تبیان، دستیار زندگی
به کمک سیم‌بر سیخ‌ها را به طول مناسب ببرید سپس پنج‌ضلعی مرکزی گنبد را بسازید. پنج سیخ کوتاه به آب‌نبات سبز وصل شده و انتهای آن‌ها در ٥ آب‌نبات قرمز فرو برده شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت گنبد هندسی

در پروژه‌ای که اکنون در صدد ساخت آن هستیم، می خواهیم یک گنبد هندسی بسازیم.

وسایل مور نیاز

٩٠ سیخ ٢٠ سانتی‌متری

٨٥ سیخ ١٩ سانتی‌متری

٨٠ سیخ ١٦.٥ سانتی‌متری

١١ آب‌نبات سبز

١٥ آب‌نبات نارنجی

٥٠ آب‌نبات قرمز

نوار چسب شفاف

به کمک سیم‌بر، سیخ‌ها را به طول مناسب ببرید سپس پنج‌ضلعی مرکزی گنبد را بسازید. پنج سیخ کوتاه به آب‌نبات سبز وصل شده و انتهای آن‌ها در ٥ آب‌نبات قرمز فرو برده شود.

ساخت گنبد هندسی

بعد، پنج سیخ متوسط همانند شکل زیر در آب‌نبات‌های قرمز فرو برده شده، بدین ترتیب پنج‌ضلعی غیر مسطحی حاصل می‌شود. اکنون می‌بینیم که با چسباندن سیخ‌ها با طول‌های مختلف، بالای گنبد شکل گرفته‌است.

ساخت گنبد هندسی

گنبد از چند پنج‌ضلعی و شش‌ضلعی ساخته می‌شود. این پنج‌ضلعی و شش‌ضلعی به شکل خاص کنار هم قرار گرفته‌اند. هر یک از پنج وجه پنج‌ضلعی به شش‌ضلعی وصل است (سعی کنید این موضوع را در شکل نهایی کامپیوتری پایین صفحه بررسی کنید). شش‌ضلعی‌ها از سیخ‌های خیلی بلند ساخته می‌شوند. وجه‌های مشترک بین پنج‌ضلعی و شش‌ضلعی تماماً از سیخ‌های متوسط ساخته می‌شود. در ساخت گنبد، آب‌نبات سبز را در مرکز پنج‌ضلعی و آب‌نبات نارنجی را در مرکز شش‌ضلعی و آب‌نبات قرمز را در هر جای دیگر استفاده نموده‌ایم.

ساخت گنبد هندسی

وقتی ٥ شش‌ضلعی به پنج‌ضلعی مرکزی وصل شدند، و پنج آب‌نبات سبز دیگر به انتهای بین شش‌ضلعی‌ها وصل شد، ما ساختاری شبیه گنبد داریم.

این حداکثر کاری است که می‌توانیم فقط با آب‌نبات انجام دهیم. در این مرحله تمام وزن گنبد توس آب‌نبات‌های پایینی تحمل می‌شود. اما آب‌نبات فقط مقدار کمی از وزن را می‌تواند (قبل از بیرون آمدن سیخ از آن) تحمل کند.

ساخت گنبد هندسی

ما این مشکل را به کمک نوار چسب شفاف حل نموده‌ایم. تنها کاری که باید انجام دهیم برای آب‌نبات‌های قرمز و نارنجی است، در این محل‌ها، سیخ‌ها به صورت جفت (از طریق آب‌نبات) وصل هستند. یک انتهای نوار چسب ١٠ سانتی‌متری را به یک سیخ وصل نموده، سپس نوار را روی آب‌نبات به سمت سیخ مقابل بخوابانید و سپس کناره‌های چسب را حول سیخ خم کنید تا وجوه چسبناک به یکدیگر محکم نگه داشته شوند.

ساخت گنبد هندسی

بدین ترتیب گنبد به اتمام می‌رسد. اما این گنبد برای جابه‌جایی مناسب نیست زیرا آب‌نبات‌ها سنگین هستند و به اندازه‌ی کافی سیخ‌ها را محکم نگه نداشته‌اند. اما این پروژه مفاهیم اصلی را در اختیار ما می‌گذارد و با رنگ‌بندی که دارد به خوبی منظم و طبقه‌بندی شده‌است. تصویر کامپیوتری زیر نشان دهنده پروژه کامل شده گنبد هندسی می باشد.

شما می توانید با تغییر درصد اندازه های سیخ ها گنبد های هندسی با ابعاد کوچک و بزرگ تهیه کنید، به عنوان مثال شما می توانید یک گنبد هندسی جهت لانه پرندگان خانگی خود بسازید.

ساخت گنبد هندسی