تبیان، دستیار زندگی
«... اسمش هادی علویان بود، نفوذی منافقین. ساعت 8 صبح روز هفتم مهرماه سال60 كلاس درس آقای هاشمی نژاد در حزب جمهوری اسلامی به پایان رسیده بود. نارنجك را به كمر بست و به سوی عبدالكریم هاشمی نژاد روانه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاشمی نژاد،از پایه گذاران انقلاب

شهید هاشمی نژاد

«... اسمش هادی علویان بود، نفوذی منافقین. ساعت 8 صبح روز هفتم مهرماه سال60 ، كلاس درس آقای هاشمی نژاد در حزب جمهوری اسلامی به پایان رسیده بود. نارنجك را به كمر بست و به سوی عبدالكریم هاشمی نژاد روانه شد.

صدای هولناكی در فضا پیچید. فردایش، مردم مشهد برای تشییع پیكر پاك به خون نشسته شهید هاشمی نژاد به خیابانها ریختند...»

شهید عبدالكریم هاشمی نژاد از چهره های شاخص روحانیت مبارز است كه سالهای عمرش را در مسیر پایه گذاری انقلاب اسلامی ایران، سختیهای بسیاری را تحمل كرده است. ایشان از شاگردان امام خمینی(ره) بود و زندگی پرفراز و نشیبی را در راه نهضت امام پشت سر گذاشت.

در سالروز شهادت ایشان با فرزند وی، سید محمدجواد هاشمی نژاد، گفتگو كرده ایم كه در ادامه می آید:

سید محمد جواد هاشمی نژاد، با اشاره به زندگی پدر شهیدش، از فعالیتهای سیاسی- فرهنگی او چنین می گوید:

من در زمان شهادت پدرم حدود 16 سال داشتم. وضع زندگی شهید هاشمی نژاد بسیار پرفراز و نشیب بود و نوع زندگی اجتماعی ایشان بر خانواده هم تأثیرگذار بود. شهید هاشمی نژاد فردی سیاسی- فرهنگی بسیار فعال در دوران مبارزه با رژیم طاغوت بود كه در همه عرصه های كشور حضور داشت. پدر من از سال1335 زمانی كه 25 سال داشتند، فعالیتهای مبارزاتی- مذهبی خود را آغاز كردند.

شهید عبدالكریم هاشمی نژاد از چهره های شاخص روحانیت مبارز است كه سالهای عمرش را در مسیر پایه گذاری انقلاب اسلامی ایران، سختیهای بسیاری را تحمل كرده است.

آن زمان درتحصیلات حوزوی به رشد خوبی رسیده بود و در مشهد اقامت گزید. همزمان مبارزات فرهنگی و سیاسی خود را گسترش داد. یكی از نمونه های آن، نوشتن كتاب «مناظره دكتر و پیر» توسط دكتر هاشمی نژاد بود. این یكی از فعالیتهایی بود كه ایشان در اوایل دوران مبارزاتی خود انجام داد. كتابی كه در همان چاپهای اول ممنوع الانتشار شد. چاپ اول این كتاب در سال1336 بود.

وی فعالیتهای مبارزاتی ایشان را ملهم از نهضت امام خمینی(ره) دانسته و می افزاید: نهضت امام (ره) به طور ناگهانی در سال1342 به وجود نیامد، بلكه تفكر امام راحل(ره) توسط شاگردان ایشان منتشر شد و سپس تأثیرات خودش را طی سالها تبلیغ و مبارزه گذاشت. زمینه قیام خونین سال1342 توسط شاگردان امام خمینی(ره) در جامعه مهیا شد. شهید هاشمی نژاد و دیگر شاگردان امام از جمله رهبر معظم انقلاب، آیةا... واعظ طبسی، آیةا... هاشمی رفسنجانی و دیگر شاگردان برجسته امام، در سراسر كشور زمینه های فكری پیاده شدن نهضت امام را آماده كردند و نهضت امام در سال1342 به اوج رسید.

پدرم خطیب بود و معمولاً به مناطق مختلف برای آگاه سازی مردم سفر می كرد. ایشان از سال1351 در استان خراسان ممنوع المنبر شد و ناچار به شهرهای دیگر سفر می كرد. دو سال قبل از انقلاب هم ایشان در زندان به سر می برد و توسط ساواك دستگیر شده بود. من زمانی كه به دنیا آمدم، ایشان در زندان بود. سال1342 بود. فعالیتهای مبارزاتی مذهبی ایشان دامنه بسیار گسترده ای داشت و كمتر می توانستیم از ایشان بهره ببریم.

فرزند شهید هاشمی نژاد تألیف كتابهای اعتقادی و فعالیتهای فرهنگی ایشان را از دیگر ابعاد زندگی پدر شهید خویش می داند و تصریح می كند:

هاشمی نژاد

بخشی از شیوه فكری ایشان را می توان از كتب تألیفی شان درك كرد. پس از 40 سال از تألیف كتاب«درسی كه حسین(ع) به انسانها آموخت» هنوز هم آن كتاب، خواندنی و جذاب است. در این كتاب قیام امام حسین(ع) نوشته نشده، بلكه بررسی حوادث پس از(رحلت پیامبر(ص) بود كه دلایل قیام عاشورا را بیان می كرد. این كتاب و موضوعات آن به روز بود. كتاب «مناظره دكتر و پیر»، یك دوره دفاع از شبهاتی بود كه علیه اسلام ایجاد شد. این فكر خلاقی می خواهد كه چنین مباحثی را در قالب مناظره دو طرف به شیوه داستان پیاده كند كه جذاب، خواندنی و قابل فهم برای عموم مردم باشد. من كتابهای پدرم را بعد از شهادت ایشان در 20 سالگی دوباره خواندم.

وی درخصوص دیگر آثار شهید سید عبدالكریم هاشمی نژاد می گوید: حدود یك سال است در حال فعالیت هستیم تا آثار چاپ نشده شهید هاشمی نژاد را منتشر كنیم. شاید آثار چاپ نشده ایشان به اندازه آثار چاپ شده وی باشد.

بخش عمده ای از آثار ایشان را پیاده و تدوین كرده ایم كه امیدواریم تا سال آینده بتوانیم برای اولین بار كلیه آثار شهید هاشمی نژاد را پس از 27سال از شهادتشان منتشر كنیم. این آثار شامل كلاسهای درس ایشان و سخنرانی هایشان می شود كه حدود 7 تا 8 جلد كتاب بشود. در حال حاضر، روی عناوین كتابها بررسی می كنیم. بعضی از آثار، دروس ایشان است كه با آثار دیگرشان هم جهت می باشد كه باید ضمیمه كتابهای قبلی شود. این كار را با كمك معاونت فرهنگی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام می دهیم.

هاشمی نژاد، تأثیر شیوه زندگی پدر بر زندگی خویش را مهم عنوان كرده و می افزاید: برای من در آن سن و سال دشوار بود بتوانم به صورت عمیق از ایشان بهره ببرم. نوع زندگی ایشان و نحوه مبارزاتشان بسیار آموزنده بود و همیشه سعی می كردم در هر بحث و مناظره ای كه امكانش وجود داشت، با سن كمی كه داشتم، حضور پیدا كنم. اما این نوع حضور در زندگی ایشان، در انتخاب زندگی آینده ام بسیار تأثیرگذار بود و اینكه ذهنم خالی از شیوه زندگی ایشان نیست، برایم بسیار ارزشمند است.

وی به شرایط متفاوت زندگی خانواده شهید هاشمی نژاد اشاره می كند و می گوید:

شرایط زندگی ایشان متفاوت بود و كمتر كسی را دیدم كه این شیوه زندگی را داشته باشد. ما حضور ایشان را در خانه كمتر شاهد بودیم. شاید آنچه در این میان مغفول مانده، این باشد كه بخش مهمی از زندگی چنین افرادی، بر دوش همسر آنهاست. این بخش ناپیدای زندگی مبارزان است.

بهار سال 87 ، خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. ایشان كه فوت مادرم را به من تسلیت می گفتند، به این نكته اشاره كردند كه وضع زندگی شهید هاشمی نژاد چه در زمان حضورشان و چه بعد از شهادت به گونه ای بود كه مادر شما رنج بسیار زیادی در زندگی كشیدند و واقعیت هم همین است.

هاشمی نژاد

كتابی در مورد اسناد ساواك از شهید هاشمی نژاد منتشر شده است كه مركز اسناد انقلاب اسلامی برای مبارزان قبل از انقلاب چنین كاری را انجام می دهد. كتاب مربوط به شهید هاشمی نژاد قطورترین كتابی است كه راجع به مبارزان از اسناد ساواك جمع آوری شده و بیش از هزار صفحه است. البته، بخشی از آنچه را در اختیارشان بوده، منتشر كردند. در این كتاب نوشته شده كه هر جا ایشان تجمع دو، سه نفری هم داشتند، یكی از آنها مأمور ساواك بوده است. مأموران شاه سایه به سایه، ایشان را تعقیب می كردند. یكی از پایه گذاران انقلاب اسلامی شهید هاشمی نژاد بود. زندگی پرتلاطم ایشان در طول 49سال، تمام خاطره و درس درست زیستن است.

هاشمی نژاد درباره چگونگی رسیدن خبر شهادت شهید هاشمی نژاد به خانواده شهید می گوید:

مادرم و خواهر و برادرانم از طریق رادیو از شهادت پدرمان با خبر شدند. ایشان اول صبح برای حضور در كلاس درس از خانه بیرون می رفتند. روز 7 مهرماه پس از اتمام كلاس درس ، یكی از افراد نفوذی كه وارد حزب جمهوری اسلامی شده بود به اسم هادی علویان، نارنجک را به شکم گرفته و ایشان را به شیوه انتحاری به شهادت می رساند. من وقتی به خانه برگشتم، با دیدن اوضاع خانواده متوجه شهادت پدرم شدم. البته، با توجه به حضور شهید هاشمی نژاد در محافل و جلسات مختلف، این گمان را در ما ایجاد كرده بود كه خودمان را برای شنیدن خبر شهادت پدرمان آماده كنیم. پس از آن اتفاق هولناك، پیكر پاك ایشان قطعه قطعه شده بود و امكان غسل دادنشان وجود نداشت.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد .

مطالب مرتبط :

شهید حجت الاسلام سید عبدالكریم هاشمی نژاد

نویسنده توانا و خطیب دانا شیهد حجت‌الاسلام و المسلمین عبد الکریم هاشمی نژاد


منبع :

روزنامه قدس