تبیان، دستیار زندگی
آنچه می خوانید بخش دوم مشروح سخنان استاد حجت الاسلام و المسلمین قرائتی است که در خلال سلسله جلسات درسهایی از قران، به تاریخ 2/7/1388 عنوان شده است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هارت و هورت برای تبلیغ اسلام!

قرائتی

اشاره:

آنچه می خوانید بخش دوم مشروح سخنان استاد حجت الاسلام و المسلمین قرائتی است که در خلال سلسله جلسات درسهایی از قران، به تاریخ 2/7/1388 عنوان شده است:

برکات فردی انفاق را گفتیم اما بركات اجتماعی انفاق:

1- ایجاد اشتغال

خیلی از جوان‌ها هستند كه اگر آدم یك ماشین به اینها بدهد، یك تاكسی برایشان بخرد، یا یك وامی به اینها بدهد، از فشلی بیرون می‌آید. كار می‌كند، داماد می‌شود، زندگی‌اش را اداره می‌كند. انفاق ایجاد اشتغال می‌كند. خدا می داند چه سرمایه‌هایی نزد یك افرادی هست، كه می‌توانند سی تا چهل تا جوان را راه بیاندازند. آنها آدم نیستند؟ تو فكر می‌كنی خیلی عاقل هستی و خیلی زرنگ هستی؟ نه آقا چیزهایی كه داریم از خودمان نیست. تلویزیون برای من نیست. هزارها ده‌ها هزار طلبه هست كه تقوایش، سوادش، هوشش، از من بیشتر است. حالا دری به تخته خورده، دوربین را راست دهان من گذاشتند. من فكر می‌كنم من یك كسی هستم. نخیر! اینطور نیست. اگر یك گنجشكی روی منار نشست كه طاووس نیست. گنجشك است. حالا رفته روی منار نشسته است. اگر یك طاووسی هم در چاه رفت، این هم گنجشك نیست. این هم طاووس است، حالا مقدّرات این را... نه همه‌ی آنهایی كه در چاه هستند گنجشك هستند. نه همه‌ی آنهایی كه سر منار هستند، طاووس هستند. از خودت نیست. به قارون ‌گفتند: كمك كن. خدا به تو داده است. گفت: خدا به من نداده است. «أُوتیتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدی‏» (قصص/78) «عِلْمٍ عِنْدی»، «عِلْمٍ عِنْدی»، یك علمی نزد من است من فوق لیسانس اقتصاد هستم. این مدیریت من است. این جامعه شناسی و روانشناسی من است. این ریش سفیدی من است. این سابقه‌ی من است. این سلیقه‌ی من است.دائم من من می‌كند. ایجاد اشتغال از بركات اجتماعی است.

حدیث داریم كه پول كه به فقیر می‌دهی دستت را ببوس. چرا؟ برای اینكه قرآن می‌گوید: آنكه پول را می‌گیرد خداست. «اِنَّ اللهَ یَأْخُذُ الصَّدَقات‏»

2- جذب افراد ضعیف به مكتب و امت و رهبر

یك افرادی هستند، بالاخره اگر یك كمكی به آنها كنی علاقه‌مند به دین می‌شوند. قرآن می‌گوید: بخشی از زكات را به «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» (توبه/60) به كسانی كه جذب می‌شوند. مثلاً فرض كنید كه وهابی‌ها در تمام قسمت‌های آفریقا تقریباً مسجد می‌سازند. بخشی از پول نفتشان برای مسجدسازی در كشورها است، و تبلیغ وهابیت می‌كنند. چرا مسلمان‌های ما این كار را نكنند. جذب به مكتب، جذب به رهبر، جذب به دین، جذب به قرآن، خوب اینها عوامل مؤثری است. همین پولویی كه روز عاشورا می‌دهند، این خرجی كه روز عاشورا می‌دهند، پولوهای عاشورا را تعطیل كنی امام حسین هم مثل امام جواد می‌شود. در حد یك پرچم سیاه، یك سری باید پول خرج كرد كه این قصه را دود و دم راه انداخت. ما گاهی وقت‌ها باید هارت و هورت بكنیم. اسلام می‌گوید: هركس 5 دقیقه می‌خواهد نماز بخواند، 5 دقیقه هم برود پشت بام داد بزند. خوب من می‌خواهم با خدا حرف بزنم. نه! داد بزن. باید موج به وجود آورد. آرایشگاهی‌ها وقتی قیچی دست می‌گیرند، ریش را درست كنند یا زلف را، به مو كه می‌رسند قیچی می‌كنند. یعنی ده بار هم الكی به هم می‌زند. دومرتبه باز الكی به هم می‌زند. می‌گوییم: آقا چرا الكی به هم می‌زنی؟ بگذار به مو كه رسیدی بزن. می‌گوید: نه این فضا سازی است. این فضاسازی است. یعنی این خود این فضاسازی خودش یك چیزی است.گاهی آدم باید برای هارت و هورت پول خرج كند. البته هارت و هورت معقول! نه اینكه یك علامت بخریم، آهن سر دل بكشیم. این عظمت اسلام است. شعائر اسلام هم خود خدا گفته است. آخر بعضی ها یك پول‌هایی خرج می‌كنند، می‌گوییم: چرا؟ می‌گوید: جزء شعائر اسلام است. شعائر را خدا باید بگوید شعائر چیست. «وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ» (حج/36) می‌گوید: آن شتر‌های بزرگ كه در مكه می‌برید آنها شعائر است. چرا؟ برای اینكه از شعائر یك شكمی هم سیر می شود. بله یك وقت هست كلمات امام حسین را به یك چیزی می‌نویسیم سر دست می‌گیریم، راه می‌رویم.«هیهات من الذلة» خوب این شعار است. اما یكوقت نه! یك چیزی سر دل می‌كشیم كه یا روی آن نوشته نیست، یا نوشته‌هایش قابل خواندن نیست. یا اگر نوشته است و قابل خواندن است ربطی به امام حسین ندارد. امام حسین خیلی جمله در كربلا گفته است. همان كلمات امام حسین را تابلو كنید راه بروید. پس علت اینكه ما باید انفاق ‌كنیم این است. 1- ایجاد اشتغال، 2- جذب افراد ضعیف

3- كم شدن فساد؛

بسیاری از گناهان به خاطر فقر است كه اگر مردم فقرشان برطرف شود دیگر دست به آن خلاف نمی‌كنند. فقر زدایی و كم شدن فساد.

4- تعمیق برادری؛

دو نفر به هم چهارده درجه علاقه دارند. اگر این به او كمك كند، چهارده درجه، هجده درجه می‌شود. یعنی برادری و اخوّتشان مثل آجری كه بندش را می‌كشی دیوار سفت می‌شود. تعمیق برادری.

5- كم‌شدن فاصله طبقاتی در سایه انفاق و احسان

كم شدن فاصله‌ی طبقاتی؛ از پردرآمدها بخشی كه سمت كم درآمدها آمد، این اختلافات طبقاتی كم می‌شود.

آزاد شدن بردگان، بخشی از پول زكات را می‌گویند: بده برده را آزاد كن. برده را آزاد كن، خوب حالا این... خوب این خیلی ارزش دارد. گاهی یك كسی می‌تواند بانی شود. گاهی یك قاشق ماست می‌خورد به یك دیگ شیر همه‌ی شیر ماست می‌شود. یك طوری مایه بگذاریم. حالا این نمی‌دانم ریاست یا ریا نیست. حالا ریا بعد از عمل طوری نیست. ریا قبل از عمل، عمل را باطل می‌كند. اگر خالص باشد. اگر بعد از اینكه كار شد كس بگوید طوری نیست. به شرطی كه آن زمانی كه انجام می‌داده قصدش گفتن نباشد. حالا من یك چیزی به ذهنم آمد بگویم.

قرآن می‌فرماید: بهشتیان می‌پرسند: «ما سَلَكَكُمْ فی‏ سَقَرَ» (مدثر/42) چطور شما جهنمی شدید؟ می‌گویند: به چهار دلیل! یكی «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ» (مدثر/44) ما كاری به فقرا نداشتیم.

ما كتاب تفسیرمان كتاب سال جمهوری اسلامی شد. كتاب سال هم رئیس جمهور 50 سكه به ما دادند. زمان آقای خاتمی بود. و به حضور شما عرض كنم كه ما یك كمی، مقداری طلبكار داشتم دادم. باقی سكه‌ها را گفتم: چه كنم؟ وقتی كه سكه‌ها را دادند نزدیك عید بود. به رئیس زندان زنگ زدیم همین ایشان كه الان استاندار اصفهان است.‌ گفتیم: آقا! كسی هست در زندان به خاطر دویست، سیصد تومان، چهارصد تومان زندان باشد؟ گفت: اوه! خیلی.  گفتم: ما یك مقدار سكه داریم شب عیدی چند نفر از اینها را آزاد كن. بعد گفت: حالا چرا خودت فقط سكه می‌دهی؟ تو دو نفر بیشتر را نمی‌توانی آزاد كنی. 5 نفر، 10 نفر را، یك چند نفر را دعوت كردم گفتم: آقا كتاب ما برنده‌ی كتاب سال شده است، این سكه‌های ما، شما هم لوتی‌گری كنید روی آن بگذارید، هركس هرچه می‌تواند یك چند نفر را شب عیدی خوشحال كنید. ما كه پهلوی زن و بچه هستیم. او هم كه در زندان است كنار زن و بچه‌اش باشد. آنها وقتی دیدند آخوند پول می‌دهد. خوب آخوند زود به زود پول نمی‌دهد. (خنده حضار) دیدند آخوند سكه می‌دهد، اینها به غیرتشان برخورد. دو سه نفر یك پول‌های حسابی گذاشتند. یعنی عرض كردم ما قاشق ماست شدیم، آنها دیگ شیر شدند. آقا 473 نفر را شب عید آزاد كردیم. خیلی از این كارها را می‌شود كرد. آقا من یك میلیون می‌گذارم. وضعم این است. ولی شما نفری ده میلیون بگذارید، بیایید این گره‌ی كور را باز كنیم. نگذاریم این ماشین در چاله بیفتد. بسیج شویم یك هل بدهیم آن را بیرون بكشیم. انفاق، بعد هم خدا مشكل را حل می‌كند. خدا جبّار است. اسم خدا جبّار است. یكی از اسم‌های خدا، جبّار یعنی جبران می كند. در دعای عید فطر می‌خوانیم «و اهل الجود والجبروت» «جود» یعنی نداری به تو می‌دهد. «جبروت»یعنی داری كم داری، جبران می‌كند. یعنی هركس ندارد خدا به او می‌دهد، هركس كم دارد خدا جبران می‌كند. «و اهل الجود والجبروت» آزاد كردن بردگان، گرفتارها.

رونق دادن به ورشكسته‌ها، آدمی كه ورشكست است مثل پیچ و مهره‌ای است كه روغنش تمام شده است. یك خرده روغن بزنی دومرتبه راه می‌افتد. بالاخره حالا ماشینش در درّه افتاد، قالی‌اش سوخته است.یك عمل جراحی پیش آمده چند میلیون خرج كرده است.«فَشَل» شده است. این پیچ و مهره را یك خرده روغن بزنید حل می‌شود.

خدا آیت الله العظمی حائری، حاج آقا مرتضی حائری را رحمت كند. یك جلسه‌ای برای بازاری های قم داشت، كارش هم این بود یا درس خارج می‌داد، یا از تجّار برای فقرا پول می‌گرفت. خوب آیت الله حائری خودش چیزی نداشت. حضرت امام درباره‌ی حاج شیخ عبدالكریم حائری مؤسس حوزه‌ی علمیه كه استاد امام بود، گفت: در عظمت استاد ما همین بس كه آن شبی كه استاد ما مؤسس حوزه‌ی علمیه‌ی قم از دنیا رفت، بچه‌هایش نان خوردن نداشتند. لازم هم نیست آدم خودش داشته باشد. ممكن است كسی فقیر باشد ولی آبرو داشته باشد. رونق دادن به ورشكستگان، در راه مانده‌ها، ارائه‌ی خدمات، اصلاً تعدیل ثروت اینها هم بركات اجتماعی است. اشاره می‌كنند وقت تمام شد. حالا اگر انفاق نكنی چه؟باز اینجا یك چیزی نوشتم. فهرستش را می‌خوانم دیگر وقت ندارم. در نیم دقیقه، اگر در راه خدا پول خرج نكنی، چه خمس، چه زكات، چه انفاق اگر در راه خدا خرج نكنی، حدیث داریم در راه باطل خرج می‌كنید. حدیث داریم كسی كه در راه خدا خمس ندهد، امامان و اهل بیت به او دعا نمی‌كنند.امام رضا فرمود: ما نیازی به خمس شما نداریم. اما كسی كه حق اهل بیت را ندهد، خودش را از دعای ما محروم كرده است.

6- ترك زكات و انفاق، از عوامل ورود در جهنّم

سقوط در جهنم، قرآن می‌فرماید: بهشتیان می‌پرسند: «ما سَلَكَكُمْ فی‏ سَقَرَ» (مدثر/42) چطور شما جهنمی شدید؟ می‌گویند: به چهار دلیل! یكی «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ» (مدثر/44) ما كاری به فقرا نداشتیم. نمازش قبول نمی‌شود. روایات زیادی داریم كه اگر كسی نماز بخواند زكات ندهد، نمازش قبول نیست. حضرت در مسجد آمد چند نفر را بیرون كرد. گفت: برو بیرون، برو بیرون، برو بیرون، برو بیرون! یا رسول الله چرا اینها را بیرون كردی؟ فرمود: اینها نماز می‌خوانند زكات نمی‌دهند. بركت محو می‌شود. حدیث داریم خدا بركت را از زندگی‌اش می‌برد. پول خیلی دارد اما خیر نمی‌بیند. مالش هم تلف می‌شود. تلف شدن مال، حذف بركت، محرومین او را دوست ندارند. كینه‌ی محرومین در... یعنی محرومین كینه ی او را در دل دارند. كینه‌ی او در دل محرومین، محو بركت، تلف شدن مال، قبول نشدن نماز، سقوط در جهنم، یكی هم سنگدلی، قصاوت قلب است. اینها همه روایت است دیگر وقت نداریم بگوییم. بیایید هركس هرچه دارد. امام صادق وقت میوه ها كه می‌شد، می‌گفت: دیوار باغ را سوراخ كنید هركس می‌خواهد بخورد، بیاید بخورد. راه را برای خیر رسانی باز كنید.به شرط اینكه مردم هم انصاف داشته باشند. حریم مال مردم را نگه دارند. اگر مردم تقوا داشته باشند، وقتی صاحبخانه گفت: پسرم داماد شده، كار دارم، قرض دارم. بلند شو برو، بلند شود برود. اگر مردم زود بلند شوند بروند، خانه‌ی خالی خیلی است كه به مستأجرین بدهند. اینقدر خانه‌ی خالی هم هست كه می‌گوییم: بابا خوب این طبقه ی بالا خالی است بده. می‌گوید: آخر بدهم بلند نمی‌شود.یعنی بی‌تقوایی فقرا هم باعث می‌شود كه اغنیا بخل پیدا كنند. اگر فقرای ما عفیف باشند، اغنیای ما سخی باشند، اینقدر گیر نداریم.

خدایا به اغنیای ما سخاوت، به فقرای ما عفت مرحمت بفرما. ایمانی به ما بده كه پول خرج كردن در راه رضای تو را دوست داشته باشیم. حدیث داریم كه پول كه به فقیر می‌دهی دستت را ببوس. چرا؟ برای اینكه قرآن می‌گوید: آنكه پول را می‌گیرد خداست. «اِنَّ اللهَ یَأْخُذُ الصَّدَقات‏» خدا صدقه... پس دستت را در دست فقیر گذاشتی، یعنی دستت را در دست خدا گذاشتی. دستت را ببوس و به فقیر بگو به من دعا كن. یعنی خودتان را بالا ندانید. خدایا روحیه‌ی سخاوت را در ما زنده بفرما.


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری