تبیان، دستیار زندگی
اگر می‌ خواهید سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید، فقط کافی است شاد باشید تا از بسیاری از بیماری‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شادی،ایمنی بدن را تقویت می ‌کند

شادی

اگر می‌ خواهید سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید، فقط کافی است شاد باشید تا از بسیاری از بیماری‌ های عفونی، خودایمنی، نقص ایمنی و سرطان در امان بمانید.

لازم است خود را از استرس دور کنید ، زیرا استرس موجب کاهش انرژی می شود و احساس منفی ایجاد می ‌کند، خواب تان را بر هم زده و در تغذیه و فعالیت حرکتی و ورزش تان اختلال ایجاد می ‌‌نماید.

یکی از مهم‌ ترین راه ‌های دوری از استرس، ایجاد شادی برای خود و اطرافیان است.

شرکت در مراسم شادی بخش چون اعیاد مذهبی و ملی، سرزدن به اقوام و دوستان، ورزش، از ته دل خندیدن، دیدن آثار خوب و زیبای هنری، رفتن به سفرهای تفریحی - زیارتی، نماز خواندن و هر آن چه شادی ‌آفرین و ضداسترس است، برای تان مفید خواهد بود.

دوری از عوامل و مراسم غم‌ آفرین و غصه ‌دار و سوگواری ‌های طولانی و بعضا بی‌ علت که به بروز افسردگی منجر می ‌گردد، نیز ضروری است.

شادی به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم با رفع اثرات سوء‌ دیگر عوامل مضر برای سیستم ایمنی، موجب افزایش تولید آنتی ‌بادی ‌های مفید و افزایش فعالیت سلول‌ های ایمنی بدن(مانند نوتروفیل‌ ها، سلول‌ های کشنده طبیعی و لنفوسیت‌ها) می شود.

با این حساب، حدود ده درصد به طول عمر افزوده می شود و کیفیت عمر را نیز بهتر می ‌نماید و چون شاد بودن امری مُسری است، عمل ما بر تمام اطرافیان تاثیر مثبت گذاشته و برای حفظ و ارتقای سلامت در جامعه که امروزه مورد توجه تمام جوامع از جمله کشور ما نیز می ‌باشد، مفید خواهد بود.

دکتر علیرضا سالک‌ مقدم - متخصص ایمونولوژی بالینی

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

*مطالب مرتبط:

6 نکته برای شاداب ‏تر و جوان ‏تر شدن

رازهای طولانی كردن عمر

قدرت ایمنی بدن و طول عمر

دارویی برای شادی وجود دارد؟

12 قدم به سوی شادی

17 روش شاد زیستن

آیا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگی می شوند؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.