تبیان، دستیار زندگی
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به لزوم بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی دانشگاهی گفت: كارهای آغازین تغییر و بازنگری این سرفصل‌ها از تیرماه امسال آغاز می‌شود. پیش‌بینی ما این است كه پس از تهیه و تدوین طرح، اقدامات ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني تا 2 ماه ديگر
آیت اللهی

رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در نشست خبري صبح امروز با اشاره به لزوم بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني دانشگاهي گفت: كارهاي آغازين تغيير و بازنگري اين سرفصل‌ها از تيرماه امسال آغاز مي‌شود. پيش‌بيني ما اين است كه پس از تهيه و تدوين طرح، اقدامات اساسي در اين حوزه تا دو ماه ديگر آغاز شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، حميدرضا آيت‌اللهي در اين نشست كه با حضور نماينده رسانه‌هاي خبري در سالن اجتماعات اين پژوهشگاه برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: علوم انساني در كشور از سه نقيصه رنج مي‌برد: نخست ناكارآمد بودن اين علوم، دوم به‌روز نبودن علوم انساني و سوم، رشد نامتناسب اين علوم با جامعه ذائقه فرهنگي كشور.

وي ادامه داد: اين سه مشكل نيازمند راه‌حل‌هاي متنوع و مختلفي  است تا علوم انساني از بن‌بستي كه در آن هستند خارج شده شود و به رشد و تعالي برسد.

آيت‌اللهي با اشاره به ناكارآمدي علوم انساني توضيح داد:

هم‌اكنون دانشجويان مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، دروسي را مطالعه مي‌كنند كه پس از فارغ‌التحصيلي براي آنان كاربردي ندارد و آنان را براي حضوردر جامعه آماده نمي‌كند.

وي با بيان اين‌كه تحول و بازبيني سرفصل‌هاي علوم انساني مساله‌اي جدي است، اظهار داشت: با بررسي و بازنگري برخي از مباحث و دروس علوم انساني مي‌توان اين سه نقيصه را به راحتي جبران كرد.

رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي تصريح كرد: سرفصل برخي از رشته‌ها حدود 20 سال است كه تغييري نكرده، اين در حالي است كه از سال 2000 به بعد جريان‌هاي فكري و اعتقادي بسياري در جهان شكل گرفته و ما به دليل ارتباطات گسترده بين‌المللي نمي‌توانيم از اين تغييرات چشم‌پوشي كنيم.

آيت‌اللهي به نقش استادان در اين يكنواختي اشاره كرد و افزود: استادان نيز در اين سال‌ها بر روال سنتي مرتب در حال تكرار مطالب گذشته‌اند و در اين ميان برخي از آنان با اندكي خلاقيت و نوآوري، مطالب مورد نياز دانشجويان در كنكور كارشناسي ارشد را بازگو مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه دانشجويان رشته علوم انساني متعدند اما كارايي و توانايي آنان پس از تحصيل اين علم ناچيز است، گفت: اين افراد كمتر مي‌توانند از پس كارها و وظايف خود در جامعه بربيايند و نيازهاي مردم را تامين كنند كه اين يكي از مهم‌ترين مشكلات اين حوزه به شمار مي‌آيد.

آيت‌اللهي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به مبحث نامتناسب بودن علوم انساني با نياز جامعه يادآور شد: ممكن است رشته‌هاي مهندسي مثل مكانيك و الكترونيك چندان تحت تاثير شرايط فرهنگي جامعه قرار نگيرد، اما علوم انساني به دليل ماهيت اصلي اين رشته‌ها شرايط ويژه‌اي دارد.

وي در اين باره توضيح داد: در حوزه علوم انساني، انديشه افراد در جوامع مختلف، متفاوت است براي مثال نوع نگاه فرانسوي‌ها به فلسفه با نگاه انگليسي‌ها يكي نيست، زيرا زيربناي اجتماعي و اقتصادي آنان با يكديگر متفاوت‌ بوده و بايد علوم انساني آنان نيز با يكديگر متفاوت باشند.

وي درباره فراواني رشته‌هاي نامتناسب با نياز جامعه خاطرنشان كرد: رشته‌هاي علوم اجتماعي و اقتصاد بيشترين فراواني را در حوزه نامتناسب بودن دارند كه در مقايسه با رشته‌هاي برنامه‌ريزي و اقتصاد سنجي تفاوت‌هاي بسياري دارند.

رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با اشاره به پيشينه فرهنگي ايرانيان در علوم انساني اظهارداشت:‌ در ايراني كه سابقه فرهنگي و اعتقادي عظيمي دارد، توجه به مسايل علوم انساني جدي‌تر از ساير كشورهاست و ايران بايد بتواند در اين حوزه حضوري جدي داشته باشد.

آيت‌اللهي با بيان اين‌كه هنوز در حوزه بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني اقدامي انجام نشده است، افزود:‌ براي اجراي اين طرح ما نيازمند همكاري تمام استادان كشور و مشاركت آنان در اين طرح هستيم، استادان و پژوهشگران فعال علوم انساني مي‌توانند با تعيين سرفصل‌ها، همچنين معرفي كتاب‌ها و جزوات آموزشي در اين بخش فعال باشند.

وي درباره برخي از اين اقدامات گفت: كارهاي خود را در برخي از حوزه‌ها تقسيم كرده‌ايم كه به عنوان مثال: تحقيق‌هاي نظري، كارهاي علمي و اقدامات اجرايي (آموزشي) در صدر اين برنامه‌ها قرار دارند و اميدواريم با همكاري معاونت آموزشي دانشگاه‌ها و مساعدت وزير علوم، تحقيقات و فناوري اقدامات اساسي اين طرح تا دو ماه ديگر آغاز شود.

آيت‌اللهي خاطرنشان كرد: پس از بازنگري اين سرفصل‌ها كه كار عظيم، دشوار و پيچيده‌اي است، تغيير منابع درسي و كتاب‌هاي دانشگاهي نيز در دستور كار قرار دارد.

به گزارش ايبنا، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني را تير ماه امسال به پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي واگذار كرده بود.