تبیان، دستیار زندگی
اوّلین بار که امام خمینی (ره) واژه دفاع مقدس را به کار بردند، در 22 بهمن سال 1360، مصادف با شانزدهم ربیع الثانی 1402 ق، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که در بخشی از سخنان خود فرمودند: چنانچه این جانب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا می دانید ؟

امام خمینی

آیا می دانیدبرای اولین بار امام خمینی (ره) واژه" دفاع مقدس" را به کار بردند .

در 22 بهمن سال 1360، مصادف با شانزدهم ربیع الثانی 1402 ق، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که در بخشی از سخنان خود فرمودند:

چنانچه این جانب و مسؤولین جمهوری اسلامی مکرراً اعلام نموده‏ایم، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم احکام مقدس قرآن و اسلام اند؛ و به حکم قرآن مجید خود را برادر ایمانی تمام ملت‏های اسلامی و کشورهای مختلف از حیث فرهنگ و جغرافیا می‏دانند؛ و صلح جویی و زندگانی مسالمت‏آمیز را با تمام دولت‏ها و ملت‏ها طالب می‏باشند و تا دولتی به حریم کشور آنان تجاوز نکند و متعهد به احکام اسلام باشد، آن را برادر خود می‏دانند؛ و از همه کشورها و ملت‏ها می‏خواهند که با هم متعهد و یک صدا در مقابل تجاوزگران، هر کس باشد، قیام کنند و خود را از چنگ جهانخواران نجات دهند؛ و نیز به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع کرده و تجاوزگر را تأدیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمی‏تواند آنان را از این دفاع مقدس باز دارد و به دولت‏ها نصیحت می‏کنم که دست از کینه توزی و زورآزمایی بردارند و با دولت و ملت ایران دست برادری دهند تا اسرائیل غاصب را از کشورهای اسلامی و زمین‏های مغصوب بیرون رانند و نژادپرستی و زبان سالاری را، که در اسلام محکوم و مردود است، کنار زنند، تا سعادت دین را در آغوش گیرند و هیچ قدرتی نتواند با آنان مقابله کند.

هواپیمای عمودپرواز

آیا می دانید اولین خلبان شهید در دوران دفاع مقدس شهید فیروز شیخ حسنی است .

فرزند حمزه بود وی درسال1331درشهرستان تنکابن دیده به جهان گشوددر اولین روزجنگ تحمیلی یعنی مصادف باسی و یکم شهریور ماه سال1359 طی ماموریتی از پایگاه چهارم شکاری اصفهان عازم جبهه های نبرد شدودر همان روزپس از درگیری هوئی با دشمن به  شهادت رسید.

حکایت شهادت سرگرد خلبان  فیروز شیخ حسنی حکایت غریبی ست .

وی که افسر ایمنی پایگاه چهارم شکاری دزفول بود  روز سی و یکم شهریور 1359 پس از حمله اول میگ های عراقی به پایگاه برای چک کردن باند پرواز از لحاظ F. O. D  رفته بود که ناگهان حمله دوم میگ های عراقی شروع شد . یکی از میگ ها اقدام به شلیک مسلسل هواپیما می کند که متاسفانه یکی از گلوله ها به سر خلبان شیخ حسنی اصابت می کند . علی رقم اقدام گروه پزشکی پایگاه و ارسال ایشان با هلیکوپتر به اهواز ایشان شهید می شوند .

روان ایشان و دیگر همرزمانشان قرین رحمت باد

شیمیایی

آیا می دانید رژیم صدام با به کار بردن بیش از 2 میلیون و 500 هزار کیلوگرم مواد شیمیایی کشنده و ناتوان کننده در طول جنگ تحمیلی ، یکی از بزرگترین جنایات جنگی تاریخ را مرتکب شد.

مطالب مرتبط :

گاهشمارحملات شیمیایی عراق

روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی

اسناد مظلومیت ملت ایران در گمنامی

توانمندی شیمیایی عراق مدیون چه کسانی بود ؟

گل

آیا می دانید مزدوران آمریکا - حزب دموکرات - در سال 58 در شهر پاوه بیمارستان این شهر را به اشغال در آوردند و تعداد زیادی از مجروحین را به حیاط بیمارستان آوردند و سرشان را بریدند .

پاوه شهری مقاوم در مرزهای غربی کشور