تبیان، دستیار زندگی
حدودا یک سال است که هیچ جایی ایمن به نظر نمی رسد. شماوارد یک اتوبوس شلوع یا مترو می شوید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت آنفلوآنزای خوکی و فصلی

آنفلوآنزا

قبل از بهار سال 2009 میلادی اولین مورد از آنفلوآنزای خوکی به ثبت رسید. جنون آنفلوآنزای خوکی دنیا را گرفت و فروش ماسک های دهان و صابون های دستشویی ضد باکتری بالا رفت.

ویروس سال 2009 دقیقا آنفلوآنزای خوکی نیست، بلکه ترکیبی از آنفلوآنزای خوکی، پرندگان و انسانی است که قبلاً هرگز در انسان ها دیده نشده بود.

سازمان های سلامت و بهداشت ترجیح می دهند که این بیماری را ترکیبی از آنفلوآنزای H1N1، آنفلوآنزای سال 2009 یا آنفلوآنزای نوع A بنامند. اما اصطلاح آنفلوآنزای خوکی در بین مردم عامه جا افتاده است.

با توجه به شروع فصل سرما، ما با آنفلوآنزای فصلی و احتمالاً موج دوم آنفلوآنزای خوکی روبرو خواهیم گشت.

تفاوت آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای خوکی چیست؟

همین الان هم برخی افراد نمی توانند تشخیص دهند که آیا سرما خورده اند یا دچار آنفلوآنزا شده اند، زیرا نشانه های هر دو بیماری یکسان است، اما نشانه های بیماری آنفلوآنزا کمی شدیدتر است.

اما این واقعا سخت است که بفهمید به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده اید یا آنفلوآنزای فصلی، زیرا علائم آنها خیلی شبیه هم است. این علائم شامل تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، درد بدن، سردرد، لرزیدن و خستگی است. تنها فرق آنها این است که بیماران مبتلا به آنفلوآنزای خوکی از داشتن اسهال و استفراغ سخن می گویند، چیزی که در آنفلوآنزای فصلی دیده نمی شود.

یک معاینه آزمایشگاهی تنها راه تایید ابتلا به آنفلوآنزای خوکی است. اما چند آزمایشی که تا کنون برای آنفلوآنزای خوکی انجام شده است، در یک دوره شبیه آنفلوآنزای فصلی بوده است.

بالاخره آنفلوآنزای خوکی خطرناک است یا نه؟

دارو

در آنفلوآنزای خوکی، خیلی از افراد بدون نیاز به درمان پزشکی یا بستری شدن در بیمارستان، بهبود می یابند و برخی شاید اصلا ندانند که مریض هستند.

طبیعت ملایم آنفلوآنزای خوکی سبب شده است که این سئوال پیش آید: "چرا اصلا در مورد آنفلوآنزای خوکی باید نگران بود، در حالی که آمار مرگ و میر این بیماری از آمار یک فصل آنفلوآنزای فصلی کمتر است؟!"

تنها در ایالات متحده آمریکا، یک فصل آنفلوآنزای معمولی می تواند 200 هزار مورد بستری شدن در بیمارستان و 36 هزار مورد مرگ را سبب شود. (طبق آمار مرکز کنترل بیماری ها و پیشگیری cdc.gov).

همچنین آنفلوآنزای فصلی می تواند خطر ویژه ای برای بچه های کمتر از 7 سال، سالخوردگان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد. اما از آنجا که آنفلوآنزای فعلی یعنی H1N1 کاملا جدید است و مصونیت ندارد، مقامات رسمی بهداشت عمومی هشدار می دهند که آنفلوآنزای خوکی ممکن است سرانجام بتواند از آنفلوآنزای فصلی پیچیده تر شود (طبق اظهارات مقامات جهانی بهداشت، این بیماری 2 میلیارد نفر را مبتلا خواهد کرد).

نه تنها آنفلوآنزای خوکی می تواند پیچیده تر شود، بلکه می تواند جدی تر هم باشد.

تا کنون پزشکان گزارش داده اند که آنفلوآنزای خوکی نتایجی شبیه به التهاب ریه ویروسی داشته، در حالی که آنفلوآنزای فصلی شبیه به التهاب ریه باکتریایی است و نوع باکتریایی برای درمان راحت تر از نوع ویروسی است.

بررسی های جدید انجام شده بر روی راسوها که خیلی بیشتر از انسان ها به آنفلوآنزا مبتلا می شوند، نشان داده که چرا مشکلات آنفلوآنزای خوکی می تواند خیلی بدتر باشد.

در تحقیقات سال 2009، محققان فهمیدند که:

1- ویروس آنفلوآنزای فصلی در بینی راسوها جای می گیرد، اما آنفلوآنزای خوکی عمیق تر عمل کرده و خودش را به نای، نایژه و نایژک های درون شش ها می رساند.

2- ویروس همچنین می تواند خود را به روده های راسو برساند و باعث اسهال و استفراغ (تنها علامت متفاوت آنفلوآنزای خوکی و آنفلوآنزای معمولی) شود.

3- ویروس آنفلوآنزای خوکی بیشتر از ویروس آنفلوآنزای معمولی در راسوها تکثیر می شود که می تواند موجب آسیب های شدیدتر شود.

در هر صورت خیلی مراقب باشید

عطسه

اگر نمی دانید که آنفلوآنزای خوکی گرفته اید یا آنفلوآنزای فصلی، و نشانه هایی غیر از نشانه های معمولی آنفلوآنزا در خود دیده اید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا این ها می توانند علائم آنفلوآنزای خوکی باشند.

به نظر می آید زنان باردار و افراد بین 5 تا 24 سال در معرض خطر بیشتری از نظر عوارض آنفلوآنزای خوکی هستند. پس اگر جزء این گروه ها هستید، باید خیلی هوشیار باشید.

از طرف دیگرعوارض آنفلوآنزای فصلی معمولا به سراغ افراد سالخورده و کودکان زیر 5 سال می آید و این بدان معناست که در ماه های پیش رو (فصل پاییز و زمستان) همه باید مراقب سلامتی خود باشند.

از آنجا که آنفلوانزای فصلی و خوکی هر دو از راه های مشابهی منتقل می شوند، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها همه باید مراقب باشند.

وقتی عطسه یا سرفه می کنید، جلوی دهان خود را با یک دستمال بگیرید. دست هایتان را به طور مرتب با آب و صابون بشویید و وقتی مریض هستید، در خانه استراحت کنید.

چه شما آنفلوآنزای خوکی گرفته باشید و چه آنفلوآنزای فصلی ، با انجام این دستورهای بهداشتی به اطرافیان و جامعه ی خود لطف می کنید.

منبع : Howstuffworks

*مطالب مرتبط:

وضعیت دارویی کشور در برابر آنفلوانزای خوکی

سایت اختصاصی آنفلوانزای خوکی

آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران

6 اشتباه رایج درباره آنفلوآنزای خوکی

مراقب شیوع آنفلوآنزای خوكی باشید

مانور سیاسی آنفلوآنزای خوكی

برای درمان و مقابله با آنفلونزا چه باید بكنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.