تبیان، دستیار زندگی
وقتی به جای عنوان همسر، از کلمه شریک زندگی استفاده می کنیم در واقع می خواهیم بگوییم همسران به زندگی مشترک خود متعهد هستند. اکثر زوجهای دنیا زندگی مشترک خود را با شور و شوقی وصف نا پذیر آغاز می کنند اما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشبختی با تو آغاز می شود

سلسله ساسانی و عشق

وقتی به جای عنوان همسر، از کلمه شریک زندگی استفاده می کنیم در واقع  می خواهیم بگوییم همسران به زندگی مشترک خود متعهد هستند. اکثر زوجهای دنیا زندگی مشترک خود را با شور و شوقی وصف نا پذیر آغاز می کنند اما چه تضمینی وجود دارد که گذشت زمان باعث کاهش یا از بین رفتن این هیجان و علاقه وافر نشود؟پیمان زناشویی زمانی پا بر جا می ماند که زوجین شیفته یکدیگر بوده  و حامی هم باشند. اما براستی چگونه این مهم، امکان پذیر خواهد بود؟

برای پاسخ دادن به این پرسش توجه به مطالب زیر ، مفید و ضروری است:

توانایی خود را بشناسیم

درست است که زن و شوهر با هم خوشبختی یا اختلافات را شکل میدهند اما هر یک از زوجین نیز به تنهایی نقشی مهم و موثر در موفقیت یا شکست یک رابطه زناشویی دارند. اگر یکی از زوجین رفتارهای  مثبت و سازنده را در پیش گیرد می تواند زمینه تغییر واکنشها و پاسخهای طرف مقابش را فراهم کند.

خوشبختی با تو آغاز می شود پس نخستین اقدام برای موفقیت زناشویی،مسئولیت پذیری است.

وقتی مسئولیت رفتار خود را بپذیریم، دیگر جایی برای سرزنش دیگران و توجیه ما نمی ماند.

از قدرت انتخاب خود استفاده کنیم

همه ما از قدرت انتخاب باورها،احساسات و نگرش هابر خورداریم. وقتی به این مفهوم باور قلبی داشت باشیم ارتباطات ما معنادار تر خواهد شد. هر چند تسلط بر تمامی جوانب زندگی در دست ما نیست اما تعیین نگرشها و باورها در زندگی زناشویی در درست خودمان است.

الگوی ارتباطی خود را بشناسیم

تا به حال به نحوه رفتار خود با همسرتان توجه کرده اید؟ پاسخ به این سوال زمانی مهم تر و حیاتی تر می شود که زوجین از زندگی مشترک خود ناراضی باشند و زندگی زناشویی آنها تبدیل به یک کابوس برای آنها شده باشد. دکتر جان گاتمن روانشناس دانشگاه واشنگتن معتقد است که طرفین زمانی از نارضایتی زناشویی رنج می برند که تعاملات آنها دچار مشکل شده باشد. انتقاد، بی حرمتی، حالت دفاعی به خود گرفتن و مرزگذاری، زندگی زناشویی را خراب می کند.

انتقاد یعنی شکایت و نارضایتی دایم، غرغر کردن و مواخذه.

بی حرمتی یعنی با کنایه صحبت کردن و تحقیر شخصیت یکدیگر در حضور دیگران یا در خلوت.

دفاع یعنی با تحقیر همسرخود، قصد توجیه رفتارها و اشتباهات خود را داشتن و

مرزبندی کردن یعنی هیچ یک از زوجین قصد ندارد پیرامون مشکلات پیش آمده صحبت کنند و دایما از برقراری یک رابطه موثر و سودمند طفره می روند.

ارتباط شما با همسرتان چگونه است؟ آیا این مولفه ها در مورد ارتباطات زناشویی شما صدق می کند؟

رابطه ای خالی از مواخذه و سرزنش داشته باشیم

مشکلات رفتاری همسر مان را ایراد و نقطه ضعف او ندانیم بلکه زندگی مشرک را به مثابه ساختاری با دو ستون در نظر بگیریم که آسیب و صدمه به هر یک از دو ستون، این ساختار را متزلزل و در معرض تخریب قرار می دهد.

رویکردی واقع بینانه در زندگی مشترک خود اتخاذ کنیم

یکی از گرایشات نادرستی که در وجود بسیاری از ما انسانها وجود دارد، کمال گرایی است. منظور از کمال گرایی، درخواست فرد برای داشتن زندگی عاری از خطا و اشتباه است. این رویکرد باعث ایجاد زندگی  پر از ناکامی می شود و باعث می شود دلسردی و ناامیدی بر زندگی این دسته از افراد سیطره یابد. داشتن این نوع طرز تفکر نه تنها زندگی فردی ما را با مشکلات بسیاری همراه می سازد بلکه در روابط زناشویی ما نیز تاثیر مهم تری خواهد داشت. چرا که این طرز تلقی و کمال گرایی در رابطه ما با همسرمان نیز وجود داشته  و موجبات یاس از همسر را نیز شکل می دهد. در حالی که اگر باور کنیم که ما و همسرمان انسان هستیم و جایز الخطا، بخش عمده ای از این ناامیدی ها از رابطه زناشویی مان حذف می شود و می توانیم در مورد خودمان و هسرمان واقع بین تر باشیم و به جای نا امیدی، به دنبال اصلاح اشتباهات خود باشیم.

ادامه دارد...

مریم عطاریان- بخش خانواده و زندگی

مقالات مرتبط:

قاضی های ناشی قضاوت نکنید!

باید های درد سر ساز

در ازدواج ، واقع بین باش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.