تبیان، دستیار زندگی
قرآن کریم در یک نگاه تابلو فرشهای نفیس، مضامین اسلامی را نمایش می دهند نمایش نرم افزارهای خارجی قرآن کریم 5 تابلوی نقاشی از بانوی 75 ساله بی سواد سالروز در گذشت فیلسوف بزرگ ایران معرفی آرامگاه جاماسب حکیم فتوای مراجع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

تابلو فرشهای نفیس، مضامین اسلامی را نمایش می دهند

مجموعه ای از با ارزش ترین تابلوهای فرش با مضامین اسلامی و مذهبی در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است. به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، بیش از یکصد تابلو فرش موجود در این نمایشگاه آثاری است که با استفاده از طرحهای اساتیدی چون، "فرشچیان"، "چیلروایلدا"،"شکیبا" و "جوئن ورنت"خلق شده اند.

نمایش نرم افزارهای خارجی قرآن کریم

غرفه شهر کتاب در بخش رایانه ای دهمین نمایشگاه قرآن کریم، نرم افزارهای خارجی قرآن کریم را در معرض فروش قرار داده است.

در این نرم افزارها، تلاوت قرآن به شیوه ترتیل توسط استادان این عرصه، شیوه های حفظ قرآن، موضوعات "قرآن و نباتات"، "قرآن و دریا"، "قرآن و علم" و "قرآن و حشرات" برای کاربران قابل دستیابی است.

5 تابلوی نقاشی از بانوی 75 ساله بی سواد

5 تابلوی نقاشی با مضامین مذهبی از "مکرمه قنبری" بانوی هفتاد و پنج ساله ای که از توانایی خواندن و نوشتن بی بهره بوده و هیچگونه آموزش آکادمیک ندیده، در نمایشگاه بین المللی قرآن عرضه شده است.

این هنرمند که در سال 1307 در روستا "یکنده" شمال ایران به دنیا آمده، نقاشی بر روی کاغذ را در سن 70 سالگی آغاز کرده است. وی درباره شیوه نقاشی خود می گوید: خواستم بنویسم، سواد نداشتم، نقاشی کردم. گفتنی است از زندگی وی فیلمی مستند با نام "مکرمه" به وسیله ابراهیم مختاری ساخته شده است.

سالروز درگذشت فیلسوف بزرگ ایران

تهران – علامه محمد تقی جعفری فیلسوف و دانشمند بزرگ کشور (4 سال پیش در چنین ایامی) در سال 1377 هجری شمسی درگذشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در سال 1304 در تبریز متولد شد و پس از پایان تحصیلات مقدماتی برای تکمیل تحصیلات خود راهی نجف اشرف شد و با تکیه بر استعداد فراوان و پشت کارش در علومی چون فلسفه شرقی و اسلام، حقوق، فلسفه،هنر و زیبایی شناسی در اسلام به مقام استادی رسید.

این فیلسوف بزرگ مباحثه های فراوانی با فلاسفه بزرگ جهان انجام داد و بیش از 70 مقاله از خود بر جای گذاشت. از علامه جعفری تفسیر نهج البلاغه در 27 جلد و تفسیر مثنوی معنوی مولوی در 15 جلد و آثار فراوان دیگری باقی مانده است.

معرفی آرامگاه جاماسب حکیم

تهران – آرامگاه جاماسب حکیم در خفر جهرم یکی از بناهای تاریخی استان فارس است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این آرامگاه روی تپه ای مشرف به روستاهای این بخش در روستای گاره در 15 کیلومتری جنوب غربی مرکز خفر قرار دارد. از تاریخ بنای آرامگاه جاماسب اطلاع دقیقی در دست نیست و گفته می شود این حکیم حاذق در زمان زرتشت پیامبر ایرانی زندگی می کرده و در حکمت و طبابت سرآمد روزگار خود بوده است.

وی کتابی داشته که وقایع سه هزار سال بعد از خود را پیشگویی کرده است. سنگ های به کار رفته در بنای این آرامگاه از نوع سنگهای به کار رفته در آرامگاه کورش هخامشی است که به صورت مکعب و با طول اضلاع 5 و نیم متر و ارتفاع 8 متر به کار رفته است. این بنا در تاریخ 775 هجری قمری به دستور غیاث الدین میرمیران تعمیر شده است. هم اکنون در حال تعمیر و مرمت است.

فتوای مراجع  درباره لمس قرآن به خط بریل

تهران – برای لمس کردن کلمات قرآن کریم به خط بریل، داشتن وضو الزامی است.

روابط عمومی سازمان بهزیستی اعلام کرد، همزمان با فرا رسیدن ماه پر برکت رمضان حضرت آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله مکارم شیرازی معتقدند به علت آنکه خط بریل نیز جزو خطوط مستقل است داشتن وضو برای لمس کردن کلمات قرآنی به این خط نیز الزامی است.

نخستین نرم افزار نهج البلاغه گویا

تهران – نخستین بار نرم افزار چند رسانه ای نهج البلاغه گویا با امکانات صوتی در کشور تولید شد.

به گزارش ستاد خبری دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم این نرم افزار متن کامل نهج البلاغه، قرائت کامل نهج البلاغه، پنج ترجمه فارسی دو ترجمه انگلیسی، چهار شرح به فارسی و عربی آیات و روایات نبوی، نهج البلاغه کتاب شناسی نهج البلاغه زندگی سید رضی توضیح اعلام و اشخاص دعای کمیل و مناجات امیر را شامل می شود. کاربران با استفاده از این برنامه رایانه ای می توانند از متن 241 خطبه، 79 نامه، 480 حکمت و 9 کلام امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه به صورت شنیداری استفاده کنند. همچنین متن عربی خطبه ها، نامه ها و حکمت ها به صورت گرافیکی به خط مرحوم طاهر خوشنویس همراه با اعراب گذاری طراحی شده است. نرم افزار دیگری که در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در دسترس علاقمندان قرار گرفته است "بشیر" نام دارد که عمدتاً به شرح و بیان زندگی شریف پیامبر گرامی اسلام (ص) می پردازد. تاریخ نگاری صدر اسلام، اسناد صدر اسلام، شرح جنگ های صدر اسلام، مساجد مکه و مدینه، معرفی اشخاص و اعلام صدر اسلام، شرح مکان های مهم تاریخ، قبایل مهم صدر اسلام، داستان های تاریخی کتاب شناسی، معرفی جهان اسلام، مولودی، تواشیح، فیلم و عکس های متنوع از جمله اطلاعاتی است که در لوح فشرده بشیر موجود است. این نرم افزار چند رسانه ای کاربر را با تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی آشنا می کند وبا نگاهی کلی و جامع به اسلام و حیات شریف نبی اکرم(ص) و وقایع مهم صدر اسلام اطلاعات جامعی را در اختیار مخاطب قرار می دهد. بخش های متعددی از این نرم افزار نیز همراه با نقشه های جغرافیایی است که کاربران بتوانند از موقعیت جغرافیایی منطقه مورد اطلاع پیدا کنند. این دو نرم افزار را بنیاد علوم و معارف اسلامی تولید کرده و در بخش نرم افزارهای قرآنی دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

نماهنگ تلویزیونی "عطر گیسو"

نماهنگ تلویزیونی "عصر گیسو" که به همت حوزه مقاومت واحد فرهنگی و امور سینمایی ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه گردیده، بار دیگر با نگاهی تازه و عارفانه بازسازی شد این نماهنگ همزمان به سه موضوع (انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان (عج)، اهمیت نماز و حفظ ارزشهای دفاع مقدس) پرداخته است. دست اندرکاران این نماهنگ عبارتند از:

کارگردان:علی جلالی، نویسنده:یاسر اجاق فقیهی، هماهنگی و مدیر تولید:مجتبی رضوانی،

بازیگر:حمیدرضا قربانی، نور پرداز:جعفر باقری نیا.

شعر:قیصر امین پور و صدای علیرضا افتخاری.