تبیان، دستیار زندگی
زنان قشمى، مانند زنان سایر جزایر و بنادر جنوبى ـ به‌ویژه در روزگاران گذشته ـ کمتر در کوچه و خیابان دیده مى‌شوند و در وقت بیرون آمدن از منزل روبند و یا نقاب مخصوصى که به زبان محلى به آن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباس و پوشش مردم قشم

زنان قشمى، مانند زنان سایر جزایر و بنادر جنوبى ـ به‌ویژه در روزگاران گذشته ـ کمتر در کوچه و خیابان دیده مى‌شوند و در وقت بیرون آمدن از منزل روبند و یا نقاب مخصوصى که به زبان محلى به آن  یا  (Bourke) مى‌گویند به روى صورتشان مى‌بندند تا از چشم نامحرمان به دور باشند.

لباس و پوشش مردم قشم

برگه انواع مختلفى است بعضى از آنها بزرگ و پهن بوده و همه صورت را مى‌پوشانند و تنها دو سوراخ در مقابل چشم‌ها در آن وجود دارد ولى بقیه برکه‌ها، نازک و قیطانى بوده و تنها قسمتى از چشم‌ها و ابروها را مى‌پوشاند.

علاوه بر ”برکه“ زنان سر و موى خود را با پارچه نازکى به نام جلوپل (Jelopl) مى‌پوشانند و روى آن نیز چادرى به سر مى‌کنند. پوشاک زنان قشمى نیز انواع مختلفى دراد و معمولاً زنان قشمى دو تا پیراهن روى هم مى‌پوشند.

لباس و پوشش مردم قشم

زنان قشمى، براى دوختن شلوار از پارچه ضخیمى استفاده مى‌کنند و قسمت بالاى شلوار را گشاد و پایین شلوار را تنگ و چسبان مى‌دوزند و بعد براى زیبایى شلوار، در قسمت مچ پا نقش و نگارهاى زیبایى با نخ‌هاى رنگین و یا طلایى به روى پارچه به وجود مى‌آورند و جله خاصى به شلوار مى‌بخشند.

لباس مردان قشمى هم مانند لباس سایر مردم جنوب کشور از پیراهن سفید یا رنگى بسیار بلندى تشکیل شده است که در محل به آن  مى‌گویند. این پیراهن بلند تا قوزک پاى آنها را مى‌پوشاند و بسیار آزاد و مناسب آب و هواى جنوب کشور است. بعضى از اهالى به جاى جیمه، شلوانگى به دو کمر خود مى‌بندند و روى سرشان هم کلاه سفید سوراخ‌دارى به نام عرقچین مى‌گذارند.

منبع: پورتال قشم