تبیان، دستیار زندگی
علاوه برلزوم آشنایی پدر و مادر بر اطلاعات روز و فناوری های جدید آنها باید بر نیاز های رشدی فرزندان خود نیز آگاهی داشته باشند و با دارا بودن گوش هایی شنوا روحیه پذیرش را در آن ها بیفزایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدر و مادر ها پررنگ شوید

خانواده

در جوامع امروزی ما، نقش پدر و مادر تا حدودی سست شده و تاثیرات آنها در خانواده کمرنگ شده به دلیل گسترش و ارتباطات و جهانی شدن، نقش قدیمی خانواده در تربیت و هدایت فرزندان کاهش یافته است. به راستی چرا بعضی از پدر ومادرها با فرزندان بیگانه شده اند؟ چرا نسبت به حقوق هم بی تفاوتند؟ چرا در بعضی از خانواده ها، کلمات مهر آمیز جای خود را به پرخاشگری و بی پروایی داده است؟ به نظر می رسد مشکل بزرگ انسان امروز، فراموشی و غفلت از کارکردهای خانواده در حیطه ای مختلف و نقش آفرینی آن است. زندگی ماشینی، فرصت فکر کردن را از آدمی گرفته و سبب تغییر هویت او شده. او از یاد برده که خانواده، در همه ابعاد زیستی، روحی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفای نقش می کند .

جوان امروزی به محبت و درک شدن توسط والدین بیش از خوراک و پوشاک احتیاج دارد.

در جامعه امروز، خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه و مهمترین واحد یک جامعه، با تهدیدات متعددی رو به رو است؛ تهدیداتی که در صورت غفلت و عدم هوشیاری، ضربات جبران ناپذیری را بر پیکر خانواده ها وارد خواهد کرد، نقش خانواده در وجود و شخصیت افراد و رابطه آنها با جامعه و عصر تکنولوژی و ارتباطات، بسیار زیاد و البته حساس می باشد.

از این رو شاید لازم باشد تا خانواده ها نسبت به دو محور اصلی و لازم الاجرای جوامع امروزی دقت بیشتری داشته باشند.

*امام جعفر صادق (ع) : هر كه با خانواده اش خوشرفتاری كند ، عمرش طولانی شود .من حسن بره بأهل بیته مد له فی عمره .

الف – نیازهای اساسی جوانان و نوجوانان

والدین برای ایفای نقش خود باید نیازهای اساسی فرزندان خود را بشناسند که مهمترین آنها عبارتند از:

1- آرامش در خانواده، زیرا فرزندان به محیطی آرام و بدون تنش نیاز دارند، جوانان بزهکار و معتاد غالبا در خانواده هایی رشد کرده اند که از طلاق و بگو مگوها و بحث های پدر و مادر، ناآرام بوده است.

خانواده

2- محبت و صمیمیت اعضای خانواده؛ فرزندان به محبت پدر و مادر نیاز دارند. متاسفانه بعضی از والدین، به خاطر مشکلات زندگی ماشینی، با فرزند خود در ارتباط دائم نیستند و نیاز فرزندان خود را محدود به خوراک و پوشاک می دادند و از وضعیت بد آنان اظهار ندامت می کنند و می گویند: «ما شب و روز مشغول کار و تلاش هستیم تا فرزندمان در رفاه باشد و احساس نیاز نکند». در حالی که جوان امروزی به محبت و درک شدن توسط والدین بیش از خوراک و پوشاک احتیاج دارد.علاوه برلزوم  آشنایی پدر و مادر بر اطلاعات روز و فناوری های جدید آنها باید بر نیاز های رشدی فرزندان خود نیز آگاهی داشته باشند و با دارا بودن گوش هایی شنوا روحیه پذیرش را در آن ها بیفزایند. نوجوانی که در ذهن هزاران چرا و پرسش می پروراند نیاز به دوست و همراهی دارد که پاسخ صحیح  را در اختیارش بگذارد تا از روبرو شدن با منابع غیر موثق خودداری کند.

ب- به روز بودن اطلاعات و آگاهی های والدین

پدر و مادر امروز باید از اوضاع و احوال حاکم بر جامعه جهانی آگاه باشد تا بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند. جهان در آغاز هزاره سوم، با شتابی تصاعدی، شاهد شکل گیری تحولات و تغییرات عمیق در بسیاری از ابعاد است. جهان پهناور ما، اکنون به دهکده ای بزرگ تبدیل شده که در آن، تبادل افکار و اطلاعات و علوم و فنون و هنرها به میزان حیرت آوری در جریان است. یکی از پیامدهای این فرآیند، کوچکتر شدن ابعاد خانواده و کاهش نقش خانواده می باشد. به روز بودن والدین و آشنایی آنها به مسئله تفاوت نسل ها و تغییرات ناشی از گذر زمان، در فرآیند تربیت، از مهمترین عوامل موفقیت در تربیت است.

خانواده در جهان کنونی وقتی می تواند وظایف خود را در شرایطی دشوارتر از گذشته به انجام رساند که از دو عنصر دین و زمان غفلت نکند

امام صادق(ع) می فرمایند: نهر که با زمانه خودش آشنا باشد، در آماج اشتباهات قرار نمی گیرد.»

و از همه مهم تر، خانواده در جهان کنونی وقتی می تواند وظایف خود را در شرایطی بسیار ناهمگن تر و دشوارتر از گذشته به انجام رساند که از دو عنصر دین و زمان غفلت نکند و با الهام از تعالیم آسمانی و بهره گیری از دستاوردهای علوم بشری به تفاهم، همدلی مشارکت و گفتگو و تعامل، تاکید کند.

پی نوشت: * اصول كافی ، ج 3 ، ص 165

خانواده سبز همراه با اضافات

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

خانواده تان را ثروتمند کنید!

خانواده آسمانی

جایی برای تامین تمام نیاز ها

سایبانش همه عشق

فرزند سالاری

این یک فاجعه است!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.