تبیان، دستیار زندگی
همایش «فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز» آبان‌ماه سال جاری در شهرهای تهران و همدان برگزار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همايش فلسفه اسلامي و چالش‌هاي جهان امروز برگزار مي‌شود
غلامرضا اعوانی

همايش «فلسفه اسلامي و چالش‌هاي جهان امروز» آبان‌ماه سال جاري در شهرهاي تهران و همدان برگزار خواهد شد.

دكتر غلامرضا اعواني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، از برگزاري دو همايش در سال جاري و سال آينده در روز جهاني فلسفه خبر داد و گفت: با توجه به هماهنگي‌هايي كه با يونسكو داشته‌ايم، قرار است آبان‌ماه 1389 (نوامبر 2010) ويژه ‌برنامه‌هاي روز جهاني فلسفه در ايران برگزار شود.

به گفته اعواني، از سال 2002 سازمان يونسكو روزي را در ماه نوامبر هر سال به عنوان روز جهاني فلسفه معرفي مي‌كند كه هدف آن نزديك‌تر كردن هرچه بيشتر عموم مردم به فضاي فلسفي و ايجاد رابطه ميان انديشه فلسفي و زندگي روزمره است.

وي افزود: هر سال يك كشور به عنوان مركز اصلي برگزاري ويژه‌ برنامه‌هاي اين روز انتخاب و با همكاري يونسكو اقدام به برنامه‌ريزي و برگزاري همايش‌ها، نشست‌ها، ميزگرد‌ها در سطح بين‌المللي مي‌شود و كشورهاي عضو يونسكو به اين موضوع مصوب در سطح ملي مي‌پردازند. اين برنامه سال پيش در ایتالیا برگزار شد و امسال روسیه میزبان این برنامه خواهد بود.

رييس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران موضوع كنگره سال آينده را «فلسفه، نظر و عمل» عنوان كرد و افزود: با توجه به اهميت اين برنامه و نيز فلسفه اسلامي، تصميم گرفته شد آبان ماه سال جاري همايشي با عنوان «فلسفه اسلامي و چالش‌هاي جهان امروز» برگزار شود كه در واقع مقدمه‌اي براي كنگره سال آينده در روز جهاني فلسفه است.

دكتر اعواني ادامه داد: همايش امسال در روزهاي 19 تا 22 آبان‌ماه در شهرهاي تهران و همدان و با همكاري مشترك مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و بنياد بوعلي سيناي همدان برگزار خواهد شد. در اين همايش حدود 30 مهمان خارجي حضور خواهند داشت و حدود 60 سخنران ايراني نيز كه از استادان و صاحب‌نظران حوزه فلسفه و حكمت‌اند، در بخش‌هاي گوناگون سخنراني خواهند كرد.

دبير علمي همايش «فلسفه اسلامي و چالش‌هاي جهان امروز» برخي از موضوعات مورد بحث در اين همايش را چنين بر شمرد: ارتباط ميان نظر و عمل در فلسفه اسلامي، اخلاق، علم، زندگي روزمره، هنر و ادبيات و البته موضوعات مرتبط با فلسفه و زندگي ابن‌سينا (بيشتر در همدان) مورد بحث قرار خواهند گرفت و در پايان جوايز بين‌المللي ابن‌سينا از طرف بنياد بوعلي سيناي همدان به ابن‌سيناپژوهان برجسته و برگزيده اهدا خواهد شد.

رييس انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي و عضو هيأت مديره فدراسیون بین‌المللی فلسفه (FISP) در پايان سخنان خود تأكيد كرد: تلاش ما این است در این برنامه‌ها از همکاری تمامي مؤسسات و گروه‌های آموزشی و پژوهشی و نهاد‌هایی که در زمینه فلسفه و حکمت فعالند و نیز فدراسیون بین‌المللی فلسفه بهره‌مند شویم.