تبیان، دستیار زندگی
معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: آسیب‌های موجود در بحث اسلامی‌سازی و بومی‌سازی علوم انسانی متوجه کل نظام است، چرا که از ابتدا در این زمینه راهکارها و برنامه منسجم و کارآمدی تدوین نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه نقشه راه اسلامی‌سازی علوم‌انسانی اولین گام مؤثر تولید علم‌دینی است
حکیمیان

معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: آسیب‌های موجود در بحث اسلامی‌سازی و بومی‌سازی علوم انسانی متوجه کل نظام است، چرا که از ابتدا در این زمینه راهکارها و برنامه منسجم و کارآمدی تدوین نشده است.

حجت‌الاسلام‌ علی‌محمد حکیمیان، معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به این که تهیه نقشه راه اسلامی‌سازی علوم‌انسانی اولین گام مؤثر تولید علم‌دینی است، افزود: آسیب‌های موجود در بحث اسلامی‌سازی و بومی‌سازی علوم انسانی متوجه کل نظام است، چرا که از ابتدا در این زمینه راهکارها و برنامه منسجم و کارآمدی تدوین نشده است. این امر نیز ناشی از آن است که هیچ‌گاه نگاه علمی در این‌باره وجود نداشته است.

حجت‌الاسلام‌ حکیمیان با انتقاد از نگرش‌های سیاسی به اهداف امام(ره) و توقعات رهبر معظم انقلاب، به بهره‌برداری‌های سیاسی و حرکت‌های موقتی در این زمینه اشاره کرده و گفت: هرگونه اقدام مثبت و راهگشا در بازنگری علوم انسانی و اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها بایستی عاری از اغراض خاص سیاسی و تبلیغات سازمانی یا شخصی و مبتنی بر آموزه‌های دینی و مقتضیات امروز و نیازهای اساسی جامعه علمی کشور باشد.

وی در ادامه ضمن تشریح فعالیت‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بازنگری در علوم انسانی با نگرش اسلامی را رسالت اصلی این نهاد دانسته و اظهار داشت: در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به این نتیجه رسیدیم که فارغ از آنچه که تاکنون در این مورد وجود داشته است، تلاش کنیم تا به تعریفی استراتژیک از موضوع ارائه کرده و به نقشه‌‌ موثری‌ دست یابیم که تا حد قابل قبول نیز موفقیت حاصل شده است که تعداد همایش‌های برگزار شده، مقالات منتشره در موضوعات گوناگون علوم انسانی و انتشار بیش از 140 کتاب پیرامون علم دینی و علوم انسانی اسلامی موئد این مطلب است.

عضو هیات علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: تمامی نهادهای متولی این امر و دستگاه‌های مرتبط باید این دغدغه را به عنوان یک وظیفه دنبال کنند که لازمه آن مساعدت نیروهای انسانی متخصص و عزم و اراده ملی است.

حجت‌الاسلام حکیمیان همچنین به بیان ضرورت تدوین یک نقشه راه از سوی اندیشمندان علوم انسانی اعم از دانشگاهی و حوزوی پرداخت و برای شروع حرکتی مستدام و مثمرثمر توجه به مفهوم‌شناسی (اسلامی و بومی‌سازی علوم انسانی) در این نقشه را یادآور شد و تاکید کرد: عدم وجود این نقشه باعث می‌شود که حتی حرکت های جدی و اصیل نیز تاثیر به‌سزایی نداشته باشند و این نقشه باید در اولین گام به تغییر سرفصل‌های علوم انسانی معطوف باشد.

پس از آن نیز به روند علمی مشخصی پرداخت که به تدریج علوم انسانی را ضمن پیوند هرچه بیشتر با باورهای دینی و فرهنگ بومی، به جایگاه واقعی خود ارتقا دهد.

وی در ادامه به ذکر نمونه ای از تلاش های انجام شده پیرامون تلفیق علوم انسانی و آموزه های دینی پرداخت و گفت: زمانی که علمای حوزه علمیه تهران با چند نفر از تحصیل‌کرده دانشگاه‌های فرانسه با همدلی و توجه به احکام دینی، اعتقادات و فرهنگ مردم، آنچه از غرب آموخته بودند را به آموزه های فقه امامیه پیوند زدند که نتیجه آن قانون مدنی ایران بود که اکنون با گذشت نزدیک به 80 سال هنوز قابل تحسین است.

حجت الاسلام حکیمیان در پایان اسلامی‌سازی علوم انسانی را باعث پیشرفت و تعالی همه جانبه کشور عنوان کرد و تاثیرات این حرکت را در دو سطح باورهای اجتماعی و اعتقادات فردی و نیز در جامعه علمی کشور عمیق خواند.