تبیان، دستیار زندگی
اجرای مقررات نوشته یا نانوشته بویژه در خصوص جذب مشارکت های مالی، بزرگترین آسیب را به انجمن اولیا و مربیان در مدرسه وارد می کند که حاصل آن ایجاد ذهنیت انجمن مساوی با پول است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگی که باید به صدا درآید

زنگ

هفته "پیوند اولیا و مربیان" آغاز می شود اما هنوز موانع جدی برسر راه پیوند اولیا و مربیان در مدارس وجود دارد.

برخی از خانواده ها تصور می کنند که تمام فرآیند تعلیم وتربیت برعهده آموزش و پرورش است اما مدارس به دلیل اینکه کمتر از 8 ساعت دانش آموزان را در اختیار دارند هرگز نمی توانند به مانند خانواده نقش مهمی در تعلیم و تربیت دانش آموزان ایفا کنند. فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان زمانی کامل می شود که آموزش و پرورش درکنار خانواده به ایفای نقش بپردازد و برای دستیابی به این مقصود راهی جز تعامل تنگاتنگ و موثر بین آن ها وجود ندارد. سال ها در آموزش و پرورش از پیوند اولیا و مربیان سخن گفته می شود اما نبود تفکر و برنامه ریزی منسجم، باعث شده همه اهداف این برنامه ها فقط در کاغذها باقی بماند. پیوند اولیا و مربیان از این نظر اهمیت پیدا می کند که هیچیک بدون دیگری نمی تواند تمام خواسته ها را محقق سازد و باید برای پیوند این دو کانون مهم اندیشه ای کرد. عدم انسجام فکری مسئولان ذیربط ، بی ثباتی مدیریت، نداشتن برنامه های بلند مدت و اجرای طرح های غیر کارشناسی از جمله آفت هایی است که کارایی نهاد انجمن اولیا و مربیان را در مدرسه با اختلال روبرو کرده است.

اجرای مقررات نوشته یا نانوشته بویژه در خصوص جذب مشارکت های مالی، بزرگترین آسیب را به انجمن اولیا و مربیان در مدرسه وارد می کند که حاصل آن ایجاد ذهنیت "انجمن مساوی با پول است " در میان خانواده‌هاست.

پیوند انجمن اولیا و مربیان زمانی تحقق می یابد که خانواده ها به خوبی با وظایف و ضرورت های فعالیت این نهاد در مدرسه آگاه شوند و آنگاه می توان در باره مشارکت های مالی و معنوی با اولیا سخن گفت.

اجرای مقررات نوشته یا نانوشته بویژه در خصوص جذب مشارکت های مالی، بزرگترین آسیب را به انجمن اولیا و مربیان در مدرسه وارد می کند که حاصل آن ایجاد ذهنیت "انجمن مساوی با پول است " در میان خانواده‌هاست. اگرچه مسئولان انجمن اولیا و مربیان بارها، ایجاد این ذهنیت در مردم را خلاف جریان و عملکرد جاری انجمن می دانند اما واقعیت این است که این ذهنیت همچنان در میان بسیاری از مردم باقی است. براساس اسناسنامه انجمن اولیاو مربیان، جمع آوری مشارکت های اولیا از جمله وظایف این انجمن در مدرسه است که باتوجه به نبود دستورالعمل مناسب در این زمینه، انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه به سلیقه خود به جمع آوری این کمک ها می پردارد.

راه درست

با اینکه وظایف انجمن در امور فرهنگی، آموزشی و تربیتی خیلی بیشتر از جذب این کمک ها توسط اعضای انجمن درمدرسه است، اما همه این وظایف موثر، تحت الشعاع مسایل مالی قرار گرفته و مردم انجمن را بنام جذب مشارکت مالی می شناسند. هفته پیوند اولیا و مربیان هر سال با برنامه های تکراری و خسته کننده 24 تا 30 مهرماه در مدارس سراسر کشور برگزار می شود اما دراین برنامه ها بدون آنکه ناکامی های این انجمن آسیب شناسی شود، به پایان می رسد. انجمن اولیا و مربیان برای حضور موثر در مدارس باید به آسیب شناسی فعالیت های گذشته خود بپردازد تا جایگاه خود را بیش از پیش در نزد مردم ارتقا دهد.

"ابوالفضل خادمیان" قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان می گوید: این ذهنیت غلطی است که انجمن اولیا و مربیان را با پول می‌شناسند و این ذهنیت باید اصلاح شود. وی اهداف انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس را ارائه کمک فکری، فرهنگی و اقتصادی به مدرسه و آموزش و پرورش دانست.

عدم انسجام فکری مسئولان ذیربط ، بی ثباتی مدیریت، نداشتن برنامه های بلند مدت و اجرای طرح های غیر کارشناسی از جمله آفت هایی است که کارایی نهاد انجمن اولیا و مربیان را در مدرسه با اختلال روبرو کرده است.

رییس سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش با جدیت به کمک خانواده‌ها آمده و بخش اعظمی از بار تربیتی فرزندان آن‌ها را بر عهده گرفته است.

وی گفت: انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس زمینه‌ساز مشارکت مردم در آموزش و پرورش بوده و اولیا باید از طریق انجمن‌ها با مدارس همکاری کنند و مربیان و کادر مدرسه نیز باید مطالبات اولیا را از طریق این انجمن‌ها پاسخگو باشند.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا و مربیان همسوسازی شیوه‌های تربیتی خانواده‌ها و آموزش و پرورش است و اساسا این انجمن باید به گونه‌ای فعالیت کند که شیوه‌های تربیتی این دو نهاد تاثیر گذار همسو و هم راستا شود؛ چرا که در غیر این صورت، وجود تضاد بین شیوه‌های تربیتی خانواده‌ها و مدرسه تاثیرات نامطلوبی شخصیت دانش‌آموز بر جای خواهد گذاشت. وی گفت: نهاد انجمن اولیا و مربیان در مدارس یک نهاد رسمی است، که هر گونه فعالیت و برنامه ‌ریزی آن نیز جدی و رسمی است و فقط یک نهاد نمادین و صوری نیست.

بازیاب

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

پیوند اولیاء و مربیان

تربیت از زاویه ی دیگر

تابستانی همراه با شادی و فعالیت

والدین همراه

از خانه تا جامعه تنها یك گام: مدرسه!

درهای مدرسه را باز کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.