تبیان، دستیار زندگی
مجموعه فرهنگی و تاریخی کندلوس فرهنگسرای کندلوس در روستای زیبا و ییلاقی میخ ساز واقع شده که امکاناتی نظیر: اقامتگاه، رستوران، فروشگاه های مختلف، پارک بازی، کتاب فروشی و ساختمان‌های زیبا بسیار دیدنی دارد جالب ترین قسمت این مجموعه موزه مردم‌شناسی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاذبه های گردشگری استان مازندران

مجموعه فرهنگی و تاریخی کندلوس

فرهنگسرای کندلوس در روستای زیبا و ییلاقی میخ ساز واقع شده که امکاناتی نظیر: اقامتگاه، رستوران، فروشگاه های مختلف، پارک بازی، کتاب فروشی و ساختمان‌های زیبا بسیار دیدنی دارد جالب ترین قسمت این مجموعه موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است که در یک بنای زیبا با الهام از داستان‌های شاهنامه ساخته شده است.در موزه مردم شناسی کندلوس، اشیای ارزشمندی از دوران‌های مختلف تاریخی و از آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته شده است و همچنین مزارع گیاهان دارویی کندلوس با فراورده‌های بسیار متنوع از دیگر جاذبه‌های این منطقه است.

چاذبه های گردشگری استان مازندران

دریاچه خزر نبی

دریاچه خزر نبی در ارتفاعات جنوب شهرستان نوشهر و در جنوب روستای ییلاقی نیمور واقع شده است این دریاجه در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس است وسعت آن کمتر از نیم هکتار، ژرفای آن حدود5متر و آب آن نیز شیرین است.

پارک جنگلی سی سنگان

این پارک با قدمتی قدیمی در30کیلومتری شرق نوشهر در مجاورت دریا و جاده ارتباطی نوشهر به نور قرار دارد و یکی از زیباترین پارک‌های شمالی کشور محسوب می شود.ساحل زیبای دریا، تنوع پوشش گیاهی، وجود امکانات رفاهی مانند پارک بازی، سرویس بهداشتی، آلاچیق زیبا برای اقامت رستوران و جاده جنگلی این پارک را به مرکز مهم جذب مسافر در شمال کشور تبدیل کرده است.

دیو چشمه در مسیر کجور واقع شده که به علت آب بسیار فراوان و گوارایی آن به این نام معروف است.این چشمه زیبا که در میان فضایی مشجر خودنمایی می‌کند از ظرفیت جذب گردشگر برخوردار است

چاذبه های گردشگری استان مازندران

نور

وسعت شهرستان نور از ساحل دریا تا ارتفاعات البرز میانی، وجود تنوع آب و هوایی، رودخانه ها و آبشارهای طبیعی همراه با آثار تاریخی و باستانی این شهرستان را نسبت به دیگر شهرستان های استان متمایز کرده است.نور دارای 3بخش بلده، چمستان و مرکزی و 4شهر نور، بلده، رویان و چمستان و 9 دهستان است.

قلعه پولاد بلده

در شمال روستای بلده شهرستان نور،برفراز کوهی بنا شده است باروی بلند و برج های متعدد،قلعه و ارگ آن را در بر گرفته است.خانه نیما در روستای ییلاقی و کوهستانی یوش از دهستان اوزرود شهرستان نور خانه نیما شاعر بلند آوازه شعر فارسی قرار دارد که توسط جدش بیش از 200سال پیش باگج بری و پنجره‌های زیبای ارسی ساخته شده ست.خانه نیما همچنین آرامگاه وی است.

پل خشتی نور

این پل که به خشت پل نیز معروف است به دستور میرزا آقا خان نوری ساخته شد آنچه از این پل باقی مانده قسمت میانی آن با طاق جناغی است و متعلق به دوره قاجار است.

چاذبه های گردشگری استان مازندران

بقعه آقا شاه بانو زاهد

بقعه آقا شاه بانو زاهد که در بخش چمستان شهرستان نور قرار دارد از بناهای قرن نهم هجری قمری است.بنا هشت وجهی است.گنبدی دو پوش با نمای بیرونی هشت وجهی بر بالای آن ساخته شده است.این بنا متعلق به آقا شاه بانو زاهد از عرفای اواخر قرن 7 و اوایل قرن 8 و مرشد شیخ حسن جوری عامل اصلی قیام سربه داران خراسان در عهد حکومت مغولان است.

بقعه جمشید کیا ساطان

این بنا در داخل شهر رویان فرار دارد.بدنه و گنبد رک آن هشت ضلعی است و بر ترک ضلع شمالی آن کتیبه‌ای از آجر برجسته به چشم می‌خورد که بر روی آن نام متوفی در سال 851هجری قمری حک شده است.

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور در کیلومتر 5نور به محمودآباد با مساحت 400هکتار فرار دارد که از نظر وسعت یکی از بزرگترین پارک های خاورمیانه است و انواع گونه های جنگلی مانند افرا،توسکا،انجیلی و ...در آن یافت می شود.رستوران مجهز و زیبا،آلاجیق های متعدد چوبی،پارک های بازی کودکان،مسجد،سرویس های بهداشتی و زمین های ورزشی از جمله امکاناتی است که برای استفاده مسافران تدارک دیده شده است.

چاذبه های گردشگری استان مازندران

آبشار آب پری

این آبشار زیبا در شهر کوجک رویان واقع شده است جریان آب با شیبی 60درجه از کوه،دانه های سنگی پایین جاده به طرف دره و درحتان جنگلی در سینه کش کوه منظره زیبایی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد.

آب معدنی لاویج در 25 کیلومتری جنوب چمستان در روستای ییلاقی لاویج در میان دره های جنگلی البرز قرار دارد خواص بالای درمانی دردهای استخوان،مفاصل،بیماری های پوستی آب معدنی لاویج باعث شده که در تمام فصول سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

چاذبه های گردشگری استان مازندران

پارک جنگلی کشپل

در ابتدای جاده آسفالته لاویج در محور چمستان به آمل پارک جنگلی کشپل قرار دارد حاشیه زیبای ساحل رودخانه لاویج رود،وجود چشمه های پر آب با گوارایی ویژه،امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان این پارک را به تفرجگاه مردم منطقه و مسافران غیر بومی تبدیل کرده است.

فیل سنگی

بعد از گذر از آب گرم لاویج با حداقل 10 دقیقه پیاده روی در مرکز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که بر اثر عوامل فرسایش طبیعی به شکل یک فیل سنگی خودنمایی ومی کند که برای بازدید کنندگان قابل توجه است.

قلعه پولاد بلده

بر روی ارتفاعات شمالی مشرف بر شهر بلده قلعه عظیمی به چشم می خورد که از معروفترین و بزرگترین قلعه های بر جای مانده در شمال ایران است.این قلعه تا اوایل دوره صفویه دایر بود و مرکز یکی از مقتدر ترین قدرت های محلی آن روز در ایران بوده است.

قلعه سلطان

 دومین بنای مرتفع شهرستان نور در داخل شهر بلده و در دامنه کوه واقع شده گنبد آن مخروطی و مصالح آن از آجر و روکش گچ است در این بنا کتیبه ای به خط کوفی وجود دارد که دوبار نام حضرت محمد(ص)و نام حضرت علی(ع)را نقش شده است.کتیبه چوبی روی صندوق، نام شیخ احمد نوری و تاریخ 1102هجری قمری را دارد.

آمل

شهرستان آمل در بخش جاده توریستی بیشترین دیدنی ها را از نظر طبیعی و تاریخی در خود جای داده و در بین شهر های استان مقام اول را از نظر جاذبه های فرهنگی ،تاریخی و طبیعی به شمار می آید.

قله دماوند 10 کیلومتری شمال شرقی تهران و 75 کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان یکی از منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی ایران قرار دارد که جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می کند از نزدیکی آن می گذرد.

قله دماوند از گذشته های دور تا به امروز جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و افتخارات ایرانیان و مازندرانی ها بوده است.شهرت جهانی این جاذبه طبیعی و از طرفی مجاورت آن با مرکز کشور و دریای خزر از اهمیت و جایگاه والاتری برخوردار شده تا جایی که هر ساله هزاران تن از مشتاقان ورزش و طبیعت گردی از ایران و همه نقاط جهان به آن روی می آورند و با دیدن عظمت این قله سر بر افراشته بر آسمان از خود شناسی به خداشناسی می رسند.

دره و دریاجه سد لار:80 کیلومتری شمال شرقی تهران و 100 کیلومتری شهر آمل در بخش لاریجان،بزرگترین سد خاکی خاورمیانه بر روی رود هراز قرار دارد که به سد لار معروف است.

قله‌ها و ارتفاعات مختلف چشمه سارها،آبشار،رود های متعدد با آب گوارا،دریاچه ها گونه های کم نظیر ماهی قزل آلا،گیاهان دارویی و انواع حیوانات وحشی آب و هوای بسیار مطبوع بخصوص در فصل تابستان پذیرای گردشگران و علاقمندان به بخش طبیعت گردی قرار گرفته و فضای مناسبی برای اوقات فراغت و ماهی گیری فراهم کرده است.

آب معدنی لاریجان

در مسیر آمل به تهران در محل گزنک مرکز بخش لاریجان و در ادامه قله دماوند روستای ییلاقی و خوش آب و هوای آب گرم قرار دارد آب های گرم و معدنی این روستا با حرارتی در حدود 62 درجه سرشار از مواد گوگردی بوده وبه همین دلیل برای درمان انواع بیماری های پوستی،دردهای استخوان ،مفاصل و روماتیسم مفید است.

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت با ارتفاع تقریبی 50 متر در 65 کیلومتری شهر آمل و ارتفاعات مشرف به روستای زیبا و ییلاقی شاهان دشت خود نمایی می کند که یکی از بزرگترین آبشار های مازندران به شمار می آید.

چاذبه های گردشگری استان مازندران

قلعه شاهان دشت

بر روی کوهی هرمی شکل در کنار روستای ییلاقی شاهان دشت قلعه شاهان دشت قرار دارد که به ملک القلا معروف است.ظاهرا این قلعه متعلق به ملک بهمن آخرین سلطان سلسله استندار لاریجان بوده است.

بقعه امامزاده عبدا..

این زیارتگاه مهم در 12 کیلومتری جنوب غربی آمل در دامنه سرسبز البرز شمالی قرار دارد ساختمان اصلی آن با معماری بسیار زیبا در سال 1343 بنا شده است از آثار قدیمی آستانه حوض شنا،مرقد بی بی فاطمه و سقاخانه است که هر ساله هزاران نفر از آن بازدید می کنند.

شکل شاه 65 کیلومتری جنوب شهر آمل در جنوب غربی رود و جاده هراز و تونل بایجان در کنار محمود ارتباطی تهران به آمل در زمان ناصرالدین شاه و به دستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه کوه و مشرف به رود هراز کنده شده که در مازندران بی نظیر بوده است.در این حجاری ناصرالدین شاه به همراه چند تن از امرای کشوری و لشکری نشان داده است.

آب معدنی آب اسک

قریه آب اسک در 8 کیلومتری آمل به تهران در محور هراز قرار دارد آب های معدنی گرم با مواد گوگردی در همه نقاط این روستا جاری است که بصورت سنتی گردشگران بیشماری بویژه در فصل تابستان برای استفاده از آب معدنی و هوای مطبوع کوهستانی به این منطقه مسافرت می کنند.

پل دوازده چشمه این پل در عصر سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رود هراز در مرکز شهر آمل بر روی رود هراز در ابتدای خیابان سبزه میدان احداث شده که در بخش شرقی و غربی شهر را به هم متصل می کند این پل به نیت دوازده معصوم(ع)دارای 12 طاق و دهنه است.

گنبد ناصرالحق و شمس طبرسی

این دو بنای تاریخی در مجاورت یکدیگر در حاشیه شمالی شهر آمل در منطقه چاکسر و در جانب ترین بلوار شهید بهشتی آمل قرار دارند ساختمان آجری آنها متعلق به قرن نهم هجری قمری بوده و بنای ناصرالدین الحق آرامگاه وی است که در سال 304 هجری قمری در این مکان به خاک سپرده شده و گنبد دیگری متعلق به شمس طبرسی از فقها و علمای مشهور آمل است.

بقعه میر حیدر آملی

بنای اصلی آن متعلق به قرن 6هجری قمری بوده که در دوران مختلف بازسازی شده است این ساختمان آجری با برج 8 ضلعی گنبد هرمی با ارتفاع 12 متر در نزدیکی گنبدهای ناصرالحق و شمس طبرسی در منطقه چاکسر آمل و در مجاورت بلوار شهید بهشتی قرار دارد.

چاذبه های گردشگری استان مازندران

بقعه تاریخی میرزا بزرگ

 یکی از مهمترین بناهای تاریخی مازندران است که در عهد سلطنت شاه عباس صفوی در سال 1020هجری قمری ساخته شده و در مرکز بافت قدیم شهر آمل در سبزه میدان و مجاورت مصلای بزرگ قرار دارد.این ساختمان از لحاظ ویژگی های معماری،گنبد،سردرها ،کاشی کاری و کتیبه ها کم نظیر است.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی