تبیان، دستیار زندگی
به جای نشستن و عیب‌تراشی درخصوص ظاهر خود اندكی به خصوصیات مثبت فكر كنید. شما خوب می‌دانید كه هر كس دارای خصیصه‌های ظاهری و باطنی زیبا و دوست‌داشتنی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بپذیرید و  دوست بدارید

موفقیت

هر گام كوچك برای تغییر دروغ به حقیقت، انتقاد به تحسین و ترس به عشق می‌تواند گامی نو به سوی زندگی خانوادگی و اجتماعی مملو از احساس آرامش باشد.

بعضی افراد سعی می‌كنند به ندای درونی خود گوش نكنند، چرا كه معتقدند گوش سپردن به آن دیوانگی محض است. اما این شیوه نگرش درست نیست، ندای درونی ذهن شما گاهی اوقات می‌تواند هدایتگر ذهن شما و نیز نیرویی برای رهسپار كردن اعمال و رفتار شما به سوی مقصدی منطقی و صحیح باشد، اما همین ندای درونی ذهن گاهی با گرایش‌های منفی و منتقدانه و القای عیب و ایرادهای متعدد به شما زندگی خانوادگی و اجتماعی‌تان را مختل كرده و باعث گوشه‌گیری و انزوای شما می‌شود. اما بدانید و آگاه باشید كه شما همواره در حال شنیدن این ندای درونی هستید و هرگز نمی‌توانید آن را براحتی متوقف كنید.

تا به حال اتفاق افتاده كه هنگام نگاه كردن در آینه به اندازه و سایز بینی خود توجه نكنید؟ به حالت چشم‌ها و ابروهای خود خرده نگیرید؟ بر كوچكی یا بزرگی لب و دهان خود تمركز نكنید؟ آیا صدای درونی ذهنتان در قضاوت كردن نسبت به شما همیشه پر از انتقاد و نارضایتی است؟ آیا گوش‌هایتان از شنیدن مكرر این انتقادات خسته نشده‌اند؟ آیا چشم‌های شما از دقیق شدن روی عیب و ایراد‌های ظاهری و باطنی‌تان اشباع نشده‌اند؟ آیا درجه حساسیت شما درخصوص خرده‌گیری‌های ندای درونیتان تا حد زیادی بالا نرفته است؟

افراد خود انتقاد گر با تمركز روی نقاط ضعف و عیب خود و بزرگنمایی آنها، شیوه بسیار دردناكی برای زندگی خود انتخاب می‌كنند كه بیشتر به مرگ تدریجی شبیه است.

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی كه درجه خودانتقادی آنها در حد بسیار بالایی است در مقایسه با افرادی با درجه پایین خودانتقادی از حس مقایسه‌ای بالاتری برخوردارند مدام در حال قیاس كردن هر چیز یا هر كس با خود یا دیگری هستند. این مقایسه‌ها زمانی برای آنها آزاردهنده می‌شود كه نقص‌های آنها نمایان‌تر می‌شود، در این زمان زمینه مناسب برای سرزنش خود و دیگران در آنها به وجود می‌آید. سرزنشی كه گاه آنها را از كار و زندگی عادی و خانوادگی خود بازداشته و به سوی تنهایی سوق می‌دهد. این افراد با تمركز روی نقاط ضعف و عیب خود و بزرگنمایی آنها، شیوه بسیار دردناكی برای زندگی خود انتخاب می‌كنند كه بیشتر به مرگ تدریجی شبیه است.

عشق و دوست داشتن

ویژگی‌های مثبت خود را بیابید

توانایی یافتن و دیدن ویژگی‌های منحصر به فرد و فوق‌العاده در خود، مهارتی ضروری برای تغییر شیوه اندیشیدن منفی و سوق دادن آن به اندیشه مثبت و انرژی‌زاست. به جای نشستن و عیب‌تراشی درخصوص ظاهر خود اندكی به خصوصیات مثبت فكر كنید. شما خوب می‌دانید كه هر كس دارای خصیصه‌های ظاهری و باطنی زیبا و دوست‌داشتنی است، سعی كنید آنها را پیدا كنید و برای آنها ارزش قائل شوید. به گرمی لبخند خود فكر كنید ، لبخندی كه چهره شما را سرشار از شور حیات و زندگی می‌كند. صدای دلنشینی دارید كه براحتی بر دل هركس می‌نشیند و بسیاری از موارد دیگر. اگر خوب دقت كنید براحتی می‌توانید چیزهایی با ارزش و زیبا در ظاهر و باطن خود بیابید كه می‌تواند درجه اعتماد به نفس شما را تا حد زیادی بالا برده و شما را به این مرحله می‌رساند كه هیچكس در دنیا سراسر عیب و ایراد نیست.

با یافتن نقاط مثبت ظاهر و باطن خود قدردان طراح چهره خود باشید، چرا كه این قدردانی راهی برای فاصله گرفتن از خود انتقادی و عیب‌تراشی‌های بیهوده است.

خود را مورد لطف و محبت قرار دهید و به خود عشق بورزید. فراموش نكنید كه راه عشق ورزیدن و دوست داشتن دیگران از جاده عشق و محبت به خود شما می‌گذرد. همیشه به خود بگویید كه شما شایسته برخورداری از كلام‌های پر از عشق و احساس هستید. سعی كنید در شیوه اندیشیدن خود تغییر اساسی دهید و ندای منتقدانه ذهن خود را كنترل و از تراوشات منفی آن جلوگیری كنید.

