تبیان، دستیار زندگی
برای صحبت کردن زمانی را تعیین نمایید که تغییر نکند. درباره ی زندگی روزانه خود صحبت کنید و از کودک نیز بخواهید درباره روز خود صحبت کند. این کار یک نوع داستان گویی خاص است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سن و سال نمی شناسد

کودک و مطالعه

در مقاله کتابخوان تربیت کنید به شرح چند نکته مهم در این باره پرداختیم که چه راهکارهایی برای تربیت کودکی علاقمند به مطالعه می تواند مفید باشد . درادامه قصد داریم به ذکر نکات دیگری بپردازیم.

وقتی را برای صحبت کردن تعیین کنید. برای صحبت کردن زمانی را تعیین نمایید که تغییر نکند. درباره ی زندگی روزانه خود صحبت کنید و از کودک نیز بخواهید درباره روز خود صحبت کند. این کار یک نوع داستان گویی خاص است.

در خودرو، فضایی مناسب برای صحبت فراهم کنید. برای برقراری ارتباط با فرزندتان، وقتی را در مورد این که چه چیزی از پنجره ی ماشین می بینید، قصد دارید به کجا بروید، قبل از سوار شدن به خودرو چه اتفاقی افتاده است، صرف کنید. این فرصت ها دست به دست هم می دهند و مهارت زبانی کودک را می سازند. بعدها این مساله موجب ظهور رازها، ترس  ها، نگرانی ها و امیدها خواهد شد. شما باید در این زمان خاص رادیو تلفن همراه تان را خاموش کنید.

به مسایل با دقت نگاه کنید . هنگامی که از شما سوال می شود، وضعیت هوا چطور خواهد بود؟ پاسخ این سوال ها را با دقت برای آنها بیابید و برای شان بخوانید. این مساله نشان می دهد که چطور شما مطالب را می یابید و مشکلات را با کتاب حل می کنید.

داستان هایی را که کودک برای شما می گوید بنویسید، یا به او کمک کنید تا یک نامه به دوست یا خویشاوندان بنویسد. تا جایی که امکان دارد اسمش را بنویسد و برایش با خط خطی هایی که می کشد امضایی مشخص کنید.

موقع خواب برای کودک قصه بگویید. داستان هایی برایش بسازید. توجه کنید چه داستان هایی را که با صدای بلند می خوانید و چه داستان هایی را که می گویید، این ها باید بخشی از برنامه زمان خواب طفولیت کودک باشد. هرگز قصه ی زمان خواب را برای تنبیه کودک ترک نکنید؛ این مسئله را بسیار جدی بگیرید. به بچه های تان داستان خودش را بگویید از آلبوم های عکس خود کودک برای به فعالیت واداشتن و توصیف استفاده کنید و درباره ی اتفاقات و مناظر عکس ها صحبت کنید. تعطیلات تابستان یا رفتن به منزل مادربزرگ می تواند هم داستان خیالی باشد و هم حس داستان سرایی را تقویت کند.

کودک و مطالعه

یک داستان نویس باشید.داستان هایی را که کودک برای شما می گوید بنویسید، یا به او کمک کنید تا یک نامه به دوست یا خویشاوندان بنویسد. تا جایی که امکان دارد اسمش را بنویسد و برایش با خط خطی هایی که می کشد امضایی مشخص کنید. مهارت های نوشتاری کودک برای سالیان درازی در خیال و تصور او نهان است. بنابراین اجازه ندهید بروز این مهارت ها به عقب افتد. کمک کنید عقایدش را بنویسد و بداند که نوشته ها با ارزش می باشند و راهی برای فهماندن عقاید به دیگران هستند.

از نوارها استفاده کنید. برای برقراری ارتباط بین لغات نوشتاری و شکل گفتاری، برای بچه های بزرگتر از پیش دبستان از کتابهایی که دارای نوار هستند استفاده کنید. نوار برای کودک این امکان را فراهم می آورد که چندین بار مطلبی را بازبینی نماید.

در خانواده مسابقه های کتابخوانی اجرا کنید . به این صورت که هر عضو از خانواده در مدت معینی کتبی خاص را مطالعه کند و سپس برای دیگر اعضاء خانواده آن را شرح دهد و خلاصه ای از آن را بگوید.

با مشارکت فرزندان بخوانید. بعد از خواندن یک کتاب از او بپرسید بعد چه می شود؟ چرا یک شخصیت، کاری را انجام می دهد؟ یا یک شخصیت چگونه احساسی دارد؟ انتظار یک روایت طولانی را در عکس العمل نداشته باشید، اما او را در داستان شریک نمایید. از او سؤال کنید که آیا مایل است داستان را تغییر دهد. از او بخواهید اگر با داستان آشنا است برایتان آن را بخواند. تا زمانی که از شما کمک نخواسته اشتباهاتش را تصحیح نکنید.

کودک و مطالعه

به دنبال مهدکودک آموزشی باشید. به دنبال مهدکودکی باشید که از نظر صحبت مستقیم با بچه ها، پرسیدن سؤال از آنها، خواندن منظم و داشتن کتاب های با ارزش در جایگاه شایسته ای باشد. قبل از ثبت نام کودک در مهدکودک، وقت بگذارید، به آنجا بروید و ببینید که آیا کیفیت لازم را دارد؟

برای فرزند خود الگوی خوبی باشید. خودتان کتاب بخوانید و برای مسافرت ها کتابهایی را از کتابخانه انتخاب نمایید. محیط منزلتان را مملو از خواندنی های گران بهایی چون کتاب، مجلات و روزنامه ها کنید. هرگز اجازه ندهید روزی بدون کتاب خواندن بگذرد. خواندن کتاب را بخشی از زندگی روزانه ی فرزندتان قرار دهید. اجازه ندهید که روزی بگذرد بدون اینکه کتابی، شعری یا داستانی خوانده شود. در خانواده مسابقه های کتابخوانی اجرا کنید . به این صورت که هر عضو از خانواده در مدت معینی کتبی خاص را مطالعه کند و سپس برای دیگر اعضاء خانواده آن را شرح دهد و خلاصه ای از آن را بگوید. اجرای چنین برنامه هایی در محیط خانواده باعث می شود که اهمیت کتابخوانی به صورت تلطیف شده مورد تاکید قرار گیرد.

ماهنامه کودک- با تغییر و اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

راههای ترویج فرهنگ مطالعه

لذت مطالعه کودک

او می آموزد اگرشما...

انگیزه مطالعه در کودکان

نقش والدین در علاقمند کردن کودک به مطالعه

من می توانم بخوانم، اما .....

دنیای شنگول و منگول

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.