تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (12)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

(برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.

سحابی

تصویر اول :

سحابی بازتابی و M78

در میان این دو سحابی، M78 در بالا و راست از NGC 2071 شناخته شده تر است. فر آیند پخش نور در سحابی شبیه به آسمان روز است که نور آبی را پخش می­کند. M78 پنج سال نوری قطر دارد و به راحتی با تلسکوپی کوچک دیده می­شود. تصویر بالا وضعیت M78 در 1600 سال گذشته را نشان     می دهد. M78 جزیی از مجموعه بزرگ تر ابر ذرات مولکولی صورت فلکی جبار است که شامل سحابی بزرگ جبار و سحابی سر اسب نیز می­شود.

فقط حدس بزن

تصویر دوم

: تلماسه های مریخ ذوب می شوند!

این اشکال عجیب روی مریخ چیستند؟ تلماسه هایی که در حال ذوب شدند! در زمان گرفتن این عکس، بهار در نیمکره ی شمالی مریخ آغاز شده و تپه های سنگ و یخ مریخ، همانطور که در تصویر کنار دیده می شود، در حال ذوب شدن هستند. وجود جوی رقیق در مریخ باعث می شود که کربن دی اکسید و یخ بتوانند از حالت جامد به طور مستقیم به گاز تصعید شوند. در بخش هایی که قطر یخ کمتر است و اولین قسمت های خاک بیرون   می آید، خاک تیره در نور خورشید خیس شده و سرعت فرایند ذوب را بیشتر می کند. در طول تابستان این مناطق در حوالی تلماسه ها گسترش می یابند. قطب شمال مریخ با عوارضی اینچنینی احاطه شده است، ماننده تپه های شنی عجیب «برخان» که انحنای نرمی دارند و بادهای مریخی آنها را پایدار نگه می دارند.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق و ناظم این هستی است.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ تصویر اول نماینگر یک سحابی زیباست و به راحتی قابل تصور بود اما حدس زدن تصویر دوم مهارت خاصی را طلب می کرد!

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

برگرفته از:

apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

اربابی فر