تبیان، دستیار زندگی
«ستاره ناظمی» 28 سال سن دارد و 5 سال برای حفظ آیات قرآن زحمت كشیده، او هم‌اكنون در مقطع كارشناسی ارشد رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن آموزی از نان شب واجبتر است

قرآن

بذر استعداد در همه انسان‌ها نهفته است و باید با پشتكار و تلاش این بذر را به جوانه تبدیل كرد. در این میان افرادی هستند كه استعدادهای خود را رشد و پرورش می‌دهند و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌كنند. پیدا كردن آدم‌هایی كه به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌كنند كار چندان راحتی نیست، بر آن شدیم با یك فرد موفق در زمینه قرآنی به گفت‌وگو بپردازیم.

«ستاره ناظمی» 28 سال سن دارد و 5 سال برای حفظ آیات قرآن زحمت كشیده، او هم‌اكنون در مقطع كارشناسی ارشد رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل است.

یكی از عوامل مهم موفقیت هر فرد حمایت‌های خانواده است. پدرم با دیدن استعداد من در زمینه حفظ قرآن می‌گفت: «دادن شهریه كلاس‌های قرآن از نان شب برای ما واجب‌تر است.»

حفظ آیات قرآن را از چه سالی شروع كردید؟

سال 79 زمانی كه برای كنكور درس می‌خواندم حفظ قرآن را شروع كردم و همزمان با پایان تحصیلاتم در مقطع كارشناسی، قرآن را به طور كامل حفظ شدم.

چه مسئله‌ای باعث شد كه شما در زمان كنكور به این كار اقدام كنید؟

علاقه زیادی به قرآن داشتم و این علاقه از دوران كودكی در من وجود داشت، در مقطع دوم راهنمایی دانش‌آموزان نمونه مدرسه را به اردوی رامسر بردند و در آنجا با دانش‌آموزی آشنا شدم كه حافظ و قاری قرآن بود، من هم با خودم عهد كردم بعد از بازگشت به تهران حفظ قرآن را شروع كنم. یك جز  هم حفظ شدم ولی چون كار سختی بود تا دبیرستان كار حفظ را كنار گذاشتم و كلاس تجوید می‌رفتم.

برای حفظ آیات قرآن هم كلاس می‌رفتید؟

 محله ما توحید، یك دارالقرآن دارد و من برای حفظ آیات قرآن به كلاس‌های دارالقرآن می‌رفتم. شرایط خوبی برای حفظ قرآن مهیا بود، نزدیكی محل سكونت به دارالقرآن، استادان خوب و حمایت‌های خانواده، از مهم‌ترین عوامل موفقیت من بودند.

به حمایت‌های خانواده اشاره كردید، خانواده شما چقدر در این مسئله نقش داشتند؟

 یكی از عوامل مهم موفقیت هر فرد حمایت‌های خانواده است. پدرم با دیدن استعداد من در زمینه حفظ قرآن می‌گفت: «دادن شهریه كلاس‌های قرآن از نان شب برای ما واجب‌تر است.»

چند سال است به دارالقرآن محله توحید می‌روید و نظرتان درباره این دارالقرآن چیست؟

 10 سال است كه به دارالقرآن می‌روم و به لحاظ آموزشی خیلی خوب است، تنها مشكل این دارالقرآن فرسوده بودن ساختمان و كمبود تعداد كلاس‌هاست.

شهرداری منطقه چطور می‌تواند فرهنگ انس با قرآن را در بین شهروندان بوجود آورد؟

شهرداری با امكاناتی كه دارد براحتی می‌تواند در بین شهروندان منطقه فرهنگسازی كند، فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ بهترین مكان برای ترویج فرهنگ قرآنی هستند.

به نظرتان وضعیت قرآنی منطقه به چه صورت است و ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در چیست؟

 استقبال از برنامه‌های قرآنی به نسبت قبل خیلی بهتر شده و افزایش نسبی كلاس‌های قرآنی، برگزاری مسابقات و ... گویای این امر است. هرچه مسئولان در فعالیت‌های قرآنی بیشتر سرمایه‌گذاری كنند، از اثرات پربار آن بهره بیشتری می‌برند، انس با قرآن برای قشر جوان فواید زیادی دارد كه می‌توان به كاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره كرد. اگر در كلاس‌های قرآنی از مربیان خوب استفاده شود خود به خود جوانان جذب مراكز قرآنی می‌شوند. سایت‌های قرآنی و زمینه‌سازی در افزایش پژوهش‌های قرآنی در این امر بی‌تأثیر نیست.

آیا در مسابقات قرآنی شركت كرده‌اید و به طور كل چه فعالیت‌هایی در زمینه قرآنی داشته‌اید؟

 بله، در مسابقات قرآن كشوری كه در شیراز برگزار شد رتبه 6 را كسب كردم، داوری مسابقات قرآنی از دیگر فعالیت‌هایم است. در نهایت اینكه مدت 4 سال سابقه تدریس قرآن حفظ قرآن را دارم.

به عنوان سؤال آخر، برای حفظ قرآن چه ویژگی‌هایی باید داشت و توجه به معانی قرآن چقدر اهمیت دارد؟

 برای حفظ قرآن علاقه و استقامت خیلی مهم است چرا كه راه حفظ قرآن راه آسانی نیست. قرآن درس زندگی است و در جای جای آن موارد آموزنده‌ای وجود دارد كه با بهره‌گیری از آن می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. نباید فقط به ظاهر قرآن پرداخت و مطلوب است كه از معانی عمیق قرآن در زندگی بهره گرفت.

همشهری آنلاین


تنظیم برای تبیان: شکوری