با عشق ورزیدن به خود ناخودآگاه عضلات صورت شما از حالت خمودگی و عبوسی به حالت انعطاف و لبخند تغییر جهت می‌یابد و چه زیباست لبخندی كه سرشار از محبت و قدردانی است.

آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه با تغییر افكار و تراوشات ذهنی خود به شیوه‌ای مثبت چقدر جرات و جسارت شما برای زندگی كردن، ریسك كردن،‌ دیده شدن و مورد تحسین و قدردانی قرار گرفتن بالا می‌رود. پس نسبت به این تغییرات دقیق و حساس باشید، به این ترتیب بسیار ساده و راحت می‌توانید در مقابل ندای منتقدانه و منفی‌گرای ذهن خود به حالت آماده‌باش در آمده و در صورت نیاز سریع آن را خنثی كنید. همیشه به خود بگویید كه از شنیدن این حرف‌های بی‌اساس و منتقدانه خسته شده‌اید و می‌خواهید قابلیت‌های مثبت خود را یافته و به آنها بیش از گذشته بها دهید.

كودك روح خود را نوازش كنید

به الفاظی كه خود را با آنها توصیف می‌كنید فكر كنید. یك بار دیگر به طنین انتقادی آنها گوش كنید. آیا شما جرات و جسارت این را دارید كه این بیانات تند و تیز و منفی درخصوص خود را با صدای بلند در جمع تكرار كنید؟ آیا این كار باعث آزار و اذیت شما نمی‌شود؟

پس چرا آنها را در ذهن خود پنهان كرده‌اید و اجازه می‌دهید كه با تیغ تیز نقادانه خود روح شما را مجروح سازد. جراحاتی كه گاه اثر آنها تا مدت‌های مدید باعث فشار، استرس و انزوای شما خواهد شد. آیا از این‌كه شكنجه‌گر روح و اعصاب خود شده‌اید، خسته و مستاصل نشده‌اید؟ اصلا به این فكر كرده‌اید كه عیب و ایراد تراشی برای اعضا و جوارحی كه با سلامت كامل در حال فعالیت هستند و زندگی شما را تسهیل كرده‌اند چقدر می‌تواند بی‌انصافی باشد. پس دست از این كار زشت بردارید و كودك آزاردیده روح خود را مورد لطف و قدردانی خود قرار دهید.

اگر شیوه منتقدانه ندای ذهنی خود را مهار نكنید، دیر یا زود به فردی تبدیل خواهید شد كه هیچ كس از دست انتقادهایتان در آرامش نخواهد بود.

یاد بگیریم كه خود را دوست داشته باشیم و به خودمان احترام بگذاریم، چرا كه این كار برای ایجاد پایه‌های احساس احترام و علاقه دیگران حیاتی و ضروری است . یاد بگیرید كه خود را دوست داشته باشید و به خود احترام بگذارید ، چرا كه این كار برای ایجاد پایه‌های احساس احترام و علاقه دیگران حیاتی و ضروری است. اگر شما با بی‌رحمی هرچه بیشتر خود را در معرض تهاجمات منتقدانه درونی خود قرار دهید، به آسانی راه را برای كسانی كه زبان انتقادی شان باعث رنجش روح و ذهن دیگران می‌شود باز گذاشته و دردی بر دیگر دردهای خود اضافه می‌كنید. آیا دوست دارید به فردی منتقد تبدیل شوید كه با ایرادگیری‌های نادرست باعث آزار دیگران می‌شود؟ اگر جوابتان منفی است بدانید اگر شیوه منتقدانه ندای ذهنی خود را مهار نكنید، دیر یا زود به چنین فردی تبدیل خواهید شد كه هیچ كس از دست انتقادهایتان در آرامش نخواهد بود. پس سعی نكنید كه مورد نفرت و انزجار دیگران قرار بگیرید و خود را تغییر دهید.

عشق ورزیدن به خود و دیگران باعث آرامش قلب، ذهن و روح ما می‌شود و چه موهبتی بهتر از برخورداری از یك زندگی سراسر عشق و آرامش است.

شما زمانی می‌توانید به فرد دلخواه و مورد نظر خود تبدیل شوید كه خود را خوب بشناسید و توانایی های خود را قبول داشته باشید. اما عشق زمانی به زندگی شما پا می‌گذارد كه ندای ذهنیتان را عادت دهید كه به جای انتقاد از كلمات سرشار از محبت و قدرشناسی در مورد شما استفاده كند. آیا الان آماده‌اید كه به اولین زمزمه عاشقانه ذهن خود گوش كنید؟ پس تغییرات و اصلاحات را از همین الان شروع كنید. تمرین و ممارست در این راه حرف اول را می‌زند. به یاد داشته باشید تا خود شما نخواهید نمی‌توانید تغییر كنید، پس اراده كنید خود را دوست داشته باشید و به خود انتقادی بگویید خداحافظ.

منبع : چهاردیواری

تنظیم برای تبیان : داوودی

مقالات مرتبط :

بدبینی، آفت دوست داشتن

تو حاکم قلمرو خودت هستی

خوشبین باشیم یا ساده لوح؟

قورباغه را قورت بده

آرامشی در دل توفان

هدفمند باش و پیروز شو!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.