تبیان، دستیار زندگی
ایران در مقایسه با سایر کشورها و کشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، بودجه کمتری را صرف امور نظامی می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 دروغ بزرگ درباره ایران

به گزارش شبکه ایران به نقل از آنتی‌وار، "جان کول"  استاد دانشگاه میشیگان آمریکا و محقق بزرگ در زمینه تاریخ ادیان در مقاله‌ای نوشت: 10 باور درباره ایرانیان رواج دارد که به دور از واقعیت است.

جان کول

وی در توضیح این 10 باور و اصل حقیقت ماجرا نوشت:

اولین باور : ایران متجاوز است و برای اسراییل، ‌آمریکا و همسایگانش تهدید به شمار می‌رود.

حقیقت: تاریخ ایران هیچ تجاوزگری را به خاطر ندارد و دکترین نظامی مقامات ایرانی "پیشدست نبودن در حمله" است و این دکترین دفاعی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران و فرمانده کل قوا در ایران است.

دومین باور : ایران کشوری جنگ طلب با تسلیحات خطرناک است که برای صلح جهانی خطرناک می‌باشد.

حقیقت: بودجه نظامی سالانه ایران 6 میلیارد دلار است درحالی که بودجه نظامی سوئد،‌ سنگاپور و یونان بسیار بیشتر است. قابل توجه است که ایران حدود 70 میلیون جمعیت دارد که در مقایسه با کشورهای مذکور از کثرت جمعیت بیشتری برخوردار است و آن کشورها بسیار کوچکتر از ایران هستند اما دارای بودجه نظامی بیشتری هستند و ایران در مقایسه با سایر کشورها و کشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، بودجه کمتری را صرف امور نظامی می‌کند.

باور سوم : ایران اسراییل را تهدید به حمله نظامی کرده تا " اسراییل را از روی نقشه محو کند".

حقیقت: هیچ مقام اجرایی ایران اسراییل را به حمله نظامی تهدید نکرده است زیرا دکترین نظامی ایران مبنی بر" عدم حمله پیشدستانه" است. رییس‌جمهور ایران نیز تاکید کرده است که کشورش تهدیدی برای هیچ‌کس محسوب نمی‌شود حتی اسراییل.

تاریخ ایران هیچ تجاوزگری را به خاطر ندارد و دکترین نظامی مقامات ایرانی "پیشدست نبودن در حمله" است و این دکترین دفاعی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران و فرمانده کل قوا در ایران است

باور چهارم : آیا احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران تهدید نکرده است که "اسراییل را از نقشه محو خواهد کرد"؟

حقیقت: احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران سخن آیت‌الله خمینی را که گفته بود" این رژیم اشغالگر قدس باید از صفحه روزگار محو شود" را بیان کرده است. این به معنای این نیست که ایران با تانک یا موشک به اسراییل حمله می‌کند. این بدین معناست که این رژیم مانند اتحاد جماهیر شوری از هم می‌پاشد و تهدید به کشتن کسی مطرح نیست.

باور پنجم : مگر ایرانیان منکر هولوکاست نیستند؟

حقیقت: بعضی بله و بعضی خیر. برخی از ایرانیان دانشگاهی هولوکاست را قبول دارند اما برخی دیگر هولوکاست را افسانه می‌دانند و برخی نیز معتقدند نباید بدون تحقیق چنین پدیده‌ای را پذیرفت. اما هیچ‌کدام اسراییل را به این دلیل نمی‌خواهند مورد حمله قرار دهند.

باور ششم : ایران مانند کره شمالی دارای برنامه تسلیحات هسته‌ای فعال است و هر دوی آن‌ها تهدیدی برای جهان هستند.

حقیقت: ایران دارای تاسیسات هسته‌ای نطنز  در نزدیکی اصفهان است که بنابر اظهاراتشان برای تولید انرژی است. همه مقامات ایرانی استفاده از این تسلیحات را برای ساخت بمب هسته‌ای رد کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مکرر اعلام کرده است که مدارکی که اثبات کننده تلاش ایران برای ساخت بمب ‌اتمی باشد نیافته است و گزارش سال 2007 نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز این امر را تاکید کرده است که ایران دارای برنامه‌های تحقیقاتی تولید بمب‌هسته‌ای نیست. باید توجه داشت: آلمان، اسراییل و اخیراً اروپا که به برنامه‌های هسته‌ای ایران بدبین شده‌اند، پیش از این نیز درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق اشتباه بدی کردند.

جان کول

باور هفتم : غرب اخیراً تاسیسات هسته‌ای مخفی ایران را که برای تولید تسلیحات هسته‌ای است، در نزدیکی قم کشف کرده است.

حقیقت: ‌ایران هفته گذشته در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از احداث دومین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم خود خبر داد که برای مصارف صلح‌آمیز کاربرد دارد. در آن هیچ‌گونه تجیهیزات هسته‌ای فعلاً وجود ندارد و به صورت تکنیکی ایران قانون منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نقض نکرده است. ایران به آژانس اجازه داده تا از این تاسیسات بازدید شود و نمی‌تواند در این کارخانه که زیر نظر بازرسان آژانس قرار خواهد گرفت بمب‌ تولید کند همانطور که در نطنز نمی‌تواند. اما آمریکایی‌ها هنوز تهدید می‌کنند که تاسیسات نطنز را هدف حمله قرار خواهند داد.

باور هشتم : جهان باید ایران را نه تنها به خاطر برنامه ‌هسته‌ای این کشور بلکه به دلیل رژیم ظالم حاکم بر آن که بنا به باور برخی در انتخابات هم تقلب کرده‌ تحریم کند.

حقیقت: اصلاح‌طلبان که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خوردند از جامعه جهانی خواسته‌اند که از تحریم ایران خودداری کند زیرا این تحریم‌ها به مردم ایران صدمه می‌زند و در حقیقت با نظام حاکم بر این کشور در تضاد نیستند.

باور نهم : رژیم ایران غیرقانونی و ظالم است و نباید با آن‌ها وارد همکاری شد.

حقیقت: اگر رجال سیاسی ایران غیرقانونی و ظالم هستند پس چرا به هیچ‌یک از همسایگان خود حمله نمی‌کنند؟ صدام حسین رییس جمهور عراق ایران و کویت را مورد حمله قرار داد، اسراییل به بیش از یک همسایه خود حمله کرده است. اما ایران هیچ جنگی را شروع نکرده است. سردمداران آمریکا نیز یکی از گروه‌هایی هستند که چین را به دلیل داشتن دانش هسته‌ای تهدید به حمله کرده ‌بودند.

ایران در مقایسه با سایر کشورها و کشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، بودجه کمتری را صرف امور نظامی می‌کند

باور دهم : جامعه جهانی نباید از تحریم ایران عقب‌نشینی کند و نباید نسبت به این کشور نگران نباشد حتی در صورتی که این کشور یک تهدید هسته‌ای نباشد.

حقیقت: ‌تاسیسات هسته‌ای که ایران از آنها استفاده می‌کند برای بازرسان آژانس برای بازدید باز است. این روزها به راحتی می‌توان گفت که کدام کشورها در صدد ساخت بمب‌اتمی هستند. آنهایی که درصدد ساخت تاسیساتی برای تولید آب سبک هستند(برای ساخت بمب اتم نامناسب است) یا کشورهایی که درحال ساخت تاسیسات برای تولید آب سنگین هستند( برای ساخت بمب اتم مناسب است)؟

اما کارخانه‌هایی که توان غنی‌سازی اورانیوم تا 5 درصد را دارند و دائم از سوی بازرسان آژانس مورد بررسی قرار می‌گیرد چطور می‌توانند به غنی‌سازی تا 90 درصد که برای ساخت بمب‌اتم مناسب است برسند. اسراییل، پاکستان و هند خطرناک‌تر از ایران هستند زیرا این‌ها از امضای قرارداد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده‌اند و هیچ یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز به آن‌ها کاری ندارند.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده