخه‌های تعزیه‌های (میر انجم اراك) خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار نسخه‌های تعزيه با بيش از صد سال قدمت
داود فتحعلی بیگی

داود فتحعلي‌بيگي، نويسنده و كارگردان تئاتر، از چاپ و انتشار نسخه‌هاي تعزيه‌هاي (مير انجم اراك) خبر داد.

فتحعلي‌بيگي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: مجالس «تولد امام رضا(ع)»،‌ «شهادت شاهچراغ»،‌ «وفات حضرت معصومه»، ‌«ابراهيم چار ياري»، ‌«كلاه‌دراز كود زري»،‌«شهادت محمد عابد»، «سقاخانه اسماعيل طلايي»،‌ «ابراهيم سربخش» و ‌«شهادت امام رضا(ع)» به ترتيب در كتاب «تعزيه‌هاي رضوي» آورده شده است.

به گفته وي، اغلب نسخه‌هایی كه در اين كتاب آمده تاريخ‌دار و بيش از صد سال سابقه دارد، برخي از اين نسخه‌ها چون «ابراهيم سربخش» تا به حال اجرا نشده است.

فتحعلي‌بيگي افزود: اين تعزيه‌ها از روي نسخه‌هاي «مير انجم اراك»  از تعزيه‌سرايان اراكي نوشته شده. اين كتاب از سوي انتشارات نمايش منتشر مي‌شود.

ميرزا محمد روحاني معروف به «مير انجم» در صدر نسخه‌نویسان اراك و توابع آن است و تعزيه‌هاي رايج در اين منطقه منسوب به اوست.

وی در گلپايگان به دنیا آمد و در خانواده‌اي روحاني پرورش يافت.

نسخه شبيه‌خواني «مير انجم» كه يكي از معتبرترين نسخ تعزيه كشور است، نزديك به دو قرن پيش توسط ميرزامحمد رحماني ملقب به «مير انجم» تهيه و تدوين شد.

مير انجم پنجاه تا شصت مجلس تعزيه سروده است كه تعدادي از آنها و همچنين بسياري از كتاب‌هاي خطي او به همراه اشيای عتيقه‌اش در زماني كه روس‌ها در منطقه بوده‌اند، به غارت رفته است.

وي در سال ۱۳۲۰ هجری قمری در سن هشتاد سالگي از دنيا رفت.