تبیان، دستیار زندگی
نباید مستقیما با اسرائیل در افتاد. اسرائیل به حدی در آمریكا نفوذ دارد كه هر رئیس‌جمهوری را می‏تواند به دردسر بیندازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکست برای اوباما در راند اول

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری-تحلیلی كانترپانچ (CounterPunch) در مقاله‌ای به قلم "یوری آونری " (Uri Avnery) تصریح كرد: "هیچ تردیدی وجود ندارد كه در دور اول مبارزه میان باراك اوباما و بنیامین نتانیاهو، اوباما با شكست مواجه شده است. "

اوباما

وی افزود: اوباما خواستار آن شده كه فعالیت‏های شهرك‏سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‏های اشغالی بالاخص قدس شرقی متوقف شود تا اجلاس سه‏جانبه صلح تشكیل شده و روند صلح میان اسرائیل و فلسطین تسریع شود. هر چند كه یك سفر هزار فرسخی نیز با یك قدم آغاز می‏شود اما به نظر می‏رسد رئیس‌جمهور آمریكا در همین قدم اول از نتانیاهو سكندری خورده است.

این تحلیلگر غربی با اشاره به برگزار شدن نشست سه‏جانبه اوباما-عباس-نتانیاهو بدون دستیابی به هیچ نتیجه مشخص، تاكید كرد: با توجه به پذیرفته نشدن توقف شهرك‏سازی از سوی اسرائیل، بدیهی بود كه در این نشست هیچ موضوع مهمی برای بحث وجود نداشته باشد.

هرچند كه محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین قبول كرد كه در این اجلاس شركت كند، اما روشن بود كه حضور وی كاملاً بر خلاف میل واقعی وی بود، چرا كه او تنها مجبور شد به تقاضای اوباما به عنوان تنها حامی خود پاسخ مثبت بگوید. بااین‏حال، محمود عباس به‏خاطر حضورش در این اجلاس لاجرم باید هزینه‏ای سنگین بپردازد چرا كه تمامی فلسطینیان و جهان عرب، متوجه ضعف وی در این اجلاس شدند. اوباما هم كه با سخنرانی خود در قاهره سعی در جلب نظر جهان اسلام داشت، اكنون "شبیه به یك تكه چوب شكسته " به نظر می‏رسد.

رئیس‌جمهور آمریكا در همین قدم اول از نتانیاهو سكندری خورده است

یوری آونری با بیان اینكه طرف اسرائیلی نیز در مسیر مصالحه با فلسطینیان با مشكل مواجه شده است چرا كه می‏بیند كه رئیس‌جمهور آمریكا دیگر همچون گذشته با سرسختی از موضع اسرائیل حمایت نكرده و خواهان توقف فرآیند شهرك‏سازی شده است، افزود: جامعه اسرائیل نیز به این وسیله متوجه این امر شده كه سیاست تند نتانیاهو سرانجامی جز یك فاجعه نخواهد داشت.

 اوباما نشان داد كه برای اسرائیل یك "ببر كاغذی " است

تحلیلگر سایت "كانترپانچ " پیروز نشست سه‌جانبه اخیر بین آمریكا، رژیم صهیونیستی و تشكیلات خودگردان فلسطین را نتانیاهو دانست و تاكید كرد: وی توانست اثبات كند كه اوباما "تنها یك ببر كاغذی است " و به هیچ وجه شایسته ترسیدن نیست. به این ترتیب فرآیند شهرك‏سازی بی‏هیچ‏ مانعی ادامه یافته و اگر هم مذاكره‏ای شروع شود تا پایان دنیا بی‏نتیجه خواهد بود؛ چرا كه برای نتانیاهو خطر صلح دیگر برطرف شده و حداقل اكنون دیگر چنین خطری وجود ندارد.

آونری در ادامه مقاله انتقادآمیز خود با طرح این سوال كه "چرا اوباما اجازه داد به چنین حال و روزی بیفتد؟ "، تصریح كرد: "ماكیاولی " بر این باور بود كه هیچ‌كس تا از داشتن قدرت كشتن یك شیر مطمئن نشده، نباید برای كشتن آن اقدام كند؛ هرچند كه نتانیاهو نه یك شیر، بلكه یك روباه هم نیست!

وی با بیان اینكه اوباما تقاضا از نتانیاهو كرد كه شهرك‏سازی متوقف شود در حالی كه توان ایستادن بر موضع خود را نداشت، افزود: یك دولتمرد پیش از آنكه وارد چنین مبارزه‏ای شود باید ببیند كه چه قدرت‏هایی در اختیار اوست و چگونه می‏تواند از آنها استفاده كند؟ آیا اصلاً امكان استفاده از اهرم‏های قدرتی كه ظاهراً در اختیار اوست برایش متصور است؟

به گفته این نویسنده، اوباما از تیم مشاوران بسیار قدرتمندی برخوردار است كه در راس آنها "رام امانوئل " (Rahm Emanuel) كه یك اسرائیلی‏الاصل است قرار دارد و طبعاً اطلاعاتش در خصوص اسرائیل و مواضع آن كم نیست. همچنین دیپلمات ورزیده‏ای همچون "جورج میچل " (George Mitchell) در تیم مشاوران اوباما حضور دارد كه در ارائه تحلیل‏های دقیق بسیار زبردست است اما آیا همه این مشاوران قدرتمند در ارزیابی‌شان دچار شكست شده‏اند؟

اوباما و نتنیاهو

آنوری با تاكید بر این‌كه اوباما منطقاً باید پیش از ورود به این قضیه ارزیابی می‏كرد كه از چه اهرم‏‏های قدرتی می‏تواند علیه اسرائیل استفاده كند، اظهار داشت: ابزارهای زیادی در اختیار اوباما قرار داشت، نظیر تهدید اسرائیل به عدم استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از این رژیم و یا توقف كمك‏های تسلیحاتی به این كشور. در همین رابطه، در سال 1992 دولت بوش با تهدید اسرائیل به عدم تعهد بازپرداخت وام‏هایی كه دریافت كرده است، توانست "اسحاق شامیر " را به كنفرانس مادرید بكشاند.

این تحلیلگر غربی با بیان اینكه ظاهراً اوباما توان یا اراده لازم را برای استفاده از چنین اهرم‏های فشاری علیه اسرائیل نداشته و حتی از تهدید پشت پرده اسرائیل نیز خودداری كرده است، افزود: اوباما برعكس، به نیروی دریایی آمریكا اجازه داده تا در یك مانور نظامی با نیروی هوایی اسرائیل شركت كند.

وی با بیان اینكه برخی بر این تصور بودند كه اوباما از گزارش قاضی "گلدستون " برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی استفاده می‏كند، یادآور شد: تنها یك تهدید كوچك بر عدم استفاده از حق وتو به نفع اسرائیل، باعث وحشتی بزرگ در اورشلیم می‏شد اما به جای این تهدید، آمریكا بیانیه‏ای را در خصوص نشست سه‌جانبه منتشر كرد كه كاملاً در تبعیت از مواضع اسرائیل بود.

آونری با یادآوری این نكته برای آمریكا كار آسانی نیست كه به محكوم كردن طیفی از جنایات جنگی بپردازد كه در نقاط دیگر جهان، سربازان خودش به آن‌ مشغولند، افزود: اگر روزی فرماندهان اسرائیلی به محاكمه كشیده شوند، بلافاصله بعد از آنها نوبت به ژنرال‏های آمریكایی است.

اما بر اساس گفته ماركس، اجلاس سه‌جانبه اخیر با حضور اوباما، عباس و نتانیاهو تنها یك نمایش كمدی بود

وی تصریح كرد: تاكنون همیشه شكست‏خوردگان در جنگ برای محاكمه به دادگاه فراخوانده شده‏اند، چه می‏شود اگر روزی آ‌هایی كه هنوز بر سر قدرت هستند به دادگاه جنایات جنگی آورده شوند؟!

به عقیده تحلیلگر سایت "كانترپانچ "، ارزیابی نادرست شرایط منجر به شكست اوباما شده است و مشاورین اوباما كه به نظر سیاستمدارانی كاركشته هستند، در تحلیل نیروهای دخیل در این ماجرا شكست خورده‏اند.

وی با بیان اینكه مشابه این قضیه در مسئله بحث‏برانگیز "بیمه خدمات درمانی " اوباما نیز اتفاق افتاده است، اضافه كرد: مخالفت‏ها با این طرح پیشنهادی، بسیار بیشتر از آن چیزی بود كه مشاورین اوباما پیش‏بینی كرده بودند. برای رهایی از معضل مربوط به بیمه، اوباما باید دست به دامان نمایندگان كنگره و سناتورهای مجلس سنا شود و به نوعی به آنها باج بدهد كه این مساله منجر به تقویت موضع طرفداران اسرائیل می‏شود كه از گذشته نفوذ زیادی در كنگره آمریكا داشته‏اند.

این پژوهشگر آمریكایی با بیان اینكه خطر دیگری كه اوباما در مواجهه با آن قرار دارد "اعلام جنگ نهادهایی نظیر AIPAC " و دیگر لابی‌های یهودی در آمریكاست، افزود: این مسئله اوباما را شدیداً در موضع ضعف قرار خواهد داد و طبعاً نتانیاهو نیز از همین ضعف استفاده كرد.

آونری با بیان اینكه اوباما تحت چنین شرایطی "چاره‏ای جز اینكه دندان‏هایش را به هم بساید و تنها آرامش خود را حفظ كند ندارد "، اظهار داشت: اوباما در برهه‏ای از زمان قرار گرفته كه این "افتضاح " برایش فوق‏العاده دردناك است. اوباما اكنون به سیاستمدار ضعیفی بدل شده است كه نمی‏تواند افكار خود را به واقعیت بدل سازد. اگر این تصور واقعاً از اوباما شكل بگیرد كه سیاستمداری ضعیف است، تمام دوران ریاست‏جمهوری وی تحت‏الشعاع این تصور قرار خواهد گرفت.

اوباما

اوباما برای انتقام از نتانیاهو هنوز فرصت دارد

به گفته این منتقد غربی، شاید این پیروزی برای نتانیاهو در وهله اول بزرگ جلوه كند اما باید توجه داشت كه اوباما هنوز 5/3 سال دیگر در راس قدرت خواهد بود و ضمناً می‏تواند برای 4 سال دیگر از سوی مردم كشورش به ریاست جمهوری انتخاب شود. این فرصت برای كسی كه در ابتدای دوران مسئولیتش تحقیر شده است، برای انتقام‌جویی كافی است.

وی با بیان اینكه كسی از آنچه در عمق وجود اوباما و پس پرده ذهن او در جریان است مطلع نیست، ابراز داشت: او شخصی درون‏گرا است كه همیشه آنچه را در سر دارد به وضوح نشان نمی‏دهد. شاید سال‏های سال زندگی كردن به عنوان یك مرد سیاهپوست در سرزمین آمریكا به اوباما آموخته باشد كه احساساتش را به راحتی بروز ندهد.

آونری افزود: شاید اوباما به همان نتیجه‏ای رسیده باشد كه "آیزنهاور " به آن رسیده بودند: "نباید مستقیما با اسرائیل در افتاد. اسرائیل به حدی در آمریكا نفوذ دارد كه هر رئیس‌جمهوری را می‏تواند به دردسر بیندازد. "

البته اوباما می‏تواند موضع دیگری را اتخاذ كند. او می‏تواند در انتظار فرصتی مناسب باشد تا زمانی كه موضعش در داخل آمریكا محكم شد، پاسخی محكم به نتانیاهو دهد.

نباید مستقیما با اسرائیل در افتاد. اسرائیل به حدی در آمریكا نفوذ دارد كه هر رئیس‌جمهوری را می‏تواند به دردسر بیندازد

این تحلیلگر غربی با اشاره به این نكته كه موضوع صلح بین اسرائیل و فلسطین امری بسیار مشكل است كه تنها با بازی‏های سیاسی ساده حل نخواهد شد، افزود: هر رئیس‌جمهور آمریكا كه بخواهد چنین مسئولیت سنگینی را برعهده بگیرد باید فرمول و برنامه بسیار حساب شده‏ای برای صلح داشته باشد و زمان‏بندی تحقق این صلح را كاملاً روشن كند. ضمناً مجبور خواهد بود كه تمامی منابع در اختیار خود را به این كار بسیار سخت اختصاص دهد. از همه اینها مهمتر باید آمادگی رویارویی با لابی اسرائیل در كشورش را داشته باشد.

آونری افزود: "كارل ماركس " (Karl Marx) در یكی از سخنرانی‏های خود گفته بود "آنگاه كه تاریخ تكرار شود، تكرار آن برای بار اول، نمایشنامه‏ای غم‏انگیز اما برای بار دوم نمایشنامه‏ای خنده‏دار است. "

وی از اجلاس سه‌جانبه سال 2000 میلادی در كمپ دیوید به عنوان نمایشنامه‌ای درام یاد كرد كه در ابتدا بسیاری به موفقیت‌آمیز بودن آن امید داشتند اما در پایان طرف‏های مذاكره تنها یكدیگر را سرزنش می‏كردند. اما بر اساس گفته ماركس، اجلاس سه‌جانبه اخیر با حضور اوباما، عباس و نتانیاهو تنها یك نمایش كمدی بود.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده