تبیان، دستیار زندگی
سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در آخرین گزارشی که به کاخ‌سفید ارائه كرده گزارش داده‌اند كه در چهار سال گذشته قوای طالبان در افغانستان چهار برابر شده و از هفت هزار جنگجو ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طالبان 4 برابر شدند

طالبان

سرویس‌های اطلاعاتی آمریكا اعلام كردند كه تعداد شبه‌نظامیان طالبان اكنون چهار برابر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رادیو بین‌المللی فرانسه، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در آخرین گزارشی که به کاخ‌سفید ارائه كرده گزارش داده‌اند كه در چهار سال گذشته قوای طالبان در افغانستان چهار برابر شده و از هفت هزار جنگجو در سال ٢٠٠٦ میلادی به تقریباً 25 هزار تن در حال حاضر رسیده است.

بنا براین گزارش، برخی مشاوران «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریكا بر این عقیده‌اند که سرکوب طالبان در آن سوی مرز توسط پاکستان می‌تواند گرایش طالبان به سوی قدرت‌گیری را معکوس کند.

در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا میان این دو پیوندی نمی‌بینند و معتقدند که شورشیان طالبان به درجه‌ای از استقلال در عملیات خود دست یافته‌اند و توانسته‌اند حضور خود را در افغانستان تقویت کنند.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در آخرین گزارشی که به کاخ‌سفید ارائه كرده گزارش داده‌اند كه در چهار سال گذشته قوای طالبان در افغانستان چهار برابر شده و از هفت هزار جنگجو در سال ٢٠٠٦ میلادی به تقریباً 25 هزار تن در حال حاضر رسیده است

با این همه کاخ‌سفید معتقد است که نیروهای طالبان بسیار سیّال بوده و برخی از اعضای آنها می‌توانند به فرآیند سیاسی در افغانستان بپیوندند و این شاید از جمله عناصر مهم راهبرد تضعیف طالبان باشد.

کاخ‌سفید آمریکا اعلام کرد که باراک اوباما جمعه گفت‌وگوهای پرقدرتی با مشاوران ارشد خود در مورد چالش‌های سیاسی و امنیتی افغانستان و استراتژی واشنگتن در این کشور داشت.

اجلاس جمعه از جمله جلساتی است که رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد همچنان در روزهای آینده و به‌منظور بازبینی و تدقیق استراتژی این کشور در افغانستان برگزار کند.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده