تبیان، دستیار زندگی
اگر چه در تاریخ بیشتر بر جنبه های عاطفی زنان تکیه شده است ولی زنان ما در طی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جواب مثبت من مشروط است !

اگر چه در تاریخ بیشتر بر جنبه های عاطفی و احساسی زنان تكیه شده است ولی زنان ما در طی حماسه دفاع مقدس دوش به دوش رزمندگان دلیر و غیور این مرز و بوم دلیرانه ایستادند و به جهانیان نشان دادند كه در راه آرمان و عقیده خویش حاضرند از عواطف و احساسات خود چشمپوشی كنند. عشق به اسلام و میهن سبب شده بود كه آنان خانواده و خودشان را از خاطر ببرند و تنها به مصلحت نظام بیندیشند. زنان ایرانی در طی جنگ تحمیلی با پیروی از مكتب عاشورا و پیام رسان آن ، زینب كبری حماسه های فراموش نشدنی آفریدند.

اکنون به شرح حماسه های آنها میپردازیم:

1. حضور در جبهه: زنان مسلمان ایرانی با الهام از تعالیم اسلامی با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنه های مختلفی حتی در میدانهای رزم حضور یافتند. خواهران بسیج و سپاه خرمشهر از جمله زنانی بودند كه در منطقه عملیاتی باقی ماندند و به كارهایی از جمله حفاظت از انبار مهمات و رساندن آن به رزمندگان اسلام، كندن سنگر، تهیه و طبخ غذا برای رزمندگان مشغول شدند. زنان غیور و شجاع ایرانی گاه با دست خالی و یا چوبدستی مزدوران بعثی را به اسارت گرفتند. یك شیرزن سوسنگردی با چوبدستی خود چند سرباز عراقی را به اسارت گفت و قهرمان دیگری تعدادی از آنان را در یك اتاق محبوس كرد و به سربازن اسلام تحویل داد. آنان در شهرهای مرزی دلیرانه مقاومت كردند گویی ترس را از یاد برده بودند و فقط به حق می اندیشیدند و بس. از روحیه مقاوم و بسیار بالایی برخوردار بودند. اجساد مطهر پدران، برادران و دوستانشان را با دست خودشان به خاك میسپردند. جنگ علیرغم همه سختیها و مصیبتها نتوانسته بود روال معمول زندگی آنان را مختل سازد؛ آنها بی توجه به حالت جنگی به كار و فعالیت عادی و روزانه زندگی مشغول بودند. زنان شجاع آن دوران، حماسه سازان گمنامی بودند كه شجاعت را به مردان و فرزندان خود می آموختند و به وجود فرزندان فداكارشان افتخار میكردند. آنان آیینه تمام نمای ایثار و فداكاری و اسطورههای شهادت و شهامت بودند، فرار از دشمن برای ایشان مفهومی نداشت و بر این عقیده بودند كه تا آخرین نفس نباید پشت به دشمن كرد. شیرزنان سلحشور ایرانی خاطره مجاهدات و فداكاریهای زنان مجاهد صدر اسلام را زنده كردند آنان تا سرحد جانبازی و شهادت پیش می رفتند و آرزوی شهادت داشتند.

در حالات مرحومه فهیمه بابائیانپور، همسر شهید غلامرضا صادقزاده، گفته اند كه وقتی امام خمینی از فهیمه برای جاری ساختن صیقه عقد درخواست وكالت كردند، فهیمه با كلامی رسا به امام عرض كرد: جواب مثبت من مشروط است! اطرافیان با تعجب پرسیدند: چه شرطی؟ فهیمه به امام گفت: «به شرط دعای شما برای شهادت هر دوی ما در این دنیا و قبول شفاعت ما در آخرت.» همین روحیه شهادت طلبی است كه امام خمینی را به پیروزی مطمئن میسازد و میفرماید: «من هر وقت بانوان محترم را میبینم كه با عزم و اراده قاطع در راه هدف ما حاضر به همه طور زحمت بلكه شهادت هستند، مطمئن میشوم كه این راه به پیروزی منتهی می شود.» و نیز میفرماید: «... بعضی از خانمها قسم میدهند كه شما دعا كنید كه ما شهید بشویم من دعا میكنم كه آنها ثواب شهادت را ببرند و پیروز بشوند.»

2. پشتیبانی از رزمندگان: بدون تردید در طول تاریخ تعداد زنان رزمنده، بسیار كمتر از مردان مبارز بوده است، ولی هنگام بروز جنگ و دفاع یك ملت در برابر حمله دشمن اعزام مردان به صحنه نبرد تنها ضامن پیروزی نخواهد بود، بلكه حمایت و پشتیبانی در نبرد، تهییج و تشویق مردان به حضور مداوم در جبهه، مراقبت از كودكان و حفظ كانون گرم خانواده، پرستاری از مجروحان و مداوای زخمیها، قبول مسئولیت و انجام وظیفه به جای مردان و فراغت ایشان برای شركت در جنگ، حفظ سنگرهای پشت جبهه و حتی تشكیل، اداره و توسعه نهضتهای مقاومت و بسیاری موارد دیگری كه جزو وظایف زنان محسوب میگردند. از جمله عوامل مهمی هستند كه تاثیر مستقیمی بر روحیه رزمندگان وسرنوشت جنگ خواهد داشت. در دوران هشت سال دفاع مقدس، اگر چه بخش عظیمی از درآمد كشور در جهت تجهیز جبهه ها و رفع نیازهای تداركاتی هزینه میگردید اما به لحاظ وسعت میدان جنگ از شمالی ترین نقطه مرزهای غربی تا جنوبی ترین نقطه آن، به علاوه تمامی پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس، طولانی بودن مدت درگیری ، محصاره اقتصادی و وضعیت نامطلوب اقتصاد داخلی، دولت نمیتوانست آنچنان كه شایسته است تمام هزینه های پشتیبانی جبهه را تحمل نماید. بنابراین مداخله نیروهای مردمی در امر پشتیبانی جنگ بسیار ضروری و حیاتی بود.

اینكه سردار سلحشور و با فضیلتی چون شهید برونسی با همه اوصاف و خصوصیاتی كه برای حورالعین ذكر شده و خود او بارها برای نیروهایش آن خصوصیات را یادآور شده است ولی او همسر خویش را از صد حورالعین برتر میداند، نشان از قدر و منزلت همسر فداكارش دارد و حاكی از آن است كه در تكامل شخصیت این سردار برومند، همسر فاضله اش نقش اساسی ایفا كرده است.

  ادامه دارد...


منبع :