تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (13)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

(برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.

عدسی کیهانی

تصویر اول :

عدسی کیهانی

گرانش نور را خم می­کند و به همین دلیل خوشه­های کهکشانی همانند تلسکوپ­های کیهانی عمل می­کنند. تقریبا تمامی اجرام این تصویر تلسکوپ فضایی هابل کهکشان­های خوشه کهکشانی موسوم به Abell 2218 هستند. این خوشه کهکشانی به قدری سنگین و متراکم است که نور کهکشان­های پشتی خود را خم و کانونی می­کند. به این ترتیب، تصاویر تکراری کهکشان­های زمینه با اعوجاج حاصل می­شود. Abell 2218 در فاصله 3میلیارد سال نوری و در صورت فلکی شمالی اژدها قرار گرفته است. قدرت بالای این خوشه کهکشانی دانشمندان را در یافتن دورترین کهکشان کشف شده(انتقال به سرخ 5.58) یاری کرد. این کهکشان جوان و کم فروغ در راست و پایین این خوشه دیده می­شود.

ماه

تصویر دوم:

خلیج کوچک رنگین کمان ها

نواحی تیره و هموار که صورت ماه را پوشانده اند، در زبان لاتین با نام اقیانوس و دریا شناخته می شوند. نامگذاری ها به صورت قراردادی، تاریخی هستند. با این حال نام ها می توانند کنایه ای باشند به ساکنین تاریخ فضا، کسانی که ماه، این جهان خشک، بدون هوا، همراه با مناطق هموار و تیره به صورت دهانه های آتشفشانی و طغیان کرده و آبگیرهای برخوردی، را شناخته اند. برای مثال این منظره زیبا از ماه، که تصویری موزائیکی و تلسکوپی است، نگاهی سراسری به پهنای شمال غربی «دریای ایمبریوم» (Mare Imbrium )، یا دریای باران ها درون گودال «ایریدیوم» (Iridium) –خلیج کوچک رنگین کمان- دارد. این خلیج کوچک 250 کیلومتر پهنا دارد و به واسطه کوه های ژوراسیکی (montes) احاطه شده است، کران های آن در پایین با ناهمواری کمانی شکل دماغه promontorium  ختم   می شود. این دماغه که با نور خورشید روشن شده، ارتفاعی 3000 متری از سطح خلیج دارد. در بالای کمان دماغه «هراکلیدس» (Heraclides) قرار دارد، که همچون دختری در ماه به نظر می رسد.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق و ناظم این هستی است.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ تصویر اول را شاید کرم های شب تاب حدس زده باشید! ( البته دنبال کنندگان همیشگی این بخش به طور قطع حدسشان درست بوده است.) اما تصویر دوم به راحتی قابل حدس زدن بود.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

برگرفته از:

apod.nojum.ir

گردآوری:

اربابی فر