تبیان، دستیار زندگی
آیت‏اللَّه شیخ هادی روحانی در سال 1302 ش (1342 ق)در خانه ای باصفا از دامن پرمهر مادری به نام شهربانو در روستای كله بست از توابع بابلسر دیده به جهان گشود، كودكی كه بعدها خدمات بزرگ و با ارزشی به اسلام و مسلمین كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله شیخ هادی روحانی

آیت‏اللَّه شیخ هادی روحانی

ولادت

تحصیلات علوم دینی

دوران مبارزات

خدمات اجتماعی

وفات

ولادت

آيت‏اللَّه شيخ هادي روحاني در سال 1302 ش  (1342 ق)در خانه اي باصفا از دامن پرمهر مادري به نام شهربانو در روستاي كله بست از توابع بابلسر ديده به جهان گشود، كودكي كه بعدها خدمات بزرگ و با ارزشي به اسلام و مسلمين كرد.

پدرش اهل منبر، واعظ و ذاكر اهل بيت(ع) بود و علاوه بر آن به شغل كشاورزي هم اشتغال داشت. بعد از گذشت زمان كوتاهي پدرش جشن و ميهماني كوچكي براي اجراي سنت اسلامي به نام وليمه نوزادي ـ عقيقه بر‌پا كرد و با عشق و ارادتي كه به خاندان اهل بيت (ع) در اين خانواده روحاني و ديني موج مي‌زد، نام نيكو و زيباي هادي را براي او انتخاب كردند.

هادي كه در سن پنج سالگي پدر را از دست داد، خود در اين باره مي‌گويد: «در سن پنج سالگي بودم كه پدرم از دنيا رحلت كرد و به ناچار تحت كفالت مادرم قرار گرفتم كه او براي من هم مادر بود و هم پدر.»

آيت‌الله روحاني در نوشته اي آورده است: مادرم با كارگري سر مزرعه ديگران و كوبيدن شالي با وسايل سنتي قديم و با دوزندگي لباس ديگران با دست تا نيمه‌هاي شب مدام تلاش مي‌كرد تا ناني به دست آورد و بنده و خواهرم را اداره كند، پوشاك ما لباس‌هاي مندرس بچه‌هاي ديگران بود.

با مشاهده مشكلات زياد مادر، هادي به سمت فعاليت‌هاي بدني و كارگري كشيده شد و مدتي پس از كاركردن در مغازه نانوايي چند ماهي در منزل يكي از متمولان شهر به عنوان كارگري مشغول شد اما چون از بافت آن خانه راضي نبود به نحوي آنجا را ترك كرد.

وي براي تعليم كتب فارسي و خط به مدرسه كلاسيك غير رسمي آن روز نزد شيخ ابوالحسن افضلي نوري شوهر خواهر بزرگش رفت و تا كلاس سوم را در آنجا آموخت اما بر اثر فشار زندگي هادي از ادامه تحصيل باز ماند و مجبور شد در همان سن كم به كار كشاورزي و كارگري به همراه مادرش روي آورد.

در سال 1320 همزمان با سرنگوني رضاخان پهلوي مدارس علوم ديني گشوده شد و جوانان به سوي حوزه‌هاي علميه روي آوردند.

تحصيلات علوم ديني

وي كه شيفته علم و دانش بود، در سن 18 سالگي با تشويق يكي از بستگانش مرحوم ملا ابراهيم توسلي به فراگيري علوم اسلامي در مسجد مولانا بابل روي آورد و در محضر بزرگاني چون حجت‌الاسلام شيخ يعقوب ابوالحسني درونكلايي، مرحوم سيدمحمد محقق‌بهشتي، سرپرست حوزه تلمذ كرد و جامع المقدمات را در آنجا به پايان رساند و بعد از چند ماه وارد مدرسه صدراعظم حوزه علميه خاتم الانبيا شد.

آیت الله هادي روحاني تا سال 1323 در مدرسه صدر مشغول تحصيل بود و از اواخر سال 1323 براي ادامه تحصيل و استفاده از استادان بزرگ راهي حوزه علميه قم شد.

وي بعد از دوسال ادامه تحصيل در قم و تهران در اواخر سال 1325 هجري شمسي براي ادامه تحصيل به مشهد مقدس رفت و مطول كتابي كه در معاني و بيان است و سيوطي و مغني ابن هاشم را نزد استاد بزرگوار اديب نيشابوري فرا گرفت.

در مدت چهار سال تشرف در مشهد مقدس به قدر توان در ادبيات و فقه و اصول و معارف بهره يافت و در سال 1329 هجري شمسي به قم عزيمت كرد و در مدرسه فيضيه حجره‌اي گرفت.

آيت‌الله روحاني پس از فراغت نسبي از دروس سطح بر طبق معمول و متداول حوزه وارد درس خارج شد و از محضر استاد آيت‌الله العظمي مرعشي و و حاج شيخ عبدالحسين فقيهي گيلاني بهره بود.

وي همچنين در درس فقه از محضر استاد آيت الله حاج شيخ عباس علي شاهرودي و به مدت دو سال از محضر مجاهد كبير حضرت آيت‌الله امام خميني (ره) و مدت هشت سال در درس خارج مرجع عامه و تامه شيعيان جهان آيت الله سيدحسين بروجردي بهره‌مند شد.

دوران مبارزات

آيت‌الله نورمفيدي نماينده ولي فقيه در استان گلستان درباره مبارزات آيت‌الله روحاني گفت: وقتي حضرت امام (ره) نهضت را آغاز كردند، همه اقشار مردم اهميت ورود و حضور در انقلاب را درك نكرده بودند، اوايل يك حضور عمومي نبود و حتي همه روحانيون فرصت حضور جدي در انقلاب را پيدا نكرده بودند اما آيت الله روحاني از اوايل نهضت حضرت امام حضور فعال داشتند و از علاقمندان و مريدان به حضرت امام بودند كه اين يك امتياز مهم است.

همسر حاج آقا روحاني كه ياور ايشان در مبارزات قبل از انقلاب بود، بيان داشت: آقا امام را خيلي دوست داشتند و به ما بارها مي‌فرمودند؛ براي سلامتي حضرت امام دعا كنيد و روزه بگيريد.

وي افزود: يكي از كارهاي مبارزاتي آيت‌الله روحاني كه مبين ارادت وي به حضرت امام است، اين بود زماني كه حضرت امام در نجف در تبعيد بودند و حاج آقا هم در ايران تحت نظر بود، به بنده مبلغ 100 هزار تومان پول داده و خواستند اين پول را به آيت الله پسنديده اخوي حضرت امام بدهم.

به قم رفتيم و در حالي كه به شدت منزل آقاي پسنديده تحت نظر بود، پول را به كمرم بستم و خدمت ايشان رسيده و پول را خدمتشان تقديم كردم.

حجت‌الاسلام حسن روحاني فرزند آن سفر كرده و امام جمعه بابل نيز اظهار داشت: گاهي كه براي پدر مشكلاتي در بعد سياسي به وجود مي‌آمد و ساواك به شدت فشار مي‌آورد، براي خلاصي از اين وضع بلافاصله به شهرستاني كه از ايشان دعوت مي‌كردند، مي‌رفتند تا وظيفه خويش را در ايام تبليغ به طور كامل انجام دهد و آثاري از هدايت دين الهي را در مكان‌هاي مختلف به يادگار بگذارد.

آيت‌الله روحاني در اثر مبارزات سياسي متحمل زندان‌ها، جسارت‌ها و شكنجه‌هاي روحي و رواني فراواني شد و از آنجايي كه مبارزات خويش را از حضرت امام (ره) مي‌آموخت لحظه‌اي سازش با ظلم را روا نداشتند و به همين دليل مورد بغض و كينه دشمنان بود.

خدمات اجتماعي

از خدمات انجام شده توسط آيت‌الله روحاني در استان مازندران مي‌توان به احداث پارك بزرگ نوشيرواني بابل، احداث پل كله بست، بازسازي مدرسه صدر، انجام خدمات فرهنگي، كمك به زلزله زدگان، بازسازي برخي از مناطق جنگي، كمك به سيل زدگان نكا، حل مشكلات مردم، تفقد از معلولان و بيماران، پيگيري احداث گشتارگاه صنعتي در بندپي و احداث پل موزيرج اشاره كرد.

وفات

سرانجام مرحوم آيت الله روحاني پس از عمري تلاش و مبارزه و آموختن علم و دانش به بسياري از شاگردان خويش در عصر 21 مهر ماه سال 78 همزمان با سالروز شهادت امام هادي (ع) دار فاني را وداع گفت و به جمع دوستان و همرزمان خويش پيوست.


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه