تبیان، دستیار زندگی
اولین کتابخانه تخصصی در زمینه علوم عقلی در مجمع عالی حکمت اسلامی با ویژگی‌های منحصر به فرد، هم زمان با آغاز سال تحصیلی 88-89 راه‌اندازی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین کتابخانه تخصصی در زمینه علوم عقلی راه‌اندازی شد
کتابخانه

اولین کتابخانه تخصصی در زمینه علوم عقلی در مجمع عالی حکمت اسلامی با ویژگی‌های منحصر به فرد، هم زمان با آغاز سال تحصیلی 88-89 راه‌اندازی شد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار مرکز خبر حوزه، با اشاره به بهره‌برداری از کتابخانه تخصصی علوم عقلی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: این کتابخانه در حال حاضر با بیش از 5 هزار عنوان کتاب تخصصی، در قالب 7 هزار جلد برای استفاده طلاب، محققین، دانش‌پژوهان و مراکز علوم عقلی راه‌اندازی شده است.

محمدباقر خراسانی افزود: این کتابخانه برای سهولت و افزایش بهره‌مندی دانش‌پژوهان به سیستم اینترنت، بی‌سیم، سالن مطالعه، سیستم‌های رایانه‌ای برای جستجو در نرم‌افزار‌های علوم و معارف اسلامی تجهیز شده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: در فضایی آرام و مناسب برای تحقیق و پژوهش، سیستم‌هایی جهت استفاده از اینترنت پرسرعت به صورت رایگان برای محققینی که رایانه شخصی ندارند تهیه شده و تازه‌ترین مقالات و کتب علوم عقلی به این کتابخانه ارسال می‌شود.

آقای خراسانی بیان داشت:

کتابخانه تخصصی علوم عقلی نیز آثار فلاسفه و حکمای قدیم، بسیاری از کتب کهن کلامی و فرق و مذاهب اسلامی، مکتب عرفان، عرفان‌های نوظهور، برخی از کتب ضاله برای تحقیق و پژوهش طلاب تهیه شده است.

وی گفت: این کتاب‌ها بر اساس بهترین روش و جدیدترین نرم‌افزار کتابداری، فهرست‌نویسی و رده‌بندی شده و در آینده لیست کتب موجود در کتابخانه برای اطلاع بیشتر دانش‌پژوهان در پایگاه اطلاع‌رسانی این مجمع قرار می‌گیرد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: لیست کتاب‌های مورد نیاز محققین علوم عقلی که در این کتابخانه تخصصی وجود ندارند، توسط مسئولین کتابخانه در برگزاری هر نمایشگاهی تهیه و خریداری و برای محققین ارسال می‌شود.

آقای خراسانی با اشاره به شرایط عضویت در این کتابخانه اظهار داشت: برای عضویت در کتابخانه تخصصی و پذیرش داوطلبان، گواهی آخرین مدرک تحصیلی و معرفی نامه از مراکز تخصصی یا اساتید علوم عقلی به همراه یک قطعه عکس و فتوکپی شناسنامه  مورد نیاز است و البته هیچ گونه حق عضویتی برای پذیرش دریافت نمی‌شود.

وی بیان داشت: این مجمع برای سال تحصیلی جدید در سه بخش دوره‌های آموزشی، نشست‌های علمی و جلسات گروه‌های علمی برنامه‌های جدیدی طراحی کرده که از جمله آنها می‌توان به تدریس کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره)، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی و انتشار سخنرانی‌ها، مقالات و نشست‌های تخصصی مجمع به صورت آثار مکتوب اشاره کرد.

خراسانی ادامه داد: انتشار کتاب «نقد و بررسی نظریه تطور تاریخ تشیع» که حاصل نشست تخصصی در موضوع تاریخ تشیع بوده از جمله آثار مکتوب مجمع است که در آینده به تعداد آنها افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی این مجمع به سه بخش دوره‌های بلند مدت، کوتاه‌مدت و پژوهشی تقسیم شده است: بخش دوره‌های بلند مدت با آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه فعالیت خود را شروع کرده است و در زمینه آموزشی تمامی بخش‌های بلند مدت‌، کوتاه مدت و پژوهشی از لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال گذشته ارتقای چشم گیری داشته است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: تا پایان سال جاری 8 نشست علمی تخصصی به فاصله دو هفته در مجمع برگزار می‌شود که موضوعات نشست‌ها و محل برگزاری آن برای آگاهی علاقه‌مندان در پایگاه اطلاع‌رسانی این مجمع قرار می‌گیرد.

خراسانی ادامه داد: فایل صوتی تمامی نشست‌های علمی و تخصصی و میز‌گردهای گروه‌های علمی این مجمع تهیه شده است.

وی در پایان افزود: اخبار و جدیدترین اطلاعات در زمینه تحقیقات و مقالات منتشر شده در عرصه علوم عقلی و اطلاعات مربوط به شرایط پذیرش و آیین‌نامه کتابخانه تخصصی در پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی به نشانی Www.hekmatislami.com  در دسترس کاربران  است.