تبیان، دستیار زندگی
ی در جشنواه بین المللی مدیترانه گروه رسانه: دو فیلم ایرانی « آسمان رستم آباد ابری است » و «اجاره نشین » به هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم منطقه مدیترانه که ماه آینده در شهر رم  پایتخت ایتالیا برگزار می شود ، راه یاف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

2 فیلم بلند ایرانی در جشنواه بین المللی مدیترانه

گروه رسانه: دو فیلم ایرانی « آسمان رستم آباد ابری است » و «اجاره نشین » به هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم منطقه مدیترانه که ماه آینده در شهر رم  پایتخت ایتالیا برگزار می شود ، راه یافت .

به گزارش دبیرخانه این جشنواره فیلم « آسمان رستم آباد ابری است» به کارگردانی محمد جعفری در بخش رقابتی این جشنواره حضور دارد.

همچنین فیلم « اجاره نشین » ساخته محمود کیانی فلاورجانی در بخش ویژه این جشنواره با عنوان «دوستان زندگی» روی پرده می رود.

بر اساس گزارش اعلام شده ، همزمان با برگزاری جشنواره منطقه مدیترانه ، این 2 فیلم ایرانی در سینماهای رم، پیزا ، پادوا ، پالرمو به نمایش عمومی در می آید.

روزنامه جام جم 20/7/1381

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : برنامه های فرهنگی زمینه شادابی مردم را فراهم کنند

گروه فرهنگ و هنر : برنامه های فرهنگی باید به گونه ای طراحی شود که زمینه شادابی مردم به ویژه جوانان را فراهم کند ؛ زیرا نشاط و شادابی لازمه جامعه پویا و فعال است.

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احمد مسجد جامعی ضمن بیان این مطلب در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواه امید، برگزاری جشنواره امید را راهی برای گسترش معرفت دینی و افزایش مشارکت مردم در جشن ها و برنامه های فرهنگی - هنری دانست و افزود: حضور پرشکوه مردم در این ایام شادی بخش ، علاوه بر تقویت ارزش ها سبب می شود تا گروههای مختلف جامعه از نشاط و تنوع برخوردار شوند. همچنین بر اساس این گزارش ، نمایشگاهی از آثار هنری مرتبط به حضرت مهدی (عج) ، کتاب ، خوشنویسی و آثار جانبازان انقلاب اسلامی برگزار می شود.

روزنامه جام جم 20/7/1381

آثار برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان آلبوم می شود

گروه فرهنگ و هنر: آلبوم «جوانه ها» که به اجرای آثار برگزیدگان چهارمین جشنواره موسیقی جوان اختصاص دارد، تهیه می شود.

فرید سلمانیان ، دبیر جشنواره موسیقی جوان با اعلام این خبر گفت : آلبوم یاد شده همزمان با جشنواره موسیقی فجر، در اختیار جامعه هنری و علاقمندان قرار می گیرد.

روزنامه جام جم 20/7/1381

با انتشار بیانیه پایانی

کنگره بین المللی هنرهای اسلامی خواهان تاسیس اتحادیه هنرمندان جهان اسلام شد

کنگره هنرهای اسلامی و صنایع دستی که در تاریخ 12 مهر ماه در مجموعه چهلستون اصفهان برگزار شده بود . پس از 5 روز برگزاری نمایشگاه و نشستهای تخصصی به کار خود پایان داد.

به گزارش رسیده از وزارت ارشاد ، در بیانیه پایانی کنگره بر تاسیس موزه شهر اصفهان ، اهمیت گفت و گوی تمدن ها ، ایجاد مرکزی در سازمان کنفرانس اسلامی با هدف بررسی اقتصادی هنرها و صنایع دستی ، طرح ها و برنامه های تشویق کننده به صورت جوائز، تأسیس اتحادیه هنرمندان جهان اسلام برای تعیین سطح استانداردهای کیفی هنرها و صنایع دستی ، تدوین دایرة المعارف هنرهای اسلامی و ... تاکید شد.

روزنامه ایران 20/7/1381

آثار زوج نیشابوری در مسابقات جهانی عکس اسپانیا

آثار عکاسی زوج هنرمند نیشابوری ، (محمدرضا چایفروش و تکتم استیلایی) به سی امین دوره مسابقه جهانی عکس اسپانیا رفت .

غلامرضا سلامتی سرپرست انجمن سینمای جوان نیشابور به خبرنگار ما گفت : از سوی آژانس بین المللی عکس ایران ، 25 قطعه عکس از 20 عکاس ایرانی به سی امین دوره مسابقه جهانی عکس (Trofeo – Gipuzkoa) اسپانیا  ارسال گردید که 3 قطعه از این آثار متعلق به "محمدرضا چایفروش" و "تکتم استیلایی" زوج هنرمند نیشابوری است .

سلامتی افزود: مسابقه جهانی عکس اسپانیا از معتبرترین مسابقات عکاسی دنیاست که جمهوری اسلامی ایران در سی امین دوره آن در سال 2002 میلادی با 25 قطعه عکس از هنرمندان شهرهای : نیشابور ، اردبیل ، تهران ، ایلام ، بوشهر ، رفسنجان ، ارومیه و ساری شرکت کرده است .

وی گفت : "تکتم استیلایی" و "محمدرضا چایفروش" زوج هنرمند نیشابوری توانسته اند در کنار زندگی مشترک خود به هنر عکاسی بپردازند و زندگی را از دریچه دوربین بهتر مشاهده و به آن رنگ و بوی تازه ای ببخشند. این دو هنرمند تاکنون در چندین جشنواره داخلی و خارجی شرکت نموده و به افتخارات چشمگیری نائل آمده اند . سلامتی تصریح کرد: "محمدرضا چایفروش" مدرس انجمن سینمای جوان نیشابور به اتفاق همسرش "تکتم استیلایی" چندین نمایشگاه عکاسی به صورت انفرادی و گروهی برگزار کرده اند.

روزنامه کیهان 18/7/1381

«پرل هاربور» توجیهی برای جنایت جنگی آمریکا در هیروشیماست

فیلم آمریکایی «پرل هاربور» ساخته «مایکل بی» که به رویارویی ارتش آمریکا و ژاپن در بندر «پرل هاربور» می پردازد . در پی توجیه برزگترین کشتار قرن بیستم در هیروشیما و ناکازاکی است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، موضوع این فیلم حمله نیروی هوایی ژاپن در 7 دسامبر 1941 به پایگاه نیروی دریایی آمریکا در «پرل هاربور» است . حمله ای که در پی آن جنگ آمریکا و ژاپن آغاز شد.

گرچه در فیلم «پرل هاربور» ، به کشتار هزاران غیر نظامی در هیروشیما اشاره ای نمی شود ، اما به طور غیر مستقیم ژاپنی ها جنگ طلب و آغاز گر جنگ معرفی می شوند. در این فیلم سربازان آمریکایی با مظلوم نمایی می کوشند تا در مقابل حملات ژاپنی ها به جایی پناه ببرند و بیشتر به جای پاسخ دادن به آتش ژاپنی ها تلاش می کنند تا زنده بمانند.

روزنامه کیهان 18/7/1381

کارگاه تجربی موسیقی معاصر ایجاد می شود

کارگاه تجربی موسیقی معاصر با هدف کشف توانمندی ها و خلاقیتهای ذوقی جوانان در شاخه های ایرانی و خارجی ، فعالیت خود را زیر نظر مرکز موسیقی شکل می دهد.

فرید سلمانیان دبیر چهارمین جشنواره موسیقی جوان ، ضمن اعلام این خبر گفت : طرح این کارگاه و چگونگی فعالیت های آن در دست بررسی است اما اهداف و شرح وظایف آن تصویب شده است . بی شک ساماندهی فعالیت ها و هدفمند کردن آنها به برنامه ریزی نیاز دارد.

وی در مورد نبود تماشاگر و کمی استقبال از برنامه های جشنواره موسیقی جوان گفت : ما به دو دلیل از حضور تماشاگر در مکان برگزاری جشنواره استقبال نمی کنیم . یکی اینکه حضور بسیار مدعوین در سالن باعث ایجاد اضطراب و التهاب در روحیه هنرجویان می شود ، در حالیکه فراهم کردن آرامش روانی آنان وظیفه اولیه ماست به ویژه اینکه در گروههای سنی پایین داوطلب داریم ؛ دیگر اینکه پر بودن سالن بدون دستیابی به قضاوت علمی و تخصصی موجب رضایت هنرجویان و هیأت کارشناسی نخواهد بود.

وی در عین حال اظهار داشت : اما این «نقیصه» در جشنواره موسیقی فجر جبران می شود و نفرات برگزیده ، امکان اجرای صحنه ای و رسیتال خواهند داشت تا مردم با نتیجه داوری هیات کارشناسی ، از نزدیک آشنا شوند و هنرجو اثر هنری خود را به صورت قابل قبول عرضه  کند.

وی تاکید کرد : بنابراین ما نگران خالی بودن سالن در روزهای برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیستیم . وی همچنین از تشکیل «کارگاه تجربی موسیقی معاصر» با هدف کشف توانمندی ها و خلاقیت های ذوقی جوانان در شاخه های ایرانی و خارجی خبر داد که فعالیت خود را زیر نظر مرکز موسیقی رسماً آغاز می کند.

به گفته سلمانیان، آثار برگزیده جشنواره امسال قرار است به صورت جداگانه در استودیو ضبط و به صورت کاست انتشار یابد.

روزنامه همشهری 20/7/1381

بازگشایی سینما ناهید

سینما ناهید تهران در راستای سیاست حمایت از سالن های سینما و ایجاد انگیزه و الگوسازی از سوی معاونت سینمایی (موسسه سینما شهر) طی مراسم با حضور مسئولین شهری و انتظامی ، هنرمندان سرشناس سینما و تلویزیون ، اهالی مطبوعات و رسانه ها و مردم منطقه 14 بازگشایی شد.

نشریه فرهنگی هنری دنیای تصویر شماره 107

آخر زمان دنی بویل!

"دنی بویل" کارگردان بریتانیایی فیلم موفق "قطار بازی" و فیلم ناموفق "ساحل" به دیجیتال روی آورده و فیلمی به نام "28 روز" ساخته است .

فیلمنامه را که "الکس گارلند" نویسنده رمان "ساحل" نوشته ، حکایت مردی است (سیلیان مورفی) که پس از 28 روز که در حالت اغماء بوده به خود می آید و پی می برد که دنیا تبدیل به مکان بسیار خطرناکی شده ، ویروس دست سازی به جان آدم افتاده و کشتار می کند . این مرد همراه با شخص دیگری که جان سلامت به در برده (نیامی هریس) لندن را برای پیدا کردن آدم های سالم دیگر زیرپا می گذارد و با یک راننده تاکسی (برندن گلیسون / ژنرال ) و دخترش – که در آپارتمانی سنگربندی کرده اند – دوست می شوند و سرانجام چهار نفری از لندن به منچستر – یعنی جایی که گفته می شود تعدای سرباز انگلیسی دارویی برای درمان این بیماری ویروس در اختیار دارند، می روند.

نشریه فرهنگی هنری دنیای تصویر شماره 107