تبیان، دستیار زندگی
خانواده به معنای قدیمی آن از سرزمین ما ناپدید می گردد و نه تنها نهادهای آزاد ما مورد تهدید واقع می شوند بلكه حتی وجود جامعه ی ما به خطر افتاده است این گونه قضاوت ها در بیشتر كشورهای غربی انعكاس یافته و با نگرانی بسیار و به طور منظم بیان می گردد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زوج هایی بدون ازدواج

خانواده ، تجدد غربی ، ارمغان اسلام(3)

همسر

در مقاله ی قبل  بحث طلاق ، خانواده های تك والدین و معضل پدر و مادرهای مجرد  را مورد بررسی قرار دادیم و در این مقاله ی پایانی به گونه ای جدید از خانواده های غربی به نام " زندگی مشترك بدون ازدواج" می پردازیم و در ادامه به اظهارات دو تن از غربیان در رابطه با وضعیت خانواده می پردازیم . همان طور كه قبلا گفته شد اهمیت این سه مقاله در این است كه تمام منابع ، از گفته ها و آمارهای خود غربیان جمع آوری شده است .

" در سال 1859 ، یكی از نویسندگان مجله بوستون كوارترلی نوشت كه " خانواده به معنای قدیمی آن از سرزمین ما ناپدید می گردد و نه تنها نهادهای آزاد ما مورد تهدید واقع می شوند بلكه حتی وجود جامعه ی ما به خطر افتاده است " این گونه قضاوت ها در بیشتر كشورهای غربی انعكاس یافته و با نگرانی بسیار و به طور منظم بیان می گردد" (1)

زندگی مشترك بدون ازدواج

در اكثر كشورهای غربی مثل سوئد و آلمان شرقی ، زندگی مشترك قبل از ازدواج همراه با رابطه ی جنسی ، به صورت یك هنجار درآمده است . در بریتانیای امروز به نظر می رسد این نوع زندگی مشترك ، بیشتر یك مرحله ی آزمایشی قبل از ازدواج است .

" یك بررسی در سوئد درباره ی افراد ازدواج نكرده كه با هم زندگی می كردند و در سال 1971 دارای فرزند شده بودند نشان داد كه اكثریت آنها در سال 1975 ، زمانی كه كودكشان به سن چهار سالگی رسیده بود هنوز با هم زندگی می كردند . در این سال تنها 43 درصد این زوج ها ازدواج كرده بودند .

در بریتانیا تا این اواخر زندگی مشترك بدون ازدواج به طور كلی تا حدی رسوایی آور بود . اما در طی دهه ی 1970 تعداد مردان و زنان ازدواج نكرده كه خانه مشتركی تشكیل داده بودند تقریبا 300 درصد افزایش یافت ."(2)

جالب اینجاست كه در بعضی كشورها مثل بریتانیا قانون، حقوق افرادی را كه با هم زندگی می كنند ، همانند حقوق زوجهای متاهل به رسمیت می شناسد و افراد می توانند چنانچه رابطه شان گسیخته شود ، برای تعیین تكلیف اموال و دارایی به دادگاه دادخواست بدهند .

خانواده ی غربی از نگاه غربیان

پروفسور منصف گیتونى - رئیس فدراسیون بین المللى آموزش اولیا - در كنگره "خانواده و جهانى شدن " از وضعیت خانواده در فرانسه سخن می گوید :

"خانواده هاى فرانسوى دچار بحران هاى متعددى هستند. گیتونى به مصرف بالاى مواد مخدر در بین جوان ها، پدیده الكلسیم و آمار بالاى طلاق اشاره مى كند و مى گوید: مشكل بسیار بزرگى كه امروزه وجود دارد این است كه خانواده ها دیگر نمى خواهند صاحب فرزند شوند و این به لحاظ اقتصادى و اجتماعى به معنى یك شكست بزرگ است.

او در پاسخ به سن متوسط ازدواج در فرانسه لبخند مى زند و پس از مكثى مى گوید: «سوال این است كه آیا واقعاً ازدواجى وجود دارد یا نه؟ آنچه امروزه در فرانسه یافت مى شود، بیشتر همزیستى مشترك بدون ثبت ازدواج است كه بیشتر بین سن 20تا 22سالگى صورت مى گیرد و ازدواج رسمى كمتر اتفاق مى  افتد.» به نظر منصف گیتونى قواعد زندگى در فرانسه كاملاً تغییر كرده است. ازدواج هم حدود 30 تا 40درصد كاهش یافته است. او معتقد است یكى از عوامل مهم این تغییرات رواج همجنس گرایى در میان زنان و مردان فرانسوى كه امروز به صورت یك قرارداد اجتماعى پذیرفته شده، است.

اما آنچه مایه تاسف مى شود، این است كه در همین تعداد اندك ازدواج رسمى زن و مرد از هر دو ازدواج یكى در نهایت به طلاق منجر مى شود. آمار و ارقام بالاى طلاق این كشور تك سرپرستى خانواده را كه از دهه 60در این كشور شروع شده بود دو برابر كرده است. پروفسور گیتونى با حسرت مى گوید: آنچه براى خود من دردناك است، این است كه دیگر نمى توان نشانى از خانواده سنتى در غرب پیدا كرد و این دیوانگى بشر است كه بعضى بچه ها با پدر و بعضى با مادر خود زندگى كنند." (3)

در فاصله كوتاه سه دهه، خانواده سنّتی تقریباً ناپدید شد. امروزه خانواده هایی با پدر نان آور و مادر خانه دار با یك یا چند فرزند، فقط یك ششم خانواده ها را تشكیل می دهند.

سوزان  كلوگ و استیون مینتز ، روند سست شدن اركان خانواده در غرب به خصوص آمریكا را مورد  بازكاوی قرار داده و عوامل منجر به تغییر در این نهاد اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند . این دو تن در مقاله شان آورده اند كه :

"در فاصله كوتاه سه دهه، خانواده سنّتی تقریباً ناپدید شد. امروزه خانواده هایی با پدر نان آور و مادر خانه دار با یك یا چند فرزند، فقط یك ششم خانواده ها را تشكیل می دهند. مینتز و كلوگ این تغییر شگرف را به تحوّل عظیم در ارزش های فرهنگی نسبت می دهند. آنها معتقدند: نظام اخلاقی جدید، انقلابی در ارزش ها و رفتارهای خانواده به پا كرده است.

طلاق

امروزه تعداد طلاق ها در هر سال، دو برابرِ بالاترین تعداد در سال 1966 و سه برابر بیش از سال 1950 شده است. جهش ناگهانی میزان طلاق در افزایش چشمگیر تعداد خانوارهای تك سرپرست یا آنچه به «خانواده های از هم پاشیده»شناخته می شد، دخیل بوده است. تعداد خانوارهای تشكیل شده از یك زن و بچه هایش از سال 1960 تاكنون دو برابر شده است. رشد ناگهانی خانوارهای زن سرپرست با افزایش سریع تعداد زوج هایی كه با زندگی توافقی به سر می برند همراه شده، و تعداد آنها از سال 1960 تاكنون چهار برابر گردیده است.

تقریباً همه جوانب زندگی خانواده در مقابل چشمانمان تغییر یافته، آداب جنسی از اساس مورد بازبینی قرار گرفته است. در مقایسه با قریب نیمی از مردم در سال 1960، كه ارتباط جنسی را تا پس از ازدواج به تأخیر می انداختند، امروزه فقط قریب یك پنجم زنان آمریكایی این کار را می كنند. در این میان، سهم موالید رخ داده میان زنان مجرّد چهار برابر شده است.

همه این تغییرات، حسّی عمیق از بی اطمینانی و تزلزل پدید آورده است.

بسیاری از آمریكاییان از كاهش سریع میزان موالید، رشد چشمگیر میزان طلاق و ازدیاد روابط جنسی هرزه و بدون قرارداد، كه همه نشانه هایی از خودبینی و خودخواهی فزاینده مغایر با پیوندهای قوی خانوادگی است، در هراسند.

آنها همچنین واهمه دارند از اینكه این میزان افزایش یافته، مادران شاغل كه موجب شده اند تا فرزندان بیشتری مورد بی توجهی قرار گیرند، میزان بارداری در نوجوانی، بزه كاری، خودكشی، استعمال مواد مخدّر و الكلی و شكست در تحصیل بیشتر شوند.

امروزه ترس از آینده خانواده، وسعت یافته است. در سال 1978 یك نویسنده، ك. ب. لوسی، به اجمال هراس ها درباره شكنندگی خانواده را خلاصه كرد كه هنوز ذهن آمریكاییان را آزار می دهد:

امروزه پنجاه درصد كل ازدواج ها به طلاق، جدایی، یا ترك خانه ختم می شود. میزان ازدواج و میزان تولّد در حال كاهش است. تعداد خانواده های تكوالد و تك فرزند افزایش می یابد. جوانان بیش از پیش، به زندگی با هم بدون ازدواج روی می آورند...

روابط جنسی پیش از ازدواج و روابط نامشروع دیگر موجب خشم والدین یا همسران نمی شود. میزان گزارش شده زنای با محارم، هتك عرض كودكان، تجاوز و سوء استفاده از همسر و فرزند بی وفقه صعود می كند. كودكان فراری، روسپی گری نوجوانان، اعتیاد به مواد مخدّر و الكلی در بین جوانان پدیده هایی بزرگ و ناخوشایند شده اند." (4)

نویسنده : سرور حاجی سعید

تنظیم :داوودی

پی نوشت ها :

1- گیدنز، آ ، جامعه شناسی ، ص 454، 1379، تهران ، نشر نی

2- همان ص 452

3- bashgah.net

4- خبرگزاری فارس

مقالات مرتبط :

روابط مدرن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.