تبیان، دستیار زندگی
چقدر مایلید تا متن‌ پیامی را بدون سیم، بدون ارتباط اینترنت و بدون کارمزد به یکی از دوستانتان بفرستید؟ در این پروژه ما یک فرستنده‌ی رادیویی ساده می‌سازیم که به پورت سریال کامپیوترتان وصل می‌شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت فرستنده‌ی رایانه‌ای (1)

فرستنده‌ی رایانه‌ای

چقدر مایلید تا متن‌ پیامی را بدون سیم، بدون "ارتباط اینترنت و بدون کارمزد" به یکی از دوستانتان بفرستید؟

در این پروژه ما یک فرستنده‌ی رادیویی ساده می‌سازیم که به پورت سریال کامپیوترتان وصل می‌شود. کامپیوتر به کمک یک برنامه‌ی ساده اطلاعات کلمه‌ای که شما تایپ می‌کنید را به سیگنال‌های رادیویی تبدیل می‌کند. این سیگنال توسط کامپیوتر دیگر رمزگشایی می‌شود. کامپیوتر دیگر این کار را به کمک یک مدار گیرنده‌ی رادیویی ارزان و کارت صدا انجام می‌دهد.

با کمی مطالعه در می‌یابید که شما حتی به کامپیوتر دیگر نیز نیاز ندارید زیرا سیگنال رادیویی به صورت کدهای مورس ارسال‏ می‌شوند که هر کسی با کمی تمرین می‌تواند رمزگشایی آن را یاد بگیرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک زبان رمز یا به عنوان راهی برای ارسال پیام به نقاط دور (مثلاً به کمک یک آینه) در نظر گرفت.

فرستنده‌ی رایانه‌ای

وسایل مورد نیاز

١- اسیلاتور (نوسان‌ساز) یک مگاهرتز.

اگر شما رادیویی دارید که می‌تواند بسامدهای دیگر را دریافت کند می‌توانید از اسیلاتور با بسامدهای دیگر استفاده کنید.

٢- اتصال پورت سریال.

ما از اتصال ٩ پین RS٢٣٢ استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید یک کابل سریال قدیمی را باز کنید یا از فروشگاه الکترونیک یا رایانه، یک اتصال نو بخرید.

٣- مقداری سیم روکش دار به عنوان آنتن.

تقریباً هر سیمی برای این کار مناسب است، هرچه بلندتر بهتر.

٤- سیم‌سوسماری. این یک تکه سیم با سرهای سوسماری (در هر طرفش) است.

برای ساخت طرح اولیه‌ی فرستنده‌مان، ما قطعات را با سیم‌سوسماری به هم وصل می‌کنیم. این کار به ما امکان تعویض اسیلاتور یک مگاهرتز با اسیلاتور دیگر و در نتیجه تغییر بسامد را می‌دهد. بعداً ما نسخه‌ای از پروژه که با مدار چاپی، سوکت برای اسیلاتور و LED (برای روشن و خاموش شدن هم‌زمان با کد مورس روشن) ساخته می‌شود را به شما نشان خواهیم داد.

قدم اول دو نیم‌کردن سیم‌سوسماری است. در تصویر بالا، دو سیم‌سوسماری سیاه و قرمز را بریده‌ایم تا سیم‌کشی و ارتباطات مدار را راحت‌تر بتوان دید. کمی از روکش عایق انتهای سیم‌ها را بردارید و یکی از سیم‌ها را به پین ٥ و دیگری را به پین ٤ لحیم کنید.فرستنده‌ی رایانه‌ای

پین ٥ اتصال پورت سریال (سیم سیاه در تصویر بالا) به پین زمین اسیلاتور وصل می‌شود. پین ٤ اتصال پورت سریال به پین تغذیه‌ی اسیلاتور وصل می‌شود. تصویر سمت راست طرحی از نحوه‌ی سیم‌کشی را نشان می‌دهد.

در تصویر زیر اسیلاتور به طور وارونه دیده می‌شود و سیم‌کشی را به وضوح می‌توانید ببینید.

فرستنده‌ی رایانه‌ای

سیم‌سوسماری سبز به آنتن وصل است که می‌تواند هر سیم بلندی باشد. این به پین خروجی اسیلاتور وصل می‌شود. پین باقی مانده‌ی اسیلاتور (نزدیکترین به گوشه‌ی تیز) بدون استفاده رها می‌شود. بدین ترتیب فرستنده‌ی رایانه‌ای شما کامل است.

بازگشت