تبیان، دستیار زندگی
انتشار نشریه پویش و کتب فقه غیراستدلالی وماخذ شناسی توصیفی زندگی حضرت خدیجه(س)در معاونت پژوهش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه های نشر معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران
تازه های نشر

انتشار نشريه پويش و کتب فقه غيراستدلالي وماخذ شناسي توصيفي زندگي حضرت خديجه(س)در معاونت پژوهش

نخستين شماره نشريه معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه خواهران منتشر شد

نخستين شماره نشريه معاونت پژوهش مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران که به صورت ضميمه براي نشريه شميم ياس منتشر مي‌شود، با عنوان «پويش» از چاپ خارج شد.

به گزارش روابط عمومي مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران در اين نشريه مطالبي با عناوين شاخص‌هاي به‌گزيني در انتخاب موضوع پژوهش، چالش‌هاي اجتماعي و ريشه‌هاي فقدان پژوهش‌هاي گروهي در حوزه‌هاي علميه، آسيب‌هاي نهاد سياست در زمان غيبت و روش تحقيق مفهومي در متون اسلامي به چشم مي‌خورد. در اين شماره از نشريه که ويژه مهرماه به چاپ رسيده است، آدرس‌ برخي سايت‌هاي اينترنتي براي دانلود کتاب نيز ارائه شده است. تحول پژوهشي در حوزه نيازمند تحول در نظام آموزشي، مهارت‌افزايي معاونان پژوهش و رتبه‌بندي پژوهشي مدارس از جمله ساير عناوين اين نشريه است. در اين نشريه مطالبي از آقايان جواد محدثي، محمد اسفندياري، سيدحسن شرف‌الدين، ابوالفضل هادي‌منش، عليرضا اميني و خانم زهرا ابتکار به چشم مي‌خورد.

در اين نشريه همچنين چکيده تعدادي از پايان‌نامه‌هاي خواهران طلبه و اخبار معاونت پژوهش مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران درج شده است. پويش با سردبيري ابوالفضل هادي‌منش به چاپ مي‌رسد و شماره اول آن ويژه مهرماه منتشر شده است.

نخستين شماره نشريه پويش در 48 صفحه منتشر شده است.

از سوي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه خواهران؛ کتاب «فقه  غيراستدلالي» منتشر شد

کتاب «فقه غيراستدلالي» که کتابي آموزشي در رشته فقه به شمار مي‌رود، به همت معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه خواهران از سوي انتشارات هاجر منتشر شد. به گزارش روابط عمومي مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران، در اين کتاب که به زبان عربي منتشر شده است، 9 فصل با عناوين الاجتهاد و التقليد، الوضو، الغسل، التيمم، صلاه الجماعه، صلاه الجمعه، الاعتکاف، الخمس و الانفال و کتاب الامر

بالمعروف و النهي عن المنکر و الدفاع گنجانده شده است. محمدحسين فلاح‌زاده نويسنده کتاب فقه غير استدلالي در مقدمه خود بر اين کتاب آورده است: از سال‌ها پيش نياز به کتابي که بتواند فاصله بين رساله‌هاي عمليه و کتاب شرح لمعه يا شرايع را براي آموزش در حوزه‌هاي علميه پرکند احساس مي‌شد، تا طلاب در آغاز ورود به حوزه علميه پس از آموختن يک دوره فشرده فقه فتوايي با کتب فقهي عربي، اصطلاحات و شيوه نگارش آنها آشنا شوند، تا هنگام فراگيري کتاب‌هاي فقهي نيمه‌استدلالي همچون شرح لمعه، بهتر و سريع‌تر مطالب آنها را فراگيرند.

در اين مقدمه در ارتباط با انگيزه تاليف اين کتاب افزوده شده است: نبود چنين کتابي سبب عدم اشتغال به فقه‌آموزي در مدت يک يا چند سال مي‌شد که اين خود آفاتي را به همراه داشت. هرچند کتاب‌هايي براي اين سطح وجود دارد ولي به جهت حجم زياد، وجود مسائل غيرضروري و همچنين نبود ساختار درسي و آموزشي براي اين منظور مفيد نيستند. از اين رو پس از مشورت با استادان فقه و پژوهشگران برجسته

حوزه، بخش‌هاي مهم و مبتلابه از دو کتاب شريف «العروه الوثقي» و «تحريرالوسيله» به عنوان متن درس «فقه غيراستدلالي» منظور گرديد. فقه غيراستدلالي با شمارگان 6500 نسخه، با قيمت 29 هزار ريال و در 256 صفحه وزيري از سوي انتشارات هاجر به چاپ رسيده است.

کتاب «ماخذ شناسي توصيفي زندگي حضرت خديجه(س)» منتشر شد

کتاب «ماخذ شناسي توصيفي زندگي حضرت خديجه (س)» به همت مدرسه علميه خواهران حضرت خديجه(س) تهران از سوي انتشارات هاجر منتشر شد. به گزارش روابط عمومي مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران اين کتاب بعد از بررسي توسط کارشناسان معاونت پژوهش مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران در مديريت تاليف و تدوين متون به تاييد نهايي رسيد و  از سوي انتشارات هاجر منتشر شد. کتاب «ماخذ شناسي توصيفي زندگي حضرت خديجه (س)» طرحي است تحقيقي- پژوهشي حاوي اطلاعات مستند و معتبري که با روش پژوهش تاريخي- استنادي و به شيوه کتابخانه اي به همت گروه تحقيق و پژوهش مدرسه علميه حضرت خديجه(س) گردآوري شده است.

اين اثر توسط مينا درفشي، خديجه مهدوي و اکرم کلاته، جمع آوري شده است. اين کتاب در چند بخش با عناوين بخش نمايه‌ها، متن ماخذشناسي حضرت خديجه(س)، نمايه متن، نمايه پديدآور و نمايه موضوعي عرضه شده است. در مقدمه کتاب ماخذ شناسي توصيفي زندگي حضرت خديجه (س)  با اشاره به ارائه خلاصه‌اي از زندگي حضرت خديجه(س) تصريح شده است: پژوهشگران از طريق اين کتاب مي‌توانند با منابع و موضوعات مربوط به ايشان آشنا شوند. در اين کتاب ماخذشناسي 22 کتاب پيرامون زندگي حضرت خديجه(س) به صورت توصيفي ارائه شده است.

پژوهشگران اين طرح با بررسي 208 عنوان کتاب در 386 جلد، اين اثر را به جامعه دين پژوه کشور معرفي نموده‌اند.

کتاب «ماخذ شناسي توصيفي زندگي حضرت خديجه (س)» در شمارگان 1500 نسخه و 168 صفحه با بهاي 23000 ريال توسط انتشارات «هاجر» وابسته به مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران منتشر شده است