تبیان، دستیار زندگی
عملیات ثامن‏ الائمه علیهم السلام در یک نگاه تاریخ: 5/7/60 با رمز مقدّس (نصر من الله و فتح قریب) هدف: تصرف پل‏های دشمن بر روی رود کارون، تصرف و تامین جاده آبادان- ماهشهر و آبادان- اهواز، شکست محاصره آبادان و انهدام نیروهای دشمن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمانده محور دارخوین (1)

عملیات ثامن‏ الائمه علیهم‏السلام

به روایت سرلشکر شهید حسن باقری

عملیات ثامن الائمه

مقدمه :

تاریخ عملیات : 5/7/60

رمز : با رمز مقدّس (نصر من الله و فتح قریب)

هدف: تصرف پل‏های دشمن بر روی رود کارون، تصرف و تامین جاده آبادان - ماهشهر و آبادان - اهواز، شکست محاصره آبادان و انهدام نیروهای دشمن

نیروها عمل کننده: سپاه و ارتش

مناطق و تاسیسات آزاد شده:

* جاده آسفالته ماهشهر- آبادان و جاده اهواز- آبادان

* کارخانه قایق‏سازی و کارخانه شیر پاستوریزه.

* تصرف و انهدام سه پل مواصلاتی دشمن بر روی رود کارون.

* پاکسازی 150 کیلومتر مربع از خاک خوزستان

تجهیزات منهدم شده دشمن: حدود 90 دستگاه تانک و نفربر ، حدود 100 دستگاه خودرو ، چندین انبار مهمات ، 2 پل پی ام پی

یگان‏های منهدم شده دشمن: انهدام لشکر 3 رزهی شامل 8 تیپ مکانیزه تیپ 6 زرهی و دو تیپ دیگر تحت امر این لشکر.

غنایم: 160 دستگاه تانک و نفربر ، 150 دستگاه خودرو ، 30 دستگاه بولدوزر ، 5 قبضه توپ 152 میلمتری ، 2قبضه کاتیوشا ،تعدادی تفنگ 106 میلیمتری و سلاح سبک و سنگین ، مقدار زیادی مهمات و سلاح انفرادی

تعداد کشته و زخمی دشمن: بیش از 2000نفر کشته و زخمی

تعداد اسرا: 1800 نفر

در جلسه‏ای که بعد از عملیات ثامن‏الائمه تشکیل شد، فرماندهان سپاه عملکرد محورهای عملیاتی مربوط را بیان کردند. آنچه می‏خوانید، بیانات حسن باقری فرمانده محور دارخوین است.

با توجه به تجربه‏هایی که از حملات پیش داشتیم و بر خلاف روشی که عراق نسبت به نیروهایش عمل می‏کرد و آنها را در بی خبری کامل می‏گذاشت، سعی ما این بود که طرح عملیات و نکاتی را که درباره‏ی حمله به آنها رسیده بودیم، برای تمامی فرماندهان تا رده 22 نفر توضیح دهیم و آنها را توجیه کنیم. در سطح محور دارخوین تعداد فرماندهان به بیش از 50 نفر می‏رسید و سعی ما بر این بود که تمامی را از جزئیات طرح آگاه کنیم تا آنها اظهارنظر کرده و در زمان حمله آگاهانه عمل کنند. در این راستا تعداد زیادی عکس هوایی و کالک‏های 12000/1 تهیه شد تا فرماندهان در حین عملیات از آنها استفاده کنند و در ضمن چون ممکن بود در جریان عملیات یکی از فرماندهان شهید یا خدا نکرده اسیر شود، به آنها یاد آور شده بودیم که کاملاً از نقشه‏ها حفاظت کنند.

از آنجا که دشمن از پیش به دلیل نقل و انتقالات و سر و صدای زیاد متوجه حمله شده بود، شروع به شلیک منور کرد. به طوری که هربار سه تا چهار منور می‏زد.

فاصله‏ی خاک‏ریز ما تا هدف‏ دارخوین حدود 7 تا 8 کیلومتر بود و نیروی پیاده تنها می‏توانست در زیر آتش توپخانه دشمن 3 کیلومتر از این مسیر را پیش برود. بنابراین مجبور بودیم از راه‏های مختلف حمله کنیم... قرار بود نیروها ساعت 1: 0 بامداد به خاک‏ ریز دشمن سرازیر شوند. البته از آنجا که دشمن از پیش به دلیل نقل و انتقالات و سر و صدای زیاد متوجه حمله شده بود، شروع به شلیک منور کرد. به طوری که هربار سه تا چهار منور می‏زد. هر چند شلیک منورها شدید بود، اما با لطف و عنایت خدا، برادران توانستند بدون آن که دیده شوند تا 200 و 300 متری خاک ریز دشمن پیشروی کنند.

همچنین برادران گروه مهندسی سپاه نیز توانستند با زحمات و تلاش فراوان 7 معبر میدان مین را باز کنند تا به خاک ریز دشمن برسند در این حمله 11 گروهان 90 نفره سپاه و 2 گردان 300 نفره ارتش به صورت ادغام شده شرکت کردند. بدین ترتیب که یک گردان ارتش و 4 گروهان 90 نفره از بالا و یک گردان و 5 گروهان سپاه از پایین (نهرشادگان) وارد عمل شدند. در این میان تنها 4 گروهان احتیاط از سپاه در نظر گرفته بودیم و یک گروهان احتیاط هم برای تیپ 3 که در این محور با سپاه همکاری می‏کرد در نظر گرفته شد. سازماندهی گروهان‏های سپاه براساس تجربه‏های گذشته بود. هر گروه 22 نفر 3 نفر آرپی‏ جی‏ زن داشت و هر 71 نفر 22نفر تخلیه مجروح، اسیر و تدارکات داشتند. این وضعیت بی‏نظیر بود. به طوری که مجروحین ما خیلی زود تخلیه شدند هر چند با کمبود آمبولانس رو به رو بودیم. از آن جا که دشمن به خط اول توجه زیادی کرده بود، در حد فاصل کارون و جاده اهواز -  آبادان مقاومت شدیدی کرد به طوری که سقوط نیروهایش ساعت‏ها به طول انجامید.

عملیات ثامن الائمه

اما از شرق جاده آبادان – اهواز بهتر توانستیم عمل کنیم. به طوری که خاک ریز اول و دوم و سوم سقوط کردند. البته از آنجا که حمله با اختفای بیشتری انجام شده بود، خاک ریز سوم سریع‏تر از دو خاک ریز دیگر سقوط  کرد و تا ساعت 3 و 30 صبح برادران توانستند پیاده 5 کیلومتر از نهر شادگان پیشروی کنند و خط را به جاده اهواز - آبادان برسانند. در ساعت 3:00 تا صبح دشمن به مرکز خود اطلاع داد: خاک ریز سوم ما را هم دور زده‏اند و محاصره شده‏ایم.

این در حالی بود که خط مقدم هنوز مقاومت می‏کرد و به رغم آن که برادران به دشمن رسیده بودند، هر آن ممکن بود که از بالا و پایین تهدید شوند. در ساعت 5 صبح هنگام روشن شدن هوا، برادران پیشروی خود را تا کناره رود کارون ادامه دادند و عقبه دشمن را کاملاًٌ بستند. در ساعت 6 صبح از آنجا که خط دوم دشمن هنوز مقاومت می‏کرد، به یکی از واحدهایی که از پایین حمله می‏کرد، گفتیم که به سمت شمال حمله کند و خود را به سمت حمله‏ای که از بالا شده بود، بکشاند و منطقه را پاکسازی کند از ساعت 30: 5 تا 6 صبح آخرین خاک ریز که خاک ریز دوم دشمن بود، پاکسازی شد و برادران به سرعت توانستند از خمپاره اندازهای موجود دشمن استفاده کنند. همچنین ترتیبی داده شده بود تا خمپاره‏های 81، 82، 60 م. م که قابلیت تحرک بیشتری دارند، برای انتقال به سمت پایین آماده باشند.

اصابت گلوله‏ی توپ به منبعی که نفت از آنجا پخش می‏شد، نفت‏ها را در ساعت 2:00 صبح مشتعل کرد و دود بسیار غلیظی در منطقه پخش شد که نقل و انتقال در پشت جبهه را اندکی با رکود روبرو کرد .

در ساعت 6 صبح با وجود اینکه دشمن نیروهای جنوب نهر را آماده باش کامل داده بود و حتی نیرویی را در شمال و شرق جاده آسفالت آماده می‏کرد که از پل نهر شادگان بالا بیاید، نیروهای خودی با تحکیم پدافند در شمال شادگان خود را به دو پل دشمن رساندند و آماده شدند تا به جنوب نهر بروند در کنار این طرح، برادران طرح دیگری برای آتش زدن رودخانه کارون و قطع ارتباط شرق و غرب این رودخانه با همکاری شرکت نفت و دیگر نهادها داشتند که بر اساس آن با استفاده از لوله‏های نفت از اوایل شب بر رودخانه‏ی کارون نفت سیاه ریخته می‏شد که در نقاط شمالی 1تا 3 سانتی‏متر عمق داشت و هر چه پایین‏تر می‏رفت پخش و در ساعت 5 صبح آتش زده می شد تا به این ترتیب ارتباط عراق در دو سمت شرق و غرب کارون قطع شود. طرحی که به اجرا در نیامد. چرا که اصابت گلوله‏ی توپ به منبعی که نفت از آنجا پخش می‏شد، نفت‏ها را در ساعت 2:00 صبح مشتعل کرد و دود بسیار غلیظی در منطقه پخش شد که نقل و انتقال در پشت جبهه را اندکی با رکود روبرو کرد با این حال مجدداً عنایت خدا ما را یاری کرد و به علت بادی که در منطقه بود، دود به سمت زمین کشیده شد. به این ترتیب یک ساعت جاده‏ی محمّدیه - دارخوین بسته بود و مجروحان مادر منطقه ماندند .

                                                                                         ادامه دارد ... .

مطالب مرتبط :

پیام امام پس از عملیات ثامن الائمه

عکس عملیات ثامن الائمه (1)

عکس عملیات ثامن الائمه (2)

کتابشناسی عملیات شکست حصر آبادان

عملیات ثامن الائمه

تاریخ جنگ (پنجم مهر ماه)


منبع :

ماه نامه شمیم عشق