تبیان، دستیار زندگی
اکنون در صدد ساخت شمع شناوری هستیم که به کمک نیروی مغناطیسی بتواند بالا و پایین حرکت کند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمع شناور

اکنون در صدد ساخت شمع شناوری هستیم که به کمک نیروی مغناطیسی بتواند بالا و پایین حرکت کند.

وسایل مورد نیاز

١- شمع کوچک

٢- مهره‌ی آهنی ( قطر این مهره باید کم‌تر از قطر شمع باشد).

٣- باتری کتابی

٤- سیم لاکی

٥- دو عدد سیم سر سوسماردار

ابتدا سیم لاکی را به صورت سیم حلقه درآورید. برای این منظور سیم را روی بدنه لیوان چند دور بپیچید. برای این پروژه حدود ٢٠ دور سیم کافی است. در ضمن سیم حلقه را طوری درست کنید که بتوان آن را تا حدودی در لیوان به بالا یا پایین حرکت داد. روکش لاکی انتهای سیم را به وسیله‌ی سمباده یا کاتر بردارید. به دو سر سیم حلقه، دو سیم سوسماری وصل کنید.

ساخت شمع شناور

شمع را در لیوان قرار دهید. شمع در آب شناور (روی آب) می‌ماند. در این پروژه لازم است شمع در آب قوطه‌ور باشد. برای این منظور باید به آن وزنه‌ای وصل نمود. مهره‌ی آهنی که در اختیار دارید را با فشار در ته شمع فرو کنید. اگر این کار دشوار بود مهره را با دَم‌باریک گرفته، روی اجاق گاز، گرم کنید. سپس آن را با فشار در ته شمع جادهید.

ساخت شمع شناور

حال سیم‌حلقه را دور لیوان (در بیرون آن) و شمع را در لیوان قرار دهید. سیم حلقه حدود ٤ سانتی‌متر بالاتر از کف لیوان قرار داشته باشد. اگر سیم حلقه در جای خودش محکم قرار نگرفت آن را با نوار چسب شفاف به بدنه‌ی لیوان بچسبانید. داخل لیوان آب بریزید. با توجه به مهره‌ای که به ته شمع وصل کرده‌اید باید شمع در آب قوطه‌ور شود.

ساخت شمع شناور

اما اگر شمع روی آب آمد سعی کنید به کمک چاقو مقداری از بالای شمع را ببرید. سپس شمع را در آب بگذارید. این کار را آنقدر انجام دهید تا شمع در آب قوطه‌ور شود.

حال دو سر دیگر سیم سوسماری را به باتری وصل کنید.

ساخت شمع شناور

چه می‌بینید؟ با قطع کردن مسیر جریان چه روی می‌دهد؟

در تصویر زیر می توانید عملکرد وسیله ای را که ساخته اید مشاهده نمایید.

ساخت شمع شناور

طرز کار پروژه

وقتی سیم حلقه به باتری وصل می‌شود به آهن‌ربای الکتریکی تبدیل می‌شود. آهن‌ربای الکتریکی به مهره‌ نیروی جاذبه وارد نموده و آن را بالا می‌کشد. مهره به همراه خود، شمع را نیز بالا می‌آورد.

بازگشت