تبیان، دستیار زندگی
خوشنویسی جهان اسلام آغاز به کار کرد عصر روز جمعه مورخ 1380.7.13 همزمان با عید سعید مبعث همایش بین المللی خوشنویسی جهان اسلام با حضور جمع زیادی از هنرمندان خوشنویس ایرانی و خارجی ، مقامات فرهنگی کشورمان ، سفرا و مهمانان خارجی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش بین المللی خوشنویسی جهان اسلام آغاز به کار کرد

عصر روز جمعه مورخ 1380.7.13 همزمان با عید سعید مبعث همایش بین المللی خوشنویسی جهان اسلام با حضور جمع زیادی از هنرمندان خوشنویس ایرانی و خارجی ، مقامات فرهنگی کشورمان ، سفرا و مهمانان خارجی در موزه کاخ گلستان آغاز به کار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مهندس میر حسین موسوی رئیس فرهنگستان هنر در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: همایش بین المللی خوشنویسی جهان اسلام دارای ابعاد زیباشناسانه مختلفی است که مهمترین آن گفتگو در زمینه های اسلامی است .

وی افزود: مروری بر تاریخ هنرهای اسلامی نشان می دهد که در سرزمین های اسلامی با وجود گوناگونی ملتها ، پهناوری سرزمین ها و کمبود وسایل ارتباطی گفتگوی دائم داشته ایم و هنرمندان مسلمان در طول قرنها آثار فراوانی با ویژگی های مشترک اسلامی پدید آورده اند.

رئیس فرهنگستان هنر گفت: نمایشگاه حاضر نیز نشان دهنده تعامل بین ملت ها بوده و وسیله ای برای غلبه بر از خود بیگانگی فرهیختگان است .

وی افزود: این نمایشگاه در بخش سنتی ، جلوه ای از وحدت اسلامی و در بخش گرایش های نو گامی تازه در خوشنویسی است.

بنابراین گزارش در این همایش 3 هزار اثر خوشنویسی از 2 هزار هنرمند ایرانی و خارجی به نمایش درآمد است.

در این همایش هنرمندانی از کشورهای جمهوی اسلامی ایران ، دانمارک ، پاکستان ، سوریه ، ژاپن ، امارات عربی متحده ، آلمان ، هند ، ترکیه ، عمان ، بحرین ، آمریکا، آذربایجان ،عربستان ، مراکش ، تاجیکستان ، هلند، لیبی ، تونس ، افغانستان ، سریلانکا و عراق آثار خوشنویسی خود را ارائه کرده اند که از این میان ، بیشترین شرکت کننده از جمهوری اسلامی ایران و کمترین تعداد از کشورهای هلند ، آمریکا و لیبی بوده است.

آثار ارائه شده در این همایش در بخشی های سه گانه نستعلیق ،  شکسته نستعلیق ، خطوط عربی و گرایشهای نوین در خوشنویسی هستند . گفتنی است آثار خوشنویسی ارائه شده در این همایش تا دوم آبان در چهار مکان موزه کاخ گلستان ، موزه دوران اسلامی ، نگارخانه فرهنگستان هنر و نگارخانه تهران برای بازدید علاقه مندان دایر است.

آثار 9 کودک اصفهانی در مسابقه نقاشی "

ریور آووردز

" آمریکا برگزیده شد

آثار نقاشی 9 کودک اصفهانی در مسابقه بین المللی نقاشی "ریور آووردز " ( کتابخانه ملی کنگره آمریکا ) به عنوان بخشی از آثار منتخب این مسابقه معرفی شد.

مسؤول روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان به خبر نگار ایرنا گفت : " نتایج مسابقه یاد شده که به مناسبت "روز جهانی محیط زیست " و با شعار « یک فرصت به زمین بدهیم » در آمریکا برگزار شد ،  به تازگی اعلام گردید .

فراخوان آثار کودکان شرکت کننده در این مسابقه از ابتدای سال جاری انجام شده بود.

" فتانه دلیلی " اضافه کرد : در این مسابقه آثار 90 کودک و نوجوان شش تا 16 ساله اصفهانی در موضوعات این مسابقه شرکت داده شده بود که از بین آنها آثار  9 نفر در زمره آثار منتخب این مسابقه قرار گرفت .

وی گفت " ندا مهرابی " ، " مهین طاهر " ، " اعظم حیدر پور " ، " فرزانه شایان "، " مرتضی مولویان "، " وجیه آقا بابایی " ، " الهام شهبازی " ، " سعید شریفیان " و " سها آذرگان " کودکان اصفهانی هستند که آثارشان در مسابقه " ریور آووردز " آمریکا انتخاب شدند.

" دلیلی "، اضافه کرد : شمار کل کسانی که از کشومان در این مسابقه آثارشان در زمره آثار منتخب قرار گرفت 90 نفر بوده است. با این حال ، وی به تعداد کل شرکت کنندگان ایرانی در این مسابقه اشاره نکرد.

نشستهای تخصصی "

کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی

" در اصفهان آغاز شد

اولین مرحله از نشستهای علمی - تخصصی " کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی" با عنوان های "معماری اسلامی" ، " هنرخوشنویسی " و " هنرها و گفت و گوی فرهنگی " از روز شنبه در محل میهمانسرای عباسی اصفهان آغاز شد.

در طول کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی 14،  نشست علمی برگزار و طی آن 70 مقاله علمی - تخصصی ارائه می شود.

مقالات نشست اول این کنگره شامل " به کارگیری واژه ها و الگوی معماری اسلامی معاصر در جهان عرب " ، " یادمانهای شهر لیفنو در بوسنی " ، " مرمتهای خانه های سنتی در آسیای میانه "، " آرایه های مرتبط به معماری سلجوقیان در ایران و ترکیه" ، " تاثیر تنوع تمدنی بر پیشرفت هنر معماری اسلامی" ، "طراحی شهری در مکتب اصفهان " و " مال اندیشی در هنر اسلامی " است .

در نشست دوم این کنگره نیز مقالاتی با عنوانهای " تاثیر خط نستعلیق ایرانی بر خوشنویسان ترک " ، " نمونه های آثار میر عماد حسنی  در ترکیه "، " وضع کنونی هنر خوشنویسی عربی " و " هنر خوشنویسی و تکامل آن " ارائه می شود.

مقالات نشست سوم نیز شامل " نقش هنرها در گفت و گوی بین فرهنگی هنرهای اسلامی و رسانه های ارتباطی از قرن هشتم تا قرن 21 " ، "مهاجرت نقاشان مینیاتور بین ایران و هند در خلال سده 16 و 17 میلادی " ، " بنیادهای عرفانی هنر و زیبایی شناسی در اسلام با اشاره هایی به مثنوی معنوی " ، " هنرها و صنایع دستی اسلامی و اندونزی " و " یشم های مغولی" خواهد بود.

دبیر کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی به هنگام آغاز اولین نشست این کنگره گفت : بهره گیری از دیدگاهها و نظرات کارشناسانه و علمی متخصصان حاضر در این کنگره ، نشانه همکاری بین کشورها برای دستیابی به هدف حمایت از هنر اسلامی است .

حجت الاسلام حسن امینیان اضافه کرد : مقالات علمی این کنگره به سه زبان عربی انگلیسی و فارسی ارائه می شود و پیش بینی شده است تمامی مقالات از سوی مرکز تحقیقات هنر و فرهنگ اسلامی گرد آوری و انتشار یابد.

کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی با حضور120 هنرمند ، متخصص و اندیشمند عرصه هنر و صنعت دستی از 40 کشور اسلامی در اصفهان برپا شده است.

اعلام مخالفت هنرمندان هالیوود با سیاست های بوش

هنر پیشه ها و ستارگان هالیوود برای نخستین بار در مسائل سیاسی دخالت و از سیاست جنگ طلبانه بوش بر ضد عراق انتقاد کردند.

روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره روز دوشنبه ( 15مهر ) خود در اینترنت نوشت هنرپیشه های سینمایی هالیوود در هفته های اخیر با امضای طوماری از سیاست جنگ طلبانه جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا بر ضد عراق به شدت انتقاد کردند.

در ماه سپتامبر گذشته نیز در اقدامی مشابه صدها تن از اندیشمندان ، هنرمندان و هنرپیشگان آمریکایی در اعتراض به سیاست جنگ افروزانه رئیس جمهوری خود را با امضای طوماری در روزنامه نیویورک تایمز اعلام کردند:

" این جنگ با نام ما صورت نمی گیرد " آنها با امضای این طومار از کلیه شهروندان آمریکایی دعوت کردند ، به منظور ابراز مخالفت با سیاستهای نادرست جورج بوش ، آشکارا به مخالفت با وی بپردازند و مانع به راه افتادن جنگ شوند.

گفته می شود این نخستین باری است که هنرمندان و هنر پیشگان هالیوود به مسائل سیاسی دخالت می کنند.

آیین گرامیداشت جشن مبعث در پایتخت ایتالیا برگزار شد

با حضور گروهی از ایرانیان مقیم ایتالیا آیین گرامیداشت و جشن مبعث حضرت محمد (ص) رسول گرامی اسلام در شهر رم پایتخت این کشور برگزار شد.

در این آیین که جمعه شب در حسینیه شهید باهنر سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا برگزار شد ، نمونه هایی از زندگی پر برکت و مبارزات رسول گرامی اسلام در قالب سروده و گفته های ائمه (ع) ارائه شد.

همچنین در این مراسم مصطفی بروجردی سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان ( مرکز مذهب کاتولیک ) با شرح جایگاه معنوی مبعث پیامبر اسلام به عنوان بزرگترین واقعه تاریخ ، دیدگاه های مختلفی را درباره اثر ادیان و کارکرد پیامبران الهی بر جامعه مطرح نمود.

وی اظهار داشت : مبارزه با شرک و ستم حاکم بر جوامع ، ایجاد پایدارترین تمدن های بزرگ ، نظام های اجتماعی ، آموزشی ، اخلاقی و فرهنگی در جامعه بشری ، با الهام از آموزه های دینی شکل گرفته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان گفت : تمدن درخشان اسلام در ابعاد مختلف علمی  ، فرهنگی و اجتماعی بر پایه کتاب الهی قرآن ، دین مبین اسلام و دیدگاه های حضرت محمد ( ص ) به عنوان آخرین فرستاده خداوند قرار گرفته است .

چهارمین جشنواره موسیقی جوان آغاز شد

چهارمین جشنواره موسیقی جوان از امروز به مدت 12 روز در خانه هنرمندان کار خود را آغاز کرد . به گزارش رسیده  از  ستاد  خبری ،  در  این جشنواره  بیش از 530  نوازنده و خواننده در 5 گروه سنی به رقابت با یکدیگر می پردازند.

بنابراین گزارش ، شرکت کنندگان در این جشنواره از فردا تا 23 مهر ماه به ترتیب در رشته های گیتار کلاسیک ، گیتار فلامینگو ، پیانو کلاسیک ، ویلن ایرانی ، کمانچه، تار ، سه تار ، دف ، عود ،  پیانو ایرانی ، نی ، آواز ، سنتور و تنبک آثار خود را اجرا می کنند.

گفتنی استاختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی جوان روز جمعه

26 مهر ماه

در سالن رودکی برگزار می شود و در مراسمی ویژه برگزیدگان جشنواره معرفی و به آنان جوایزی اهدا خواهد شد.

نخستین جشنواره " سینمای پلیسی " اسفند ماه در تهران برگزار می شود

نخستین جشنواره "سینمای پلیسی" با هدف معرفی تولیدات برتر با موضوع پلیس و امنیت اجتماعی ، اسفند ماه در تهران برگزار می شود.

" محمد رضا آهنج " مدیر تولید مرکز سینمایی نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، هماهنگی و نیاز سنجی جامعه را با ماموریتهای پلیس از اهدف این جشنواره عنوان کرد.

وی افزود : در این جشنواره آثاری که به نوعی در ارتباط با نیروی انتظامی و مقوله امنیت اجتماعی تولید شده است ، به نمایش گذاشته می شود.

آهنج یاد آور شد : پس از فعالیتهای پراکنده با فیلمسازان و نهادهای فرهنگی ؛ مرکز سینمایی نیروی انتظامی با عنوان "موسسه ناجی هنر" سال 79 راه اندازی شد.

مدیر تولید مرکز سینمایی نیروی انتظامی ، انعکاس فعالیتهای این نیرو را در قالب فیلم ، مجموعه های تلویزیونی و تعامل با فیلمسازان و هنرمندان از وظایف این مرکز برشمرد.

وی گفت : برای تولید 14 طرح تلویزیونی با موضوع پلیس ، بودجه ای بالغ بر 20 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

آهنج ، به مجموعه های تلویزیونی "خواب و بیدار " ، " پلیس آسمانی"، " مدرک اصلی " و " معما " به عنوان طرح هایی با موضوع پلیس اشاره کرد و گفت : مجموعه های "خواب و بیدار " و " پلیس آسمانی " در حال پخش از سیما هستند و مجموعه های دیگر پلیسی در سال 82 پخش می شود.

وی گفت : اقتدار پلیس در کشف جرایم و تجهیزات پیشترفته نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت اجتماعی در این مجموعه های تلویزیونی به نمایش در می آید .

مدیر تولید مرکز سینمایی نیروی انتظامی ، افزود : به منظور هماهنگی بیشتر و تسریع در ساخت آثار سینمایی با موضوع پلیس تا پایان امسال "شهرک سینمایی پلیس" راه اندازی می شود.

وی خواستار تعامل نهادهای فرهنگی با نیروی انتظامی در زمینه تولید آثار سینمایی شد.

موافقتنامه همکاری هنرهای ایران و ازبکستان منعقد خواهد شد

موافقتنامه همکاری های هنری ایران و ازبکستان در آینده نزدیک در تهران بین رؤسای آکادمی های هنر دو کشور امضاء و مبادله خواهد شد.

" تورسن علی کوزیف " رئیس آکادمی هنر جمهوری ازبکستان روز جمعه در تاشکند در دیدار با حسین نراقیان سفیر ایران در این کشور با اعلام این مطلب گفت : در این موافقتنامه همکاری های دراز مدت هنری بین ایران و ازبکستان در رشته های مختلف هنری مورد تاکید قرار خواهد گرفت .

در این دیدار که با حضور " اکبر حکیم اف " رئیس موسسه هنرشناسی ازبکستان در محل سفارت ایران در تاشکند صورت گرفت ، همکاری های کنونی دو کشور در عرصه های فرهنگ و هنر نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس آکادمی هنر جمهوری ازبکستان که در آینده نزدیک برای شرکت در همایش بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی ایران عازم تهران خواهد شد ، مردم دو کشور ایران و ازبکستان را دارای مشترکات بی شمار فرهنگ - هنری دانست که باید با تکیه برآن روبط فی مابین آنان را توسعه داد .

در این سند همکاری های دراز مدت بین ایران و ازبکستان در کلیه بخش های هنری مورد تاکید قرار خواهد گرفت .

حسین نراقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به علاقمندی آقای میر حسین موسوی رئیس آکادمی هنر ایران برای شناخت فرهنگ و تمدن کشورهای آسیای میانه ، ضرورت همکاری هنری با آکادمی هنر کشورهای این خطه با ایران اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین ارتباط هنری و فرهنگی را مستحکم ترین نوع رابطه بین جوامع مختلف دانست و دوستی دو ملت ایران و ازبکستان را برخواسته از مشترکات بی شمار بین مردم دو کشور ارزیابی کرد که سلطه بیش از یک قرن بیگانگان بر این سرزمین نیز قادر به از بین بردن آن نبوده است .

فیلم " سفره ایرانی " در جشنواره بین المللی فیلم هند مورد استقبال قرار گرفت

فیلم " سفره ایرانی " عصر روز شبنه در سی و سومین جشنواره فیلم هند بر روی پرده نمایش رفت که  مورد استقبال گسترده هنرمندان و علاقمندان به سینمای ایران قرار گرفت.

" کیانوش عیاری " کارگردان این فیلم در سخنانی کوتاه در جمع تماشاگران تالار "سری فورت" شهر دهلی نو قبل از نمایش این فیلم گفت: شما با تماشای فیلم سفره ایرانی یک سفر یک و نیم ساعته به ایران خواهید داشت.

وی افزود : با دیدن این فیلم به گوشه هایی از فرهنگ های مختلف ایران پی خواهید برد و من ترجیح داده ام در این فیلم همه بویی از ایران را بفهمیم .

عیاری در مورد این فیلم خود افزود : این فیلم یکی از تجربه های دوران آماتوری من است و تمام بازیگران آن نیز آماتور هستند. شاید برخی از آنان حتی ندانند چیزی به نام سینما در دنیا وجود دارد ولی من از بازیگری آنان راضی هستم .

پس از نمایش فیلم سفره ایرانی ، جمعی از حاضران ضمن گفت و گو با کیانوش عیاری از این فیلم استقبال کردند و آن را کاری مورد توجه و قدردانی دانستند .

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم هند ،  سه شنبه گذشته با شرکت 65 فیلم از حدود40 کشور جهان در هلی نو گشایش یافت .

در مجموع هشت فیلم ایرانی در طول ده روز برگزاری جشنواره بین المللی فیلم هند به نمایش در خواهند آمد که از این میان دو فیلم " غریبه " و " زیر نور ماه " در بخش مسابقه جشنواره قرار دارند.

یک هیات داوری پنج نفره از جمله کیانوش عیاری کارگردان ایرانی ، برندگان سه بخش بهترین کارگردان ، امید بخش ترین کارگردانی و جایزه ویژه هیات داوران را تعیین خواهند کرد.

" آوازهای سرزمین مادری ام " در سه جشنواره رقابتی حضور پیدا می کند

فیلم سینمایی " آوازهای سرزمین مادری ام " دومین ساخته بهمن قبادی در بخش مسابقه سه جشنواره بین المللی حضور  پیدا می کند .

به گزارش ایرنا ، این اثر قبادی ، از 26 مهر تا 9 آبان ( 18 تا 31 اکتبر ) در بخش مسابقه بیست و ششمین دوره جشنواره " سائوپولو " برزیل به نمایش در می آید.

همچنین دومین اثر قبادی در بخش مسابقه هفدهمین دوره جشنواه " فورت لاتردیل " آمریکا حضور خواهد داشت.

فیلم " آوازهای سرزمین مادری ام " که در نمایشهای خارجی خود با نام " گمشده ای در عراق " معرفی شده است ، از 12 تا 26 مهر ( 4 تا 18 اکتبر ) در بخش مسابقه سی و هشتمین دوره جشنواره شیکاگو حضور خواهد داشت.

"زمانی برای مستی اسبها " ، اولین فیلم بلند بهمن قبادی ، سال گذشته در این سه جشنواه حضور داشت و جایزه هیأت داوران جشنواره شیکاگو ، جایزه اول جشنواره سائوپولو و پلاک طلایی جشنواره فورت لاتردیل را دریافت کرده بود.

این فیلم در هفته گذشته در چند دانشگاه واشنگتن و همچنین در موزه هنرهای معاصر بوستون به نمایش درآمد .

فیلم" آوازهای سرزمین مادری ام" پیش از این دو جایزه از جشنواره کن فرانسه و چرونیو ایتالیا بدست آورده است.

به زودی کتاب خاطرات مرضیه حبیب چی (دباغ ) منتشر می شود

دفتر ادبیات انقلاب اسلام حوزه هنری به زودی کتاب خاطرات « مرضیه حبیب چی (دباغ ) » را به کوشش محسن کاظمی توسط " انتشارات سوره " منتشر می کند .

مرضیه حبیب چی (دباغ ) متولد 1318 همدان است . وی از کودکی تحت تعلیم و تربیت مذهبی قرار می گیرد و صاحب آگاهی و بینشی خاص درباره مسائل مذهبی ، اجتماعی و سیاسی می شود . شروع به خواندن دروس اسلامی می کند و بعد به تهران می آید و در جلسات مذهبی سیاسی و مبارزاتی آن سالها در تهران حضور می یابد .

وی قبل از انقلاب ، دوبار از جانب رژیم شاه به زندان می افتد و بعد از آزادی از زندان بواسطه تحت تعقیب بودن به خارج از کشور عزیمت می کند و در آنجا بلافاصله با تشکل های مبارزاتی در لبنان آشنا می شود و به تعلیمات نظامی مبارزان می پردازد . لازم به ذکر است یکی از حرکتهای مهم این زن مبارز در آن سالها راه اندازی اعتصاب تاریخی " کلیسا سن مری " فرانسه می باشد که در اعتراض به دستگیری تعدادی از مبارزان انقلابی در ایران توسط رژیم طاغوتی و وضعیت آنها در زندان صورت گرفت.

"حبیب چی " به هنگام اقامت " امام خمینی (ره) " در نوفل لوشاتو از جانب امام (ره) مسئولیت مدیریت داخلی بیت امام (ره) و حفاظت از ایشان را به عهده می گیرد.

لازم به ذکر است این کتاب مربوط به خاطرات "حبیب چی " از آن دوران به ویژه خاطرات دو مقطع حساس از زندگی وی در ارتباط با فرماندهی کل سپاه همدان در زمان جنگ و تاثیر وی در منطقه غرب در این زمان و جریان عزیمت ایشان به مسکو به همراهی " آیت الله جوادی آملی " و "محمد جواد لاریجانی " جهت ابلاغ پیام تاریخی امام (ره) به " گورباچف " است.

گفتنی است وی در این هیأت اعزامی به عنوان الگویی از زن مسلمان به جهان کمونیزم حضور یافت